effertforsterker, hvem hva hvorfor? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Så vist man ikke spiller høyt trenger man egentlig ikke en forsterker på 150-200W? man bruker aldri så mye mye i praksis?
    Jeg forstår ikke hvordan du slutter det ut fra posten min. Jeg sa bare at volum-rattet ikke sier noe direkte om hvor mange watt du leverer.

Hvor mange watt man "trenger" er vel en diskusjonssak blant audiofile og andre. Hvis alt annet er likt så vil en forsterker med mye effekt være i stand til å spille høyere i rommet ditt uten å forvrenge enn en liten en. Dermed ser vi at PA anlegg ofte har enorme forsterkere simpelten fordi de skal spille drønn-høyt i store lokaler eller til og med utendørs.

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, da ble jeg klokere

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

!Nad!

Nad er en billig forsterker med mye effekt i forhold til pris, men spiller ikke veldig oppløst etter min mening, den kan bli lit mørk, men dette kommer ann på hvordan høyttalere du skal kjøre på den.. hvilke høyttalere skal du bruke svar?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det at man ikke trenger en stor forsterker når en bare spiller på moderat nivå er feil. Det er nettopp da en har mest å hente.
    Dette er selvsagt ikke riktig.

Den elektriske effekten en normal høytaler trenger ved moderat spillenivå vil en normal receiver uten tvil kunne forsyne strømmessig.

Derimot når lydnivå økes så vil strømuttaket på forsterkeren øke og nå blir det avgjørende hvor strømsterk forsterkeren er.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker stoooor forskjell etter at jeg fikk inn effekttrinn. Når jeg spiller høyt så blir det mye mindre forvrenging og det blir ikke slitsomt å høre på. Ved lavere volum merker jeg det samme som Gorm sier, mye bedre fundament og dybde i lyd og opplevet lydtrykk. Mer snert i diskant, og bedre holografi i mellomtone...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke uenig i at du kan høre forskjell.

Men en typisk receiver på 100-150W per kanal vil kunne drifte et par normale høytalere uten spesielle problem.

Ved en blindtest vil nok de fleste ikke kunne høre forskjell om du tilkoplet en stereo-effektforsterker på 200W per kanal til pre-out på den samme receiveren til høytaklerene - vel å merke og spilte på "moderat lyttenivå".

Går ut i fra at receiver og effektforsterker ligger i samme på kvalitetsnivå - det er i prinsipp bare transformatorer og transistorer som er større.

Så kan man diskutere hva som er moderat lyttenivå - jeg går ut i fra at dette er et lydnivå man uten problemer kan prate med noen samtidig til.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er ikke uenig i at du kan høre forskjell.

Men en typisk receiver på 100-150W per kanal vil kunne drifte et par normale høytalere uten spesielle problem.
    Enig!

Ved en blindtest vil nok de fleste ikke kunne høre forskjell om du tilkoplet en stereo-effektforsterker på 200W per kanal til pre-out på den samme receiveren til høytaklerene - vel å merke og spilte på "moderat lyttenivå".
    Nja, spørs på hvem som hører som du sier.

Går ut i fra at receiver og effektforsterker ligger i samme på kvalitetsnivå - det er i prinsipp bare transformatorer og transistorer som er større.
    Ja, i mitt tilfelle. Denon 2106 og Vincent SP331. Relativt billig utstyr

Så kan man diskutere hva som er moderat lyttenivå - jeg går ut i fra at dette er et lydnivå man uten problemer kan prate med noen samtidig til.
    Ja

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En effekt forsterker med nermest lik effekt som surround recieveren, ville låte bedre på både høye og lave singnaler, det første man merker når man kobler opp et effekt trinn er jo, woow for ett stort lydbildet, og jeg har enda mer kontroll og kan spille enda høyere.. Sånn er det bare... Et effekt trinn er jo også veldig greit med tanke på at man avlaster surr recieveren når man ser film. De med dårlig hørsel og vanskeligheter med ørene, trenger ikke høre forskjell, men de fleste vil gjøre det..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje man skulle prøve da, jeg har en Yamaha Z9 (7x300W) som jeg kanskje skulle kunne avlaste med en passende Vincent eller kanskje en Rotel på 2x380W?

Et sånt kjempeløft i lyden burde jo høres veldig godt på mine Kappa 600?

Legger jo gjerne ut 20k for en slik forbedring

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen din har en god posjon strømreserve å ta av, den er ikke representativ i så måte. Men på Kappa 600 må du ha godt med power for å drive de fornuftig. Vil tro Yamahaen din fikser den jobben med glans

Men jeg tar gjerne med meg ett par vincenter innom sandefjord når jeg skal nedover neste gang! Så kan vi prøve det i praksis! Det er det eneste som teller spør du meg :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 2 stk SP331? Kjører du bi-amp?

Kunne tenkt meg en slik SP331 selv. Yamahaen er bare på test - ble ikke så veldig imponert lydmessig fra Sony'en jeg har.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du 2 stk SP331?
    Ja

Kjører du bi-amp?
    Ja

Kunne tenkt meg en slik SP331 selv. Yamahaen er bare på test - ble ikke så veldig imponert lydmessig fra Sony'en jeg har.
    Jeg er drit fornøyd med mine. Vi gjorde en direkte sammenligning med Usher AC20 høyttalere. Da testet vi Doxa, Vincent og Usher reference 1.5 (Threshold--->Pass Labs) Se bilder under.

Det var delte meninger, men essensen var

2 av oss mente Doxa hadde best holografi
    2 av oss mente Vincent hadde best holografi
    4 av oss mente Vincent gjorde klart best jobb på de aktuelle høyttalerne
    4 av oss mente Vincent effektmessig gjorde en like god jobb som Usher ref 1.5

Vi var 4 stk

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant akto, har hatt vincent selv og de spiller utrolig flott i forhold til pris og oppgitt effekt, blir ikke skuffet om man kjøper vincent..Selv byttet jeg til hegel men da blir det en annen prisklasse igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Nad er en billig forsterker med mye effekt i forhold til pris, men spiller ikke veldig oppløst etter min mening, den kan bli lit mørk, men dette kommer ann på hvordan høyttalere du skal kjøre på den.. hvilke høyttalere skal du bruke svar?
    Hei igjen :-)

Var i dag på hifi klubben i sarpsborg :razz:
    Da jeg gikk ut hadde jeg med meg en NAD T753 og 2 Dali Concept 6 høytalere

Jeg må si at disse høytalerene er gode (etter min målestokk)
    Ble overasket av bassen i disse, man skulle tro at man hadde koblet på en liten subwoofer.
    Forsterkeren er oppgitt til 6*70W og har alt jeg har brukt for.

Savner muligens 2 ting, hdmi (som jeg ikke har brukt for pr i dag) og video konvertering. (putter mann inn noe på svideo kan man bruke komponent ut til tv) men det er jo ikke noe problem, blir bare flere kabler til tv :wink:

synes at det er litt morsomt at den har 6 kanaler ut, og 7.1 på pre out og main inn

Hjemme testet jeg den med "Era: the mass", fordelen med den er at det er en SACD plate. Synes høytalerene gir klar og fin diskant og en fin bass, selv på spor med mye tale synes jeg det går helt fint :-)

Skal bli spennende og prøve en film.

Det er bare front høytalerene jeg har i Dali, bak og senter er gamle dantax høytalere, mitt neste steg bli kansje og kjøpe en Concept CT :razz:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Men jeg tar gjerne med meg ett par vincenter innom sandefjord når jeg skal nedover neste gang! Så kan vi prøve det i praksis! Det er det eneste som teller spør du meg :-D
    Ååh det hørtes kult ut. Men det må i hvertfall vente til over jul. Ellers er jeg redd det ikke blir penger til julegaver.......

Har hatt lyst på SP331 ganske lenge, har nå blitt veldig overbevist av deg

Kjører du en forsterker per høytaler? Benytter du y-ledd (rca) fra pre-out og til ingangene på SP331? Er y-ledd greit å få tak i?

Fikk du bra deal når du kjøpte 2 stk SP331 på en gang?

Ser jo at det blir mye billigere å gå for 2 stk SP331 enn for eksempel å kjøpe en Yamaha Z9. Og som du med flere sier: det blir et bedre resultat. Er vel ikke noe å lure på da

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte samme forsterkern på ett par bw 803, det spilte også veldig bra. y-ledd får du kjøpt over alt i alle kvaliteter. nærmeste hifi butikk burde garantert ha det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 1 pr høyttaler. 1 utgang på bass og en på diskant/mellomtone, på hver høyttaler. Biamp. Vi kan ta det over jul. Prisen jeg fikk er dessverre noe jeg ikke kan gå ut med, det var via noen kjente. Du havner jo under 20k med ett par vincent og en Denon 2106 slik jeg har. Men jeg vet ikke om dette passer Kappa, men Vincenten er fin på høyttalere som kan bli litt aggressive i diskantområdet. Den har jo litt rør i signalveien. Y-ledd får man overalt som Andreas sier.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok 2106 på meg en 1stk effekt forsterker som skal brukes til dali ikon 6.

Det er jo så mange effekt forsterkere å velge mellom, men akkurat nå står valget mellom Vincent SP331, Parasound A23, Thule PA100 eller Rotel RB 1070. Mest fristende er jo Parasounden men den er jo også den som koster mest, men det er vel også den som har "best" lyd ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Mest fristende er jo Parasounden men den er jo også den som koster mest, men det er vel også den som har "best" lyd ?
    Det vet man jo ikke før en har prøvd . Vincent SP331 hevder seg jo helt greit mot Pass Labs X350, den er jo litt dyrere kan man jo si... :-|

Har dessverre ikke hørt Parasound, men det skulle jeg gjerne gjort, mange som skryter av den! (de...)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål jeg i denne forbindelse....

Er det en riktig konklusjon at man kan kjøpe en billigere surround reciever enhet som har lite effekt, men mer fokus på selve prosessoren og sette på effektforsterkere (Som man kanskje har laget selv) og få et godt resultat, i stedet for å f.eks kjøpe en rådyr surround forsterker som tar seg av alt?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •