Omgjøring av Stereo -> Mono forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omgjøring av Stereo -> Mono forsterker

Hei alle sammen

Jeg har liggende en gammel Sansui X-501, dette er en integrert stereoforsterker som fungerer utmerket. Men det jeg trenger er et monotrinn for å drive en subwoofer, desverre kan denne forsterkeren ikke brukobles som standard....
    Min teori er: jeg gir forsterkeren et monosignal, inverterer venstre linje inn (med f.eks. en OP-AMP?) lar høyre linje inn gå som normalt, og kobler til suben på (utgangene) + høyre og + venstre.
    Da vil jo forsterkeren få "dobbelt" signal inn, det ene som vanlig mens det andre invertert, og ut på utgangen (begge +) vil det bli dobbelt spenning.

Strømforsyningen burde jo klare dette siden den vanligvis driver begge kanalene, men vil utgangstransistorne klare brasene?

Litt vage specs:
    Synser på at den den yter ca 100W X2 i 8OHM
    Veier 11 Kg
    Trekker 690W fra strømnettet.

Hva syns folket om teorien min...?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du har en sub med dobbel spole, gjerne 4+4ohm, så skulle det gå. Å sette to utganger på en spole er vel en garanti for at noe ryker.

Ser ikke helt hvordan du tenker med den op-amp'en og høyre venstre greiene. Har du sub-ut på recieveren så trenger du bare et y-ledd. Da vil begge kanalene spille det samme. Evt, lage deg en impedansekorreksjon med op-amper.

Skal du derimot ta høyre venstre-pre out og få sub signal ut av dette må du enten kjøpe deg ett aktivt delefilter, eller lage deg et.

http://sound.westhost.com/project09.htm
    og
    http://sound.westhost.com/project73.htm kan gi deg noen hint.
    "09" er et aktivt delefilter og litt ned på siden til "73" ser du hvordan han summerer høyre og venstre lo-pass til en kanal...

Hva var tanken med å invertere den ene kanalen? Vil de ikke anullere hverandre da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •