effertforsterker, hvem hva hvorfor? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det vet man jo ikke før en har prøvd . Vincent SP331 hevder seg jo helt greit mot Pass Labs X350, den er jo litt dyrere kan man jo si... :-|

Har dessverre ikke hørt Parasound, men det skulle jeg gjerne gjort, mange som skryter av den! (de...)
    Sant nok Vincenten er vel hvertfall den som har størst powersupply av de forsterkerne jeg nevnte.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Et spørsmål jeg i denne forbindelse....

Er det en riktig konklusjon at man kan kjøpe en billigere surround reciever enhet som har lite effekt, men mer fokus på selve prosessoren og sette på effektforsterkere (Som man kanskje har laget selv) og få et godt resultat, i stedet for å f.eks kjøpe en rådyr surround forsterker som tar seg av alt?
    Det er i alle fall min mening. Husk at man gjerne nyter godt av prosessorene i de billige receiverene, som bruker stort sett den samme teknologien som sine High End brødre. Det er dyrt å utvikle prosessorer, så da er det lønnsomt for utviklerne å bruke den teknologien de allerede har og putte den inn i produktspekteret. Men i ett billigere chassis, med dårligere bildeprosessering (kjøpes ofte eksternt av underleverandører), mindre trafoer, dårligere plugger, mindre fancy, dårligere fjernkontroller osv...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i alle fall min mening. Husk at man gjerne nyter godt av prosessorene i de billige receiverene, som bruker stort sett den samme teknologien som sine High End brødre. Det er dyrt å utvikle prosessorer, så da er det lønnsomt for utviklerne å bruke den teknologien de allerede har og putte den inn i produktspekteret. Men i ett billigere chassis, med dårligere bildeprosessering (kjøpes ofte eksternt av underleverandører), mindre trafoer, dårligere plugger, mindre fancy, dårligere fjernkontroller osv...

Dette var min lille teori ja! Det er stort sett ytelsen på strømforsyning etc som er kostbart å kjøpe....
    Bruker man disse pre-out og tar effekten via en effektforsterker blir det bra....

Man kan vel som regel stille nivåene på de forskjellige kanalene på pre out også, slik at man trenger ingen volum kontroll på effektforsterkerne?!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det altid. Det går på vanlig volumkontroll på receiveren.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du om å ikke ha kalibreringssystem? Slikt mikrofon/equalizer system på hver høytaler/sub?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal ikke så mye til for å gjøre en like bra instillings jobb selv uten mic, så det vil nok ikke være noe god grunn for meg å kjøpe dyrere reciver.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2106 har autokalibrering. Men man gjør en like god jobb selv, men med visse begrensninger, som å justere ned ved problematiske frekvenser.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør auto kaliberinga noe god jobb der da? nå vet jeg ikke hvordan denon sin autokalibrering funker da, har bare prøvd yamaha

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge skal fungere svært bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2106 har autokalibrering. Men man gjør en like god jobb selv, men med visse begrensninger, som å justere ned ved problematiske frekvenser.
    Har ikke denne bare lydnivå regulering av høytalerene da?

Kan vel ikke sammenlignes med for eksempel det systemet som Yamaha har på Z9?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan kanskje spørre seg om vitsen med kalibreringen av frekvenser, da området over subnivå har lite å si i virkligheten, og det er svært få korrigeringssystemer som takler subjustering. Der gjør de aller fleste mer ugagn enn nytte. SMS-1 og DD serien skal etter sigende virke svært godt på det området, men hvis de korrigerer flatt, og demper de laveste frekvensene, som 16-20 Hz, så har det en tendens til å bli kjedelig og flatt. Dette er bare min mening. En topp i det området gjør lydsporet mer engasjerende. I min verden ser den perfekte kurve ut som på vedlegget

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får jo sjeldent eller aldri problemer med stående bølger etterhvert som frekvensen går opp, og frekvensvandringen i rommet blir tettere. Men bassfrekvenser kan jo vandre helt villt, og da kommer romkorigering til kort, da må man flytte på utstyr for å oppnå det man vil.

Tenk hvis en har en 25 db dipp i lytteposisjon. For å korrigere den må man ofte tilføre kanskje 7 ganger mer effekt, og tenk den jobben elementet må jobbe for å løfte lydtrykket 25 db. Da får man spolen og membranen i fanget før man skjønner hva man egentlig har gjort. Så derfor er plassering så utrolig viktig, ikke bare sette ting der de passer inn...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet du med en stk Vincent på dine høytalere først, eller reiv du i med en gang?

Jeg har en ganske stor senter som også kan bi-ampes - hva med denne?

Er det mest på musikk i stereo du synes forbedringen med effektforsterkere merkes?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dro til med en pr høyttaler med en gang. Stor senter trenger mye effekt, jeg skal ha en Vincent på min snart.

Forbedringen merkes med mer headroom, bedre oppløsning og holografi (evnen til å få trukket lyden ut i rommet), og latterlig bedre kontroll av elementene. Bedre trykk ved lavere volum, og mindre forvrengning ved høye volum. Det er den beste investeringen jeg har gjort...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 stk Vincent SP331, det begynner å koste litt nå...... de ligger vel på rundt 7k per stk?

Det spørs om ikke bak-høytalerene også hadde hatt godt av å dele på en SP331?

4 stk SP331 - må vel kunne regne med litt avslag ved en slik handel - samlerabatt - hehe

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    3 stk Vincent SP331, det begynner å koste litt nå...... de ligger vel på rundt 7k per stk?

Det spørs om ikke bak-høytalerene også hadde hatt godt av å dele på en SP331?

4 stk SP331 - må vel kunne regne med litt avslag ved en slik handel - samlerabatt - hehe
    Får rabbatter da vettu, bare å ringe litt til de forskjellige og få best pris.. Dette hadde blitt rått akto

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig noen har skrevet det før men i hvertfall:

Det er den første Watten man bruker oftest. Det er kvaliteten her som skiller gode og dårlige forsterkere. Mesteparten av tiden holder man seg under denne ene watten, og en forsterker med voldsom strømforsyning er først og fremst bedre fordi den leverer den første Watt-en med høyere kvalitet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng Snickers, dette var jeg ikke klar over, men det finnes jo endel fysiske prinsipper her som spiller inn. Kan magnetfeltet som utvikles ved høyere belastning av trafoene påvirke lyden i negativ rettning. Kan du kanskje si noen ord om det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er den første Watten man bruker oftest. Det er kvaliteten her som skiller gode og dårlige forsterkere. Mesteparten av tiden holder man seg under denne ene watten, og en forsterker med voldsom strømforsyning er først og fremst bedre fordi den leverer den første Watt-en med høyere kvalitet.
    Men dette er jo egentlig det du har argumentert for da Akto

Blir for eksempel en løsning med 3 stereo-effektforsterkere (Vincent SP331) bedre enn en 5xeffektforsterker (Rotel RMB-1095) hovedsaklig fordi de tre stereoforsterkerne har en mye større strømreserve (trafo) tilsammen enn "klumpen" - i dette eksemplet fra Rotel?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Men jeg har ikke nevnt noe om den første watten, bare watt generellt!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •