Effektforsterker til Dali Ikon 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer solvik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til Dali Ikon 7

Jeg er ute etter en effektforsterker rundt 10 000,- til mine Dali Ikon 7.
    Jeg ble anbefalt Nad C272 eller TACT SDA2175 på hifiklubben.
    Personlig så har jeg aldri hørt lyden på tact og er noe skeptisk.
    Noen som har noen gode råd, andre forsterkere og synspunkter ang. Tact og Nad?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange gode effektforsterkere i prisklassen opp til 10000 kr.
    Nad er vel noe av det siste jeg hadde valgt. Lyden synes jeg er like kjedelig som utseende.
    Tact skal du ikke være skeptisk til. Den har mye bedre lyd enn Naden,det er helt sikkert. Tacten har gjort det glimrende i tester.
    Sjekk for eksempel denne: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=75

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at en Thule PA 150B vil gjøre susen, men er man på budsjett, så er NAD også et godt valg, selv om jeg opplever at Thule har bedre timing og presisjon i diskanten. Mulig Thules PA100 også er et godt valg, men den har jeg ikke hørt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad C272 er sikkert bra til prisen. Jeg har googlet litt på Tacten, og fant flere steder der det sto at den var "livløs, kjedelig og høre på". Thule er vell kanskje et bra valg, det var i allefall en bra pris på den.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=13163

denne må vel være et godt valg!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver nå Ikon 7 med en Denon 3805, det blir fort forvregninger så jeg lurer på om 2x125 w blir litt lite.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ha, jeg kan love deg at med den parasound forsterkeren så vil du oppleve den mye kraftigere enn denon receiveren. Eller hva sier dere parsound folks`?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av solvik
    Jeg driver nå Ikon 7 med en Denon 3805, det blir fort forvregninger så jeg lurer på om 2x125 w blir litt lite.
    Hva mener du med at det "fort" blir forvrengning? Kan du si litt om hvilke lydtrykk du spiller på da? Kan du si litt om hvordan denne forvrengingen høres ut?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når volumet på Receivern er rundt 0 db klarer ikke forsterkeren noe mere. Man hører først i diskanten at lyden blir uklar og vrengt på en måte vist man skrur noe høyere opp. Så Receivern min på 120 watt er nokk i minste laget. Jeg vet at høytaleren kan spille mye høyere fordi jeg hadde en Nad 218 en stund.

Det står også i databladet på Ikon 7 at anbefalt forsterker på ikon 7 er opp til 200 watt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0dB? Hva tilsvarer det i reelt lydtrykk? Jeg antar at det angir forsterkningen i forhold til inngangssignalet, og da betyr det sannsynligvis at det trekkes maksimalt 4watt (basert på 4V peak, 4 ohms høyttaler) fra forsterkeren (inngangssignalet til preampen er aldri over 4V).

Denne typen "forvrengning" som du beskriver her tror jeg heller er diskantenheten som begynner å låte litt stresset. Jeg testet for en tid tilbake Ikon 6, og konkluderte med at den absolutt låter best på moderate volum, mens den er mer kresen på musikkvalget når man kommer opp i høye lydtrykk. Det er ikke så mange som tenker over det, men når høyttaleren har en følsomhet på 92dB/1000Hz/1W/1m, så betyr det faktisk at den spiller hele 92dB ved bare 1W, og at det bare kreves 10W for å spille med 102dB.

Jeg tviler derfor på at det er forsterkeren som er problemet her. Jeg fant at Ikon 6 var krevende å plassere skikkelig, og låt desidert best uten "toe-in" (vinkling mot lytteposisjon). Dette nettopp fordi diskanten ble best da, med mindre dominans på klangbalansen og et bredere og luftigere lydbilde som resultat. Men fortsatt var det bare enkelte typer musikk som tålte å bli skrudd opp skikkelig høyt uten at det ble litt slitsomt. Det skal tilføyes at jeg har hørt høyttalere til over 20000 kr/paret som har de samme utfordringene, så dette gjør ikke Ikon til dårlige høyttalere. De har bare klare avgrensninger og vil nok også ha godt av matching med forsterkere med med varme og fylde. På moderate lyttenivåer låter Ikon-diskanten helt nydelig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 272 er en god lydformilder som fungerer fint med Icon7. Men tror nok et Thule effekttrinn er best til de... Tact sin effektforsterker har jeg bare vonde minner ifra, anbefales ikke av meg iallefall.

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gode erfaringer med PMA2000, jeg synes Denon kler Ikon 7 veldig bra, men er enig i at på veldig høyt nivå kan de virke noe masete i høy mellomtone / diskant.
    Men da snakker jeg om sinte naboer-nivå.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe, det er nokk ikke diskanten som er problemet. Fikk aldri slike "forvregninger" når jeg hadde Nad 218. Og jeg klarer ikke i nærheten spille så høyt og klart som jeg klarte når jeg hadde effektf.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke Denon 3805 akuratt noe kraftpakke, er bare magasiner og tidsskrifter som har fått folk til å tro det. Når en forsterker yter 7 x 120 watt i 8 ohm 2kanaler samtidig, så sier det seg selv, her er det lite futt. Og at den i tillegg veier så "lite" som 16kg, og den fysisk er så stor.. Så har ikke denne mye strøm å rutte med ut.. men dette gjelder de fleste recivere i denne klassa. NAD, HK, Rotel og arcam er vel unntakene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vell sant. Ser ut som jeg ender opp med Thule da.
    Rotel RB-1080 er vell kanskje også en mulighet?

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ICE (Embla, Migard, Beast etc) ? Kler disse Ikon høyttalerne bra tro ? Jeg kommer til å kjøpe meg Ikon 6 snart og vurderer et par ICE blokker til disse, og eventuellt en til senter etterhvert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at Ikon 7 ikke har en fundamentalt annen lydsignatur enn Ikon 6:

Jeg tror kanskje at Thule passer bedre, faktisk. Det vil sikkert låte bra med ICEpower-baserte monoblokker også, men hvis vi snakker konkret matching, så tror jeg at Thules ekstra varme matcher Ikon 6. Jeg snakker altså om en tilsiktet farging, siden ICEpower etter min mening er noe av det mest nøytrale som finnes i prisklassen.

Men her er jeg på litt usikker grunn. Det er godt mulig at Ikon 7 nettopp har litt av den varmen som Ikon 6 trenger, og dermed passer ICEpower bedre enn Ikon 6.

Gleder meg for øvrig til de nye Midgard-blokkene kommer i salg. Da kan jeg basere testene mine av høyttalere på dem...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg hørte Ikon 6 og Ikon 2 på Hifiklubben. Tror det var med en Thule forsterker. 2x100 watt tror jeg. Det låt veldig bra, synes Ikon 2 låt temmlig likt Ikon 6 hvis man ser bort i fra bunnen så klart.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket litt om Thule PA100, og kom over denne artikkelen. Kan ikke akkurat si at de ble lovpriset her

http://www.tnt-audio.com/ampli/thule100_e.html

Hva med Vincent SP-331 eller Rotel RB1070 ? Ville det vært noe for Ikon 6/7 ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Jeg sjekket litt om Thule PA100, og kom over denne artikkelen. Kan ikke akkurat si at de ble lovpriset her

http://www.tnt-audio.com/ampli/thule100_e.html

Hva med Vincent SP-331 eller Rotel RB1070 ? Ville det vært noe for Ikon 6/7 ?
    Det er vel først og fremst preampen PR-100 som får pepper i det oppsettet som testes der. Effekttrinnet PA-100 kommer bedre ut av det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •