Etter hva jeg skjønner er "bass peak level" noe man kan stille på hjemmekinoforsterkere slik at man ikke sprenger subwooferen, altså et slags maksimumnivå for hvor dybt/høyt?? subwooferen skal spille?

Jeg har nylig fått meg sub og tenkte derfor å stille inn dette nivået på min pioneer vsx-859 reciever. Nivået begynner da på -80 og går helt opp i volum/dybde?? til -10 før jeg hører tydelig at lyden blir stygg og subwooferen sliter.......

Problemet er for det første at test-lyden som er så romlete at det er vanskelig å høre når bassen når maksimum og "vrenger" seg...derfor litt vanskelig å stille inn.... Jeg må også gjøre en avveining i forholdt til volumet på bassen...skrur jeg det på fullt så holder det med ca -40...Men skrur jeg det lavt så må jeg ned til -20 til -30....

Jeg tester jo dette mot basspartier i dvd-filmer, spesielt første scenen i monsterbedriften der det klønete monsteret dukker opp fra under sengen... Problemet er ofte at hvis jeg stiller for lav peaklevel så får jeg en dyp men ukontrollert bass i forhold til resten av lydbildet... Skal jeg da skru ned volumet på subwooferen? Eller skal jeg gjøre omvendt å stille lavt på forsterkeren og dra opp volumet på subwooferen? Det beste er kanskje en balanse...?

Spørsmålet mitt er, hvordan skal jeg egentlig stille inn "bass peak level"? Hva slags volum bør jeg ha på subwooferen og hva slagsnivå bør jeg ha på forsterkeren? Hva bruker dere som bass peak level?

Edit: Og et raskt spørsmål til: Når bruker man egentlig Phase 0 og 180? Hva er poenget med disse? (Snur man signalet 180grader? Hva er poenget? hører liten forskjell)

Takker for alle svar