Lyst til å bygge hjemmekino uten at det koster deg en krone?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyst til å bygge hjemmekino uten at det koster deg en krone?

Isåfall kan du få "bygge" min Håper noen med peiling kan bruke sin kunnskap til å på papiret bygge ett "greit" hjemmekino anlegg til meg.

Problemstillingen er som følger:

Jeg er helt grønn på dette. Det heftigste anlegget jeg noen gang har eid er vel ett Creative 4.1 PC-speaker system til ca 500,- på Elkjøp :P Nå har jeg flyttet på ny hybel og kjøpt meg en LCD-tv. Lyden ifra høytalerene på TV'en holder på å ta kverken på øra mine.

Jeg har _MASSE_ penger å bruke på anlegget. Misforstå meg rett dog.. Når jeg sier _MASSE_ vil det si relativt sett, i forhold til de 500,- jeg brukte på forrige anlegg

Prisklasse: 20-30k Dette er sikkert langt ifra masse i ørene til noen av dere som faktisk har peiling.

Målsetning: Ett anlegg mine ører vil være fornøyd med i forhåpentligvis mange år fremover. Dette skal bygges for å vare. Jeg har ingen planer om å vrake det til fordel for "the latest and greatest" om 1år.

Forutsetninger: Trenger hdmi-switching, og minst 5.1, helst 7.1 receiver. Bortsett fra dette, god lyd, spessielt på musikk.

Skal brukes til: Spille av musikk og film. Stereo-egenskaper er derfor viktig, men helst uten at det går på altfor stor bekostning av film-opplevelsen.

I første omgang er jeg ute etter en receiver og ett par fronthøytalere, så bygger jeg ut til surround etterhvert som lønningene tikker inn.

Det jeg har tittet på så langt, som har hdmi-switching: Denon-3806, Yamaha-4600 og Pioneer VSX-AX2/AX4.

Fronthøytalere: Yamaha eller Dali Blue LE.

Overnevnte er det jeg (uten noe form for kunnskap om emnet) har funnet ut at kan virke "fornuftig". Vi snakker da receiver til ca 10k +/-. Om det finnes noe som matcher det jeg er ute etter billigere, så for all del

*TRENGER HJELP*

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Punkt 1: Gå ut og hør på så mye du kan, lån helst med deg hjem. Ting låter forskjellig fra testlokal til din hybel.

Punkt 2: Ta imot tips fra forummedlemmer, og kritikk på komponenter du etterhvert får erfaring med fra lytterunder, men ikke se deg blind på andres meninger. Lyd er subjektivt, høyttaler valg er etter min mening som musikksmak og kulinariske preferanser, totalt forskjellig fra person til person.

Min anbefaling: Ikke gå i samme felle som meg, lytt lenge og legg merke til om du blir sliten av lydsignaturen. Mange høyttalerprodusenter har fokus på diskantområdet, dette kan oppfattes som imponerende da detaljer får fokus etc noen liker det men jeg synes det er slitsomt etter en en stund.

Ellers kan jeg anbefale BEL 2,5 som er et DIY prosjekt her på AVFORUM, hvis du gidder å bygge. De spiller fandens bra.

Lykke til! Du har mye kjekt i vente.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne vært i de skoene og hatt 30K til nytt anlegg.

Men, gode tips over her, kan bare føye på at du bør høre en del rundt, kan personlig anbefale deg å lytte øre til feks. B&W på hifiklubben, JMlab hos hifihuset (er godt fornøyd med jmlab selv). Er mange merker, så kjøp litt bladet, kikk litt og lytt mye. Ikke forhast deg, bruk tiden og ta gjerne med egen CD der du skal høre, slik at du kan høre musikk du liker, og høre samme musikken flere steder. Hater når du skal avsted og høre på musikk og fyren som skal vise slenger på ei eller annen sær skive som du aldri selv ville satt i cd spilleren.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vvizard:
    Er i samme situasjon som deg.. Hadde ett dårlig anlegg til 11k som jeg har hatt fra 1996 til nå.. Jeg kan egentlig ikke gi det noen bedre tips enn det du allerede har fått. Jeg har nettopp starta, men har etter litt reseach funnet fram til hva jeg vil ha.. Og det havner i 25k-30k klassen uten prosjektor, htpc og alt annet som også må kjøpes..

Har du hifi-klubben eller hificenter-kjeden i nærheten er jo ett besøk eller flere der obligatorisk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •