Koble CD spiller til receiver - analog eller digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble CD spiller til receiver - analog eller digital

Jeg lurer litt på hva som er anbefalt måte for å koble en CD spiller til en forsterker på.

Valget står mellom digital optisk, digital elektrisk eller analog. Både CD spiller og forsterker støtter alle metoder. Utstyret er ikke High-End men sånn mitt på skalaen.

Det jeg tror selv er:

Forskjellen på digital optisk og digital elektrisk er tilnærmet ingenting. Kanskje en elektrisk forbindelse er mer utsatt for støy?

Digital forbindelse vil kun benytte CD spilleren som drivverk og overlate prosesseringen til forsterkeren. Dens kvalitet i preamp delen vil derfor påvirke lyden.

Analog forbindelse vil bruke CD spillerens elektronikk til å dekode lyden. Kvaliteten på lyden vil derfor avhenge av CD spillerens dekoderkvalitet.

Det er i hvert fall hva jeg tror sånn i utgangspunktet. Skal teste litt når jeg får de riktige kablene men lurte på om noen har gjort seg noen erfaringer på generelt grunnlag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok mest å tjene på å koble CD-spilleren din analogt til preampen. Kjøp en god kabel. Du har en meget god CD-spiller, så den vil vokse med oppgaven når du etterhvert oppgraderer. Lykke til

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med din cd-spiller ville jeg nokk brukt analog kobling, denne cd-spilleren har bra dekoding i seg.. :razz:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også lurt å lytte til de forskjellige kobblings metodene, jeg vil nærmest likestille lyden mellom optisk og elektrisk digital overføring, støy osv kan selfølgelig forekomme på den elektiske coax kabelen, men et digitalt signal er ganske så imunt mot å lage dette hørbart. (selv om det selfølgelig også kan skje)

Har du den beste D/A konverteringen i CD spilleren (med minst neggativ inståling og støy fra alle kretsene rundt som man ofte har i en surround reciver), da er saken grei, da velger du analoge kabler, hører du ikke forskell på digitalt analogt signal via reciveren, ville jeg valgt kombinasjonen Analoge kabler og optisk lysleder, da denne også isolere cd og reciver elektrisk og ikke påvirker dobbelt kobblingen så mye, og man kan spille av og få enkodet cd plater med andre lydformater enn PCM , så som Dolbydigital AC3 og DTS som man blandt annet kan laste ned fra nettet osv.;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis hdcd er inne i bilde, er det da lurere med analog?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •