Nad 2200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Nad 2200

Newcomer kaspersen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nad 2200

Hei. Sitter her å funderer på å kjøpe en sånn som en kamerat selger.
    Teknisk Spesifikasjon (PDF)
    Dette er jo en ganske gammel forsterker, veldig gammel egentlig.
    Er det mye problemer med disse? Kjøper jeg meg et problem liksom, eller kommer den til å holde? Mye signalstøy/susing?
    Hvilke høyttalere den skal drive er usikkert pga at jeg ikke har noen for øyeblikket :razz:
    Takker for alle svar!

Mvh

Christoffer

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke den er verdt noe spessielt i allefall. Lyden i den kassa er rimelig tragisk .

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Syns ikke den er verdt noe spessielt i allefall. Lyden i den kassa er rimelig tragisk .
    Ja, en som prøvde å selge meg en sånn en gang. Dårlig forsterker, mye støy og for lite power.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Hvis ikke denne forsterkeren har hatt problemer og har vært inne til div. reparasjoner tidligere, kan det jo tyde på at det har vært en serdeles godt konstruert og bygget forsterker i utgangspunktet, og at den har blitt benyttet på en fornuftig måte.;-)

Om man videre som ny bruker med nye store arbeidsoppgaver for den kan stole på den de neste 20 årene er vel en annen sak, og jeg vil tro den har en del komponenter som ikke er helt på høyden lenger (Tenker spesiellt på kondensatorene i strømforsyningen) og man vil kunne eventuellt merket at den ikke yter like bra, som da den var ny.

Er prisen lav nok og du får høre den og du liker lyden den gir og du vurderer det som nermest en midlertidig forsterker du skal ha det litt gøy med til du kommer over og kjøper noe bedre, da er jo saken grei, men er du ute etter en stabil og god forsterker du vil kunne stole på og som du regner med du vil benytte i en del år fremover, da er kanskje ikke denne Nad 2200 effekt forsterkeren det riktige valget, ettersom man kan forvente at den vil ha litt uttørkede kondensatorene i strømforsyningen, div dårlige varmepåvirkede loddepunkter osv og dermed ikke like stabil lenger.

Lydmessig er den vel heller ikke på høyden med mye av tilsvarende watt ytende forsterkere man finner fra litt nyere eller nye forsterkere, mener å huske diskanten var litt hissig og virket litt "grovkornet" på enkelte tidlige "høytytende" Nad effekt forsterkerene, de var etter min mening ikke like heldig med disse som med den klassiske Nad 3020 integrerte forsterkeren.

Synes det koker ned til pris, hvilke krav du har til forsterkeren, og om du eventuellt kan reparere feil selv, og tar det mer som en erfaring og opplerings forsterker. Tror man i mange sammenhenger gjør lurt i å spare litt mer penger og kjøper noe nyere og litt bedre med en gang, men en ting er fornuft, en annen ting er hva man gjør når man får valget....

Newcomer kaspersen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusentakk for svar! Jeg tror jeg hopper lett over denne, og sparer litt videre mens jeg tenker og ploger meg litt igjennom valgets kvaler

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ingenting å være redd for! Har hatt denne som arvestykke i over 19år og den fungerer strålende fremdeles.
    Par småreperasjoner i løpet av årene ellers ingenting.

Og den har nok krefter!!! Det er bare pisspreik å si noe annet.

Det at denne forsterkeren fremdeles fungerer og at teknologien i den først ble byttet ut av NAD for noen år siden taler sin sak.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Du har ingenting å være redd for! Har hatt denne som arvestykke i over 19år og den fungerer strålende fremdeles.
    Par småreperasjoner i løpet av årene ellers ingenting.

Og den har nok krefter!!! Det er bare pisspreik å si noe annet.

Det at denne forsterkeren fremdeles fungerer og at teknologien i den først ble byttet ut av NAD for noen år siden taler sin sak.
    Det er etter min mening en viss forskjell på å utale seg om en "billig" forsterker man har hatt, har brukt og hatt glede av i 19 år, eller å velge å kjøpe å begynne å bruke en 19+ års forsterker i et nytt opsett der man kjøper inn høytalere osv.

Prisen man må betale er selfølgelig et poeng med å kjøpe brukte og eldre forsterkere, men det er ikke mye reperasjoner som skal til før man kunne kjøpt en helt ny forsterker, så hvis man ikke kan gjøre det meste av reperasjoner selv, vil ikke jeg anbefale noen å legge så så veldig mye penger i en slik Nad 2200 effekt forsterker.

Selfølgelig er det en liten teoretisk mulighet at Nad forsterkeren holder de neste 19 årene, uten for mye dyre reperasjoner også, men sansynligheten for det er vel heller liten, og den vil vel i alle tilfeller ikke yte det samme som da den var ny, uten at det skiftes ut en del "slitedeler", som det også er mulig begynner å bli vanskelig å få tak i etter hvert.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig i det du skriver, men når noen først vurderer en 20 år gammel forsterker er det ikke fordi de er ute etter det beste eller nest beste. Her handler det om penger.
    Og en vil aldri betale mye for en forsterker som er 20 år gammel.

Legger du noen hundrelapper på bordet får du en forsterker som låter greit, har mye krefter og som har en solid konstruksjon. At du da ender opp med en forsterker som utvikler endel varme og som har litt egenstøy kan en da leve med.

Selvfølgelig kan du risikere at forsterkeren takker for seg på første festen, det kan du med enhver forsterker,men tapet på naden vil være nærmest ubetydelig.

Velger du å kjøpe en slik forsterker for noen hundringser og får en serviceelektriker til å ta en liten service på den kan du sitter igjen med mye forsterker enda endel år fram over. Eller du kan gjøre som anbefalt og spare opp noen tusenlapper til å kjøpe en ny eller nyere forsterker.

Bare ikke gi den helt opp fordi den er gammel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaspersen
    Hei. Sitter her å funderer på å kjøpe en sånn som en kamerat selger.
    Teknisk Spesifikasjon (PDF)
    Dette er jo en ganske gammel forsterker, veldig gammel egentlig.
    Er det mye problemer med disse? Kjøper jeg meg et problem liksom, eller kommer den til å holde? Mye signalstøy/susing?
    Hvilke høyttalere den skal drive er usikkert pga at jeg ikke har noen for øyeblikket :razz:
    Takker for alle svar!

Mvh

Christoffer
    mye skal han ha da ??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •