spørsmål om watt på forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål om watt på forsterker

jeg lurer på en ting: jeg har en forsterker som det står 130 watt på. men jeg kjører høytalere på tilsammen 450 watt på den! har ikke det at det står 130 watt på forsterkeren noe særlig å si på hvor store hæytalere jeg bruker?? er 130 watt effekt tapet eller noe sånt? har ikke så mye peiling...
    hehe

på forhånd takk:-)

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    watt på høtaleren er på en måte en maks på hvor strøm du kan gi høtaleren. men på en annen måte så kan du godt sprenge en høytaler med mindre enn det (er større sjangse faktisk for da "mister" forsterkeren lettere kontrollen på høytaleren) mens med en sterkere forsterker har du bedre kontroll og mindre sjangse faktisk til å skade høytalerene. men du burde ikke bry deg så mye om watt. det har lite å si... har du store elementer bør du ha mye watt men det er ikke noe fasit

håper du ble litt klokere
    (eller kansje mer forvirret har en tendens til å rote det litt till :wink: )

sikkert noen som kan forklare det litt lettere

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står det 130watt på forsterkeren er det hvor mye strøm den bruker. og å si att du har høytalere på tilsammen 450 watt blir som å legge sammen hastigheten på alle 4 hjul på en bil.. det du skal se på er utgangseffekten på forsterkeren din. det er hvor stor effekt den kan levere(watt). og det er da hvor mange watt du har. at det står 200watt bakpå en høytaler betyr det bare hvor mange watt den tåler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja jeg ble da litt klokere... men på en forsterker så står det bak 320watt, og det står også at det er 6*150 watt utgangseffekt på den! det blir jo 900watt! det er jo 580 watt mer enn det står bak den! ossen kan det gå ann da?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snapi
    nja jeg ble da litt klokere... men på en forsterker så står det bak 320watt, og det står også at det er 6*150 watt utgangseffekt på den! det blir jo 900watt! det er jo 580 watt mer enn det står bak den! ossen kan det gå ann da?

Det går ikke ann....

6*150 tullewatt

6*40 watt er kanskje i nærheten

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei du kan så si.. det er ikkje ren løgn det som står på fronten da men ikkje langt unna.. det henvises gjerne til spisseffekt istadenfor kontinuerlig effekt. siden spisseffekten alltid er ganske mye større ,så gjelde det å bruke det for alt det e verdt. siden "watt selger". alle vil gjerne gi inntrykk av å gi mest for kronene. og alle måler på sin måte og det blir igrunn umulig å sammenligne. det enkleste og vel så nøyaktig er å sjå på vekta på forsterkeren! siden den som du sier, tross alt ikkje kan lage strøm..og strømforsyning veier tungt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alltid riktig å se bak på forsterkeren heller.. Det er som regel en eller annen form for gjennomsnittsforbruk. Oftest kan den dra mye mer på "max".

Mvh

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke helt 100% å sjekke bak på forsteren, men det gir deg en sånn ca anntydning på hva den faktisk gir... En mye brukt formel er; i dette tilfellet 320, 320 delt på 2 (grunnet varmetap) da står man igjen med 160. 160 delt 6 (antall kanaler) er lik ca 6*27 watt...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Denon pma-1315 står det 320watt bak, å utgangs effekten e på 2ganger 115watt 8ohm, noe som blir 230watt til sammen, betyr det at de 115 wattene e realistiske??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •