Er det smart å investere i en hdmi-receiver nå? (Førstegangskjøp)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det smart å investere i en hdmi-receiver nå? (Førstegangskjøp)

Hei, ønsker å bygge meg ett anlegg for film og musikk. Kjøpte nylig en Samsung lcd-tv med hdmi-inntak. Tv'en takler 720p Har ikke noe hifi-utstyr fra før.

TV'en takler kun picture-in-picture, dersom ene kilden går via hdmi. Så i utgangspunktet ønsker jeg en receiver som kan samle alle signaler, og sende dem til tv'en via hdmi. Problemet er jo at hdmi-receivere er forholdsvis dyre for tida. Har tittet litt på følgende: Pioneer VSX-AX2, yahama RX-V2600 og Denon-3806. Så vidt jeg vet kan denon-3806 kun switche hdmi, ikke oppskalere? Hva betyr egentlig dette?

Mine primære kilder for dvd og musikk blir en xbox med komponent-overføring. Denne kan oppskalere til 720p og 1080i ved filmavspilling, og kan også spille av ekte 720p filmklipp, men det hakker..

Musikken jeg spiller er i hovedsag *.ogg format fra enten xbox eller pc. Har en del cd'er også, og vil vel i utgangspunktet spille de av fra xbox'en eller pc'en sin cd-spiller. Om det gir veldig dårlig lyd sammenlignet med en skikkelig cd-spiller, så er det mulig jeg kjøper meg en senere. Evt en dvd-spiller som takler audio-dvd eller hva det heter.

Leser en del rundt på forumer om at hdmi-receiverene nå er i "startfasen", og en del påstår at man er nødt til å oppgradere de om 1-2års tid uansett for å få hdmi-1.2 og støtte for nye formater som er "rett rundt hjørnet".. Hva er deres anbefaling utifra hva jeg trenger? Bør jeg kjøpe en hdmi-receiver nå? Vil jeg med mitt bruk ha full glede av denne om 2-3-4-5 år? Eller vil jeg også bli nødt til å oppgradere om kort tid? Isåfall føler jeg det er smartere nå å kjøpe en bra og billig receiver uten hdmi. F.eks en Denon-3805.

Nøyaktig hva er den en nybegynner som meg trenger fra en receiver? Åpenbart vil jeg ha god lyd. Jeg må ha en som har gode muligheter for "auto-setup", da jeg ikke har kunnskap om å korrigere ett oppsett utifra rom osv. Hvordan kan jeg f.eks koble en pc til en receiver for å streame musikk rett fra pc'en?

Noen som har noen tips til receivere som kan være fine for meg? Vil gjerne ha begrunnelser og slikt.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oppkonvertering betyr at signaler som kompositt/s-video/komponent gjøres om til signaler som er kompatible med HDMI og dermed kan sendes igjennom denne kabelen. Greit hvis en har lange strekker med kabel og/eller samtidig gamle kilder som eks. VHS. Billedkvaliteten blir nødvendigvis ikke bedre enn de er fra før.

Beste kjøp er vel Pioneer VSX-915 (uten HDMI) se AVNytt for priser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •