Damping faktor.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Damping faktor.

Hei! Lurte på om det er noen av dere viderekommne som kan forklare meg,hva damping faktor er.hva betyr d i praksis?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du merker det på kontrollen forsterkeren har på elementene, jeg har clsc 215 nå. og har en forsterker med 800 i dempefaktor, tror jeg det er. Den jeg hadde før hadde bare 200. Jeg merker nå at bassen er mye mer kontrollert, man ser det på elementene også. Det ser nesten ut som de beveger seg mindre, men mye hardere og mer kontrollert.

uansett,skal du kjøpe deg en forsterker er dette noe du bør se etter, som regel har billigere forsterkere mindre damping factor enn dyrer, jeg så for.eks at det var noe av det som skiller parasound halo fra new classic. halo har en del mer.

hvordan det egentlig skal måles og hva det egentlig er vet jeg ikke.. hehe

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ingenting av det der, jeg hadde NAD 372 på RF7 og den har en dempingsfaktor på 150. Så bytta jeg til MF A308 å den ser jeg har en demping på 140. Men den har jo betydelig bedre kontroll på elementene enn C372 men kansje strømforsyning har noe å si :P.. Lurer også litt på det her.
    Men er det mulig at de måler dempingsfaktoren i forskjellige frekvensområder? Kansje derfor f.eks Parasound A21 har så høy dempingsfaktor?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel har også høy dampfaktor,RB 1070 har 500.den har også veldig god kontroll på elementene slik at de beveger seg ikke så lengt selv om jeg spiller ganske høyt.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utifra hva jeg har sett er det veldig mange som måler dempe faktoren på forskjellige måter. men hvilken som er den riktige er jeg ikke sikker på. ta en titt på oslo hificenter sine sider og se på de forskjellige der.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke alltid bedre med stor dempefaktor heller. f.eks på små høyttalere. mer fylde nedover, som med rør =)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja vil tro det er forskjellige måter å måle dempingfaktorer på. Er litt trasig hvis den skal ha alt å si for hvordan forsterkeren driver høyttalerne. Det vil jo si at Marantz sin aller dyreste monoblokk med en dempingsfaktor på 200 vil ha problemer med store, gjerne vanskelige høyttalere

Men det skal jo nevnes at den har den dempingsfaktoren over hele frekvensområdet, 20Hz - 20kHz, og er ikke sikker på om alle måler dempingsfaktoren over hele frekvensområdet. Den leverer visst 300W i 8ohm, 600W i 4 ohm osv og trekker 1200W fra nettet, og tror den vil ha noenlunde god kontroll over de fleste høyttalere?

Det var bare for å sette det litt på spissen Er ikke sikker på dette jeg heller

Den er jo en sinnsykt pen forsterker :

http://www.marantz.com/pdfs/e_ma9s1.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det står at den har en dempingsfaktor på 200 ved 8ohm, det vil jo si at den vil slite ved lavere impedanser eller? De skryter jo av at den er stabil ved veldig lave impedanser.........

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    McIntosh MC1201 har 100 i dempningsfaktor: http://www.nebyhifi.no/downloads/bro...h/MC1201br.pdf
    Det er ikke dette som forhindrer meg fra å kjøpe et par.:-)

Frode

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempnings faktoren er en mer teoretisk tallværdi man får dersom man deler høytaler impedansen (ofte 8 ohm) på utgangs impedansen på effekt forterkeren. Utgangs impedansen til effekt forsterkeren får man i sin tur med å måle hvor mye støm forterkeren avgir i en ren ohms last.

Tolker jeg det snickers-is skrev så glimrende i den linken jeg anga tidligere riktig , så sier egentlig ikke dempningsfaktoren så veldig mye om hvordan en forsterker vil drive høytalerene i den virkelige verden hvis man tar hensyn til motkobbling og hvordan forsterkeren er konstruert på andre måter og hvilke fasevinkler og andre egenskaper høytalerene har.

Tenker man også på watt angivelse og man ofte tydelig kan høre forskjell å kvalitets watt og skryte watt osv, så er det vel ørene som er det beste kontroll systemet når man skal teste hvordan en forsterker og noen høytalere virker sammen. ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    McIntosh MC1201 har 100 i dempningsfaktor: http://www.nebyhifi.no/downloads/bro...h/MC1201br.pdf

Frode
    Det er vel heller en dempningsfaktor i lommeboka på 100% over hele frekven området (til kona) som hindrer meg i fra å kjøpe et slik kraftverk av en effekt forterker også. ;-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl

Frode
    Mm.. dempingsfaktor er blitt et tall som man vanskelig kan tillegge så mye vekt uten å vite hvordan det er målt på alle de forsterkerne man sammenligner.. bedre å se på strømforsyning og generell design av forsterkeren da, for å få en bedre pekepinn på hvordan forsterkeren faktisk vil yte

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant mye intressant å lese på link skrevet av "snickers is", takk for tips!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •