Pioneer VSX AX5Ai-s Strømforbruk og brukererfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer VSX AX5Ai-s Strømforbruk og brukererfaringer?

Jeg har en noen år gammel Pioneer VSA E06 receiver. Denne har et oppgitt strømforbruk på 1300W og leverer vel litt i underkant av 5x100W.

Vurderer nå kjøp av ny receiver. Ikke det at jeg er spesielt missfornøyd med den gamle men den mangler DTS støtte og har ikke automatisk romkorreksjon.

Men kikket litt på tekniske data og legger merke til at AX5Ai har et oppgitt strømforbruk på ca 600W til tross for 7x120W.

Er det noen som kan forklare denne forskjellen på en forståelig måte?

Er det ellers noen som har erfaringer med AX5Ai? Skal bruke den til både hjemmekino og musikk i stereo. Noen som har prøvd begge de jeg nevner og vet noe om forskjell i lydkvalitet på dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Pioneer VSX-AX5Ai kan du trygt kjøpe

Hei!
    Jeg skal forsøke å veilede deg noe på veien mot kjøp av ny hjemmekinoforsterker.
    Modellen Pioneer VSX-AX5Ai S(S=Sølv farget) kom på markedet i fjor høst, som en del av hifi-kolleksjonen til Pioneer for sesongen 2004/2005. Modellen erstattet VSX-AX5i (som var en av verdens første forsterkere med i-link, også kalt firewire el. IEEE 1394), som igjen avløste den kritikerroste VSX2011.
    Felles for disse modellene er at de er/var det nærmeste man kom toppmodellen AX10, som var/er vesentlig dyrere. Jeg har selv denne. Den nyeste utgaven av AX5 (altså AX5Ai) har den seneste utgaven av det avanserte kalibreringsststemet MCACC (MultiChannelAcousticCalibretion), som nå har fått betegnelsen Advanced MCACC. Det er ikke spalteplass til å komme inn på alle fortreffelighetene til dette systemet her, men det gjør jobben sin på en meget overbevisende måte! Kort fortalt er det et av verdens beste kalibreribgssystemer på markedet, uansett pris! Det tok 20 ingeniører 2 år å utvikle den første utgaven av det.

Denne forsterkeren (AX5Ai) har både i-link og USB-port (sistnevnte for avspilling av dine musikkfiler på PC). Effekten er det siste du skal se etter ved valg av forsterker! Årsaken er at det her er så mange som jukser i faget.
    Det er dessverre helt normalt å oppgi en forsterker til eksempelvis 5x100 watt, for så å oppdage at det på baksiden står power consumption:220 watt.
    Problemet er at nesten alle produsenter måler uteffekten med bare en kanal i drift. Da skjønner du nok hvor skoen trykker her.

En annen sak er at oppgitt effektforbruk(power consumption) i en del tilfeller i beste fall bare er veiledende, og ikke absolutt, så her er det mange fallgruver. Jeg vet ikke, men, ut ifra mine egne erfaringer med AX10, så tror jeg du kan regne med at denne forsterkeren(AX5Ai) har en reell uteffekt på ca. 7x100 watt ved 8 ohms belatning. De største modellene til Pioneer har de siste årene hatt en svært bra trafo elller power supply, om du vil. Pioneer kaller selv denne High Regulation Audio Power Supply. Vekta på forsterkeren er hele 21,2 kg, så den er meget seriøst bygd. Det du kanskje ikke vet er at den har fått en oppgradert kondensatorbank for akkurat denne utgaven, nå med 2x27.000 microFahrad, noe som er SVÆRT bra, og definitivt ikke dagligdags kost i en hjemmekinoforsterker.

Forsterkeren har mottatt 5 av 5 stjerner i What HiFi, og er kåret til Editor's Choice i What Cinema Choice. (Hvis du vil kan jeg sende deg lenker til noen tester) Du løper svært liten risiko ved å investere i denne forsterkeren. Den er i tillegg tunet hos et av verdens fremste lydstudio; Air Studios i London, og har der fått godkjenning som Air Studios Monitor. I tillegg har den gode høyttalerterminaler, og muligheten for bi-amping av frontkanalene hvis du bare kjører et 5.1-oppsett. Alle tilslutningskontakter på baksiden er forgylte, og dessuten følger det med en fet fjernkontroll (programmerbar), bakgrunnsbelyst, og med et LCD-vindu. Her får du utrolig mye for pengene!!!

Vær klar over at denne modellen ikke lenger produseres, så hvis du skal ha tak i et eksemplar, må du være rask. Etterfølgerne, som vist i 2005/2006-brosjyren til Pioneer, veier betydelig mindre, og er ikke like skikkelig konstruert.
    Laveste pris jeg har sett er hos www.fyndborsen.se. Jeg har ikke selv hørt denne modellen, og kjenner ikke til andres brukererfaringer, heller, men ut i fra det jeg vet om Pioneer og ellers har lest om modellen må denne være intet mindre enn et kupp. Kjøper du modellen i Norge kan du vel nå allikevel kanskje få noe avslag, da den er på vei ut av sortimentet. Full spesifikasjon finner du på www.pioneer.no. Håper dette var til hjelp, og lykke til.

Vennlig hilsen
    777

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få takke for et skikkelig og godt svar. Takk for hjelpen med det. Har fått låne en AX5i (den gamle modellen som kom før AX5Ai) til testing for å høre litt på den. Skal teste den ut en ukes tid. Stod som en overligger i en butikk da det ble en feilleveranse til en som skulle ha hatt en AX5Ai. Her oppe i nord var det ikke så lett å få lånt en AX5Ai til testing da utvalget i butikkene er noe begrenset og for det meste er receivere i 3-4000 kroners klassen. Denne eldre modellen har en mindre avansert romkorreksjons automatikk og litt midnre kondensatorbank.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv AX5ai å er stor fornøyd! Effekten er bra særlig hvis du bi-amper frontene, men er høytalerne av den tungdrevne sorten kan selv det bli litt lite.. Hos meg blinker displayet ved heftige pådrag men da er det høyt nok. Lydkvaliteten er bra og kalibreringssystemet er meget bra! God fjernkontroll.

I tester er den målt til over 130Watt pr kanal i 8 ohm og over 200 w i 4 ohm så den leverer det den er oppgitt til.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som står bakpå power supply er i beste fall villedende. Mistenker produsentene i å finne på dette tallet på ville julebord med terninger og ville gjetninger.

Det er viktig med tilstrekkelig strøm til høyttalerene. Det kan jeg ikke være uenig i. Receivere som ikke har chassis fylt med bly, og som fremdeles er ganske tunge, har muligens et godt power supply. I tillegg til å levere godt med strøm kontinuerlig skal også power supply kunne levere godt med strøm i kortere perioder. Da er det viktig med gode kondensatorbanker, og dette står det aldri noe om bakpå.

Det smarteste er altså å prøve forsterkeren på høyttalerene, eller lese om andre som har gjort det.

Her er en nyttig test av forgjengern til den du lurer på. Vet ikke om det er store forandringer på forsterkerbiten som gjør disse ulike men.

http://www.milleraudioresearch.com/d...ervsxax5i.html

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVor tung burde en relativt god receiver være? Og hvor store kondensatorer burde være i den?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt! :lol: Kommer helt an på hva du skal bruke den til.

Det er jo først og fremst den kontinuerlige effekten som er interessant, og ikke vekten, selv om det er en viss sammenheng. Kondensatorene gir den kraften som trengs utover den kontinuerlige. Med en uendelig høy kontinuerlig effekt trenger en vel ikke kondensatorer, men slike receivere er sjeldne!

Alt dette koster penger, og de fleste receivere er kompromissløsninger. Alt må dimensjoneres etter hva den skal brukes til og lommebok. Finnes ikke noe fasit på spørsmålet egentlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •