volumkontroll fra pc på forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

volumkontroll fra pc på forsterker

når jeg hører på musikk, pleier jeg å endre volumet fra pc'n og bruker ikke volumhjulet på forsterkeren noe særli.. har forsterkeren noe særli godt av at jeg bruker volumkontrollen fra pcen og ikke på forsterkeren? eller gjør det ikke no?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snapi
    når jeg hører på musikk, pleier jeg å endre volumet fra pc'n og bruker ikke volumhjulet på forsterkeren noe særli.. har forsterkeren noe særli godt av at jeg bruker volumkontrollen fra pcen og ikke på forsterkeren? eller gjør det ikke no?
    Det kan nok bli for høy effekt inn til forsterkeren ja... klipping?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det går helt fint. Du sender bare et lavere signal til forsterkeren når volumet er lavt. Derimot vil du trolig få bedre lyd om du har så høyt (uklippet) signal du kan i alle ledd frem til forsterkeren, og lusterer volumet der (i siste ledd før høyttalerne)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke helt korrekt!

De fleste lydkort gir desverre ut et signal med noe forvregning når du setter volum til 100% på pcn. Man burde derfor bruke max 75% volum ut fra pcn for å unngå dette problemet!

Dette er selvfølgelig avhengig av hvordan lydkort du har...

Har du en god forsterker ville jeg ha satt volumet på pcn til 75%, også latt forforsterkeren ta seg av nivåreguleringen, for best mulig kvalitet...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios

De fleste lydkort gir desverre ut et signal med noe forvregning når du setter volum til 100% på pcn. Man burde derfor bruke max 75% volum ut fra pcn for å unngå dette problemet!

Dette er selvfølgelig avhengig av hvordan lydkort du har...

Har du en god forsterker ville jeg ha satt volumet på pcn til 75%, også latt forforsterkeren ta seg av nivåreguleringen, for best mulig kvalitet...
    har lagt merke til at det blir forvregning på lydkortet mitt på 100% ja! har lydkort intergrert i hovedkortet.. jeg pleier å kjøre på max ca 80%.. da blir det ikke no forvregning...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan enkelt løses ved å enten sette volumet på pc´n til mellom 50-75% for så å kun bruke volum justeringen på av-spilleren du bruker på pc´n (er nå som regel volumjustering på de).

Eventuelt hvis du har volumjustering på tastaturet, og vil bruke det, kan du gjøre motsatt og sette volumet på spilleren ned.

Eller du kan gå inn på avanserte voluminnstillinger, eller hva det nå heter, og justere ned volum for musikk og andre lyder, uten å justere på hoved volumet. Det finnes altså flere måter å begrense volumet på, uten å skru ned "hoved volumet".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snapi
    tror ikke det gjør så veldig mye hvis du bruker digital-ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios

De fleste lydkort gir desverre ut et signal med noe forvregning når du setter volum til 100% på pcn.
    ...
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    om du har så høyt (uklippet) signal du kan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •