Pioneer VSX-AX5i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer VSX-AX5i

Har fått låne en slik på prøve. Da det er en gammel modell (nå erstattet av AX5Ai) er den svært billig til salgs.

Hadde fra før en Pioneer VSA E06.

Det jeg lurer på er:

Er det noen fornuft i å biampe hovedhøyttalere fra denne forsterkeren? Vil f.eks lydkvalitet i stereo bli noe bedre? Erfaringer? (jeg kjører 5.1 oppsett)

Synes den har bra lyd i 5.1. Ikke tweaket så mye enda men virker ok der.

Noe mere tvilende til lyden i direct stereo for å lytte på musikk fra CD. Tester litt videre men lurer på om diskanten er en smule "blass/uoppløst".

Er det noen som vet om autokalibreringen blir påvirket av støyen fra prosjektoren som henger litt bak lyttepososjon?

Skal prøve den som preamp på min gamle NAD 2400 effektforsterker da jeg har en misstanke om at den faktisk spiller bedre (mer oppløst) på ren stereo. Jeg brukte den som preamp på min gamle E06 så det er jo den jeg er vant til.

Noen som har erfaringer med AX5i? Hvordan er den lydmessig i forhold til den nye AX5Ai?

Jeg har den på lån noen dager og ønsker primært å kjøpe den for å bli DTS kompatibel. Den gamle E06 slet også litt med å holde S-Video signalet stabilt til prosjektøren. Ikke så rart kanskje da den begynner å dra på åra.

Odd-Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, etter en dag med testing av både ren AX5i og AX5i+NAD2400 så er noen konklusjoner klare fra min side. Har kun testet med musikk i Direct Stereo så langt.

Det er definitivt forskjeller mellom de to kombinasjonene over.

Forskjellen i diskant er ikke særlig merkbar. Mulig at AX5i nå er varm og innspilt men det var i hvert fall vanskelig å høre forskjell lengre.

I mellomregistret er det definitivt forskjeller. NAD'en er på en måte varmere i mellomtonen men har samtidig en slags difushet over seg der. AX5i er veldig klar og frempå i mellomtonen. Kan nesten bli litt for mye av det gode kombinert med Jamo Concert 11.

Kan heller ikke klage på ren bass fra AX5i i de grad Jamo'ene kan gjengi dypbass. Tocata og fuge i D ristet i hvertfall godt i veggene uten at kontrollen lot til å glippe selv når ørene mine begynte å gjøre vondt.

Jamo'ene er bare 4 ohm så de er muligens ikke ideelle til AX5i? Litt usikker her på hvordan dette kan slå ut.

Neste steg får bli å prøve biamping mot AX5i samt de justeringsmulighetene som er bak på høyttalerne for diskant. Skal bli interessant å se om det går å temme den litt vel fremoverlente lyden jeg synes det er for øyeblikket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •