Hvilken er best av STR-DB790, 795, 780 og 1070?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken er best av STR-DB790, 795, 780 og 1070?

Topic sier seg vel selv. Hvem av disse Sony recieverne er best? Er på jakt etter en. Hvem bør jeg kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Ditt valg av Sony-forsterker

Ja, heisann! Er selv nytt medlem i forumet, men tror og mener at jeg vet en hel del om hjemmekinoforsterkere. 780-modellen kan du glemme. Den er gammel nå, og er ikke utstyrt med de seneste formatene. 1070 er også et par årganger gammel. Denne har forgylte kontakter rundt om (inkl. hele baksida) og virker godt bygd. Felles for alle de modellene du nevner er at de inngår i Sony's såkalte QS-serie av komponenter (QS=Quality Standard), som representerer de dyreste komponentene Sony har under ES-serien (ES=Extremely high Standard), som er VESENTLIG dyrere. 790-modellen er betydelig mer oppdatert enn noen av de to foregående hva angår formater (og sikkert andre finesser). Den har gjennomgående fått svært bra kritikker, bl.a. i HiFi Choice og Digital Home Cinema. Såvidt jeg vet er dette en 7.1-forsterker, i likhet med sin etterfølger, 795, som er den nyeste av de du nevner. Rent lydmessig er det nok ingen hørbare endringer på 790 kontra 795.

Du må helt klart gå for en av de to sistnevnte modellene! Som du muligens vet har Sony-forsterkere generelt en frisk, klar og åpen spillestil, og kan hente fram detaljer i lydbildet som knapt noen andre forsterkere på hjemmekino i denne prisklassen. Dette gagner spesielt musikkavspilling. På film vet jeg at Sony-forsterkere generelt leverer veldig bra gjengivelse via den viktige senterkanalen, som står for 70-80% av lydgjengivelsen i et filmspor. Hvis du har gulvstående høyttalere i front, matchende senter, samt mindre som surround (og evt. surround back) vil dette kunne fungere fint. Ikke velg høyttalere som er alt for tungdrevne, og la for all del impedanse-velgeren på forsterkeren få stå på 8 ohm. Hvorfor kan jeg fortelle en annen gang.

De beste prisene finner du vanligvis på nettet. Jeg kan gi tips om butikken Serviceavdelingen, som ligger vegg i vegg med Sony Norge AS på Kalbakken. Her får du god service og gjennomgående meget hyggelige priser.

Håper dette var til hjelp.

P.S. Hvis du trenger lenker til noen tester kan du sende meg en PM.

Mvh 777

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Tusen takk for hjelpen. Akuratt hva jeg trengte. Jeg har prøvd å finne Sony STR-DB790 brukt til salgs i Norge, men til uten hell. Prøvde i tillegg Sverige og Danmark, men da fant jeg ut at jeg like så godt kan kjøpe meg ny STR-DB795 fra Serviceavdelingen (takk for tipset).

Det jeg har planer om, er i første omgang koble på min nåværende DVD-spiller (midlertidig), kjøpe meg en QS CD-spiller som passer bra til 795 (noen tips?) og et par rimelige men gode stereo høytalere. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe meg full pakke enda, og noe jeg kommer til å bruke anlegget mye til er å høre på vanlig musikk (noe disse recieverne skal være helt OK til) i tillegg til film.

Noen gode råd?

Takk igjen, MVH
    Petter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Tips om høyttalere/CD-spiller

Ja, hei igjen.

Når det gjelder CD-spillere, så har ikke Sony lenger (dessverre) noen sådan i sortimentet hva angår QS-serien. Markedet for rene CD-spillere er sterkt fallende, og Sony må vel også tjene penger i et marked som er i sterk endring. (Jeg er på mange måter glad for at jeg ikke er en typisk brunevare-selger for tiden. Det må være svært vanskelig (les:umulig) å holde seg oppdatert på alt som skjer innenfor denne bransjen i vår tid.

Nå er det også slik at ikke alle nye produkter nødvendigvis er bedre enn de foregående. Jeg ville, hvis jeg var deg (og absolutt vil ha en Sony QS CD-spiller) sjekke bruktmarkedet før jeg bestemte meg for å kjøpe nytt. Alle de foregående CD-spillerne i Sonys QS-serie var blant de beste som var å få tak i av den type spillere, uansett merke. Anbefaler i så fall spesielt modellene 740 og 940. Går du for en helt ny Sony-spiller må det bli en kombi-spiller, f.eks. 955-modellen, som er tilgjengelig i dag. Den kan også avspille SACD(=Super Audio Compact Disc) som er et mye bedre format enn CD. Denne spilleren (955) har utganger for SACD i 5.1 kanaler, og den fås til svært hyggelige priser (igjen: hør med Serviceavdelingen)

Hva høyttalere angår er det mere en smakssak, men uten at jeg vet hvor mye penger du hadde tenkt å legge ned, så kan jeg tipse deg om høyttalermerket Tannoy og serien Fusion. Denne modellrekken har fått gode kritikker. Sjekk ut butikken SteReoFil på Grensen 9 i Oslo. Er selv kunde der, og er meget fornøyd. I likhet med Serviceavdelingen er her både kunnskap og service vel ivaretatt. SteReoFil er også Sony-forhandler, og vil kunne gi deg ytterligere hjelp ang. "matching" mellom forsterker og høyttalere.

Det er spesielt viktig at du velger front-og senterhøyttaler av samme modellserie! (Helst også surround).

P.S.: Ikke glem gode kabler!

Mvh 777

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener altså DVP-NS955? Er ikke det egentlig en DVD spiller? Men ja, også en CD-spiller?

Videre mener du SLV-SX740, og SCD-XB940?

Broren min har en av de eldre QS CD-spillerne, og den har en egen stabilisator-kloss du legger oppå CDn. Den virket i alle fall bra. Noen som kan tenke seg hvilken modell dette er?

Men å kjøpe combo DVD/SACD/CD er vel ikke dumt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Sony CD-spillere/DVD-spillere

Hei igjen!DVP-NS955 var den modellen jeg tenkte på, ja. Den har også progressiv scan på komponentvideo-utgangen (inkl. PAL). Som nevnt er denne en kombispiller.

Alle DVD-spillere "spiser" også CD-plater. Lydkvaliteten kan imidlertid være meget varierende. Går du for en QS-spiller er denne vel ivaretatt. Mine generelle erfaringer tilsier at en kombispiller som også leser en eller begge av de nye høyoppløselige formatene SACD og DVD-Audio i hovedregelen har mere påkostede lydkonvertere enn tilsvarende DVD-spillere.

Når det gjelder de anbefalte QS CD-spillerne 740- og 940-modellene, så er den fulle betegnelsen for disse: CDP-XB740 og SCD-XB940 (denne tar også SACD-skiver, om enn bare i stereo).

Du nevner at broren din har en QS-spiller med en metall-puck som legges oppå skiva for å stabilisere denne. Denne modellen heter mest sannsynlig CDP-XB930 (ren CD-spiller), og var en meget aktet avspiller i sin tid.

Alle QS-seriens modeller har gjennomgående høy byggekvalitet, over det du finner hos lavere prisede eller likt prisede modeller/merker.

Håper dette var til noe hjelp.

Mvh 777

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå viser det seg desverre at Serviceavdelingen ikke har 795 i sølv. Men jeg fant en 790, brukt til 1.500 kr som jeg sjekker litt ut.

Problemet nå blir vel hovedsaklig å finne meg DVP-NS955 brukt, så må vel muligens finne det billigste stedet hvor de selger den ny.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer