Må forsterkern bli varm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Må forsterkern bli varm?

Rørforsterkere må bli varm før den kan spilles på,men jeg har hørt at folk har sagt at en transistor forsterker må/burde varmes opp ,før du kan spille på høyt nivå.Er dette sant??

Newcomer Kooyo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Erfaring er At en Varm forsterker Spiller Bedre Når den er Varm. men man må ikke varme den opp.
    http://minhjemmekino.no/Kooyo

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel litt forskjell på transistor forsterkere i mellom også, men jeg tenker på om det er lettere å overbelaste noe hvis man kjører forsterkeren "over evne" fra kald tilstand, ettersom mange forsterkere har temp følere ute på selve kjøleflatene og kanskje ikke beskyttelsen reagerer raskt nok ved en slik rask kald til varm tilstand. Enkelte transistorer pøser på med mer oppvarming av seg selv med oppvarming, og er avhengig av andre temp påvirkelige komponenter for å balangsere og begrense strømmen og oppvarmingen så de ikke går opp i røyk. slike konstruksjoner som ikke har en temp/strøm begrensning innebygget i selve transistoren børr vel kanskje mer temp. stabiliseres før man drar på og øker belastningen. (mener at enkelte tidlige MOSFET baserte konstruksjoner var litt spesielle her.)

Ellers så "liker" vel mye elektronikk ikke så store og volsomme termiske variasjoner, så en rolig oppvarming opp et stykke først før mann kjører opp belastningen, er kanskje ikke så dumt for enkelte transistor baserte forsterker konstruksjoner også.

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Rørforsterkere må bli varm før den kan spilles på,men jeg har hørt at folk har sagt at en transistor forsterker må/burde varmes opp ,før du kan spille på høyt nivå.Er dette sant??
    Min Harman Kardon AVR 7000 måtte nesten spille 1. time før jeg fikk det siste Trøkket som jeg ønsket.. Før den hadde spilt 1. time hørtset den ikke bra ut, man hørte at diskant, mellomtone og bass bare fløt sammen..( ikke mye men litt)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at en forsterker skal stå på og bli litt var før den belastes er for at kondensatorene på likeretteren i strømforsyninga skal rekke å lade seg helt opp, dette for å minske rippel. Dessuten har alle komponenter en ideell arbeidstemperatur.

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

elektriker?

Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    grunnen til at en forsterker skal stå på og bli litt var før den belastes er for at kondensatorene på likeretteren i strømforsyninga skal rekke å lade seg helt opp, dette for å minske rippel. Dessuten har alle komponenter en ideell arbeidstemperatur.

har du elektro utdanning du???

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer lader seg i følge min lærdom fra skolen veldig kjapt opp , det er snakk om millisekunder ettersom jeg har lært..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skader jo ikke å ha på komponenetene hele tiden, bortsett fra om man skal bort for en lengre tid.
    En del komponeneter har da også softstart, monoblokkene mine bruker ca 20 sek fra jeg slår de på til de er helt påslått.

er jo bare å være litt human med den stakkars elektronikken til den får litt temp i trøya. Med rør-utstyr er det viktigere at de får litt arbeidstemp før man blåser for mye på.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kondensatorer lades jo samme mikrosekundet der er signal...?
    grunnen til at det låter bedre "varmt" kan være f.eks fordi tomgangstrømmen tar litt tid før den er stabil.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zero
    har du elektro utdanning du???
    nei, jeg driver på den og dette var ett av svarene jeg fikk av en av mine forelesere. Det er ikke snakk om lange tiden, men feks en halvbølge likeretter vil ikke ute max med engang. det kan du se hvis du kobler til ett skop. Dette kommer så klart igjen på kvaliteten på komponentene, en god forsterker bruker vel sikkert en helbølge likeretter (uten at jeg vet helt sikkert) Men som jeg også skrev, alle komponenter har en ideel temperatur hvor de yter slik som feks ett datablad sier.

Men hvis du har elektro utdanning så kan jo du komme med ett svar?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, jeg driver på den og dette var ett av svarene jeg fikk av en av mine forelesere. Det er ikke snakk om lange tiden, men feks en halvbølge likeretter vil ikke ute max med engang. det kan du se hvis du kobler til ett skop. Dette kommer så klart igjen på kvaliteten på komponentene, en god forsterker bruker vel sikkert en helbølge likeretter (uten at jeg vet helt sikkert) Men som jeg også skrev, alle komponenter har en ideel temperatur hvor de yter slik som feks ett datablad sier.

Stort sett alt av elektronisk utstyr i dag (..hvertfall til AV) bruker helbølge-likeretter. Mange har ofte to, da man har + rail, jord og - rail fra strømforsyninga. Man får ferdige (fysisk store) IC'er med dioder til slik bruk også, med AC inn og DC ut

Newcomer STUTTSEN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jøss

ehh ja, er ikke så flink til detta selv. svaret er da? Man kan fint spille når den er kald, men får ikke ut 100% før den får konstant tempratur(altså varm)?

Sånn generelt, ikke alle tilfeller selvfølgelig

eleer er jeg på jordet?

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

du, eg e jo nettopp begynt på elektro grunnkurs... har ikkje komt så mye borti dette med forsterkere og slikt, men det kommer :P

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har elektro utdannelse..

Det som er: Når komponentene blir varme, har de en bedre leder evne.. som gir mindre motstand.. Logisk ?!?!?!?!?!?!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

virker fornuftig hektorhake... da er den i orden for min del, norges land er i trygge hender med slike flinke fagfolk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hektorhake
    Jeg har elektro utdannelse..

Det som er: Når komponentene blir varme, har de en bedre leder evne.. som gir mindre motstand.. Logisk ?!?!?!?!?!?!

Uhm.. nei? Når et element er varmt så har det dårligere leder evne. Hvorfor tror du dem driver å kjøler ned disse superleder kablene med flytende nitrogen? "Holy Grail" i superleder forskning er jo å lage en legering som har superleder egenskaper i rom temperatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det vel en sammenheng med at superlederegeneskapene først trer i kraft når du begynner å nærme deg det absolutte nullpunkt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel sant begge deler, enkelte elektroniske komponenter leder bedre i normal kald tilstand, og andre har som hektorhake nevner, en økt lede/yte evne i oppvarmet tilstand. Forskjellige oppbyggde transistorer har vel egenskaper i begge leirer de også, og det med kjøleribbene, er jo som regel bare for å unngå at komponentene kommer opp i høyere temperaturer enn det de tåler. Kommer en transistor opp i temperaturer over 80-100grader C, begynner det å røyne på levetids messig, og noen serlig temperaturer over dette, sier vel de fleste transistorer takk for seg etter en kort periode, selv om de arbeider og leder som bare det... ;-)

Hva som skjer når man beveger seg ned mot det abolutte nullpunkt i temperatur, er vel noe helt annet, da begynner all indre bevegelse i materiale å stoppe opp, så de egenskapene de hadde i utgangspunktet vil kunne forandre seg vesentlig. F.eks har man keramiske materialer som mer fungerer som isolatorer i normale temperaturer, men som går over til å bli superledere. En vanlig audio forsterker vil vel også fungere dårlig rundt -273 grader Celsius, så det blir vel neppe en aktuell problemstilling...;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, men det er alikevel feil å si at komponenter leder bedre når dem er varme. De følger samme fysikk regler som superledere bare i mindre grad. Om det er hørbar forskjell er noe helt annet.

Men for å komme tilbake på tema i denne tråden. Generelt sett så er de elekriske egenskapene til komponenter bedre når dem er kalde, men alt elektrisk utstyr produserer varme og har en nominell drifttemperatur. Dermed blir utstyr desginet med tanke på optimal drift under de karakteristiker komponentene har i denne temperaturen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan forklarer dera da at f.eks hegel H4 forsterker burde varmes opp før bruk? dette var noe de sa i en butikk jeg var i...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •