Harman Kardon AVR-7000 - Merkelig feil!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Harman Kardon AVR-7000 - Merkelig feil!!

Har en AVR-7000 som har begynt å oppføre seg merkelig.
    Det som skjer er at lydstyrken er plutselig blitt betraktelig lavere på
    venstre høytaler (både i stereo og surround modus). Alle innstillinger er sjekket
    både i meny (alt er på 0db), og tone og kanaljustering på selve forsterker står også på null.
    Har også forsøkt med "Direct Line" på. (Da går den utenom
    tone/kanaljustering). Senterhøytaleren har omtrent fullstendig uteblitt,
    måtte nå sette den på maks db for at det i hele tatt skulle komme frem noe
    lyd. Har prøvd alle innganger, både dvd spiller, parabol og xbox etc. Akkurat det samme på alt.

Ingen justeringer eller endringer er gjort, den bare står der, like fordømt
    har dette oppstått. Hva kan være feil? Kan dette gå på reklamasjon?

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en AVR 7000 der venstre kanal plutselig sluttet å virke. Det var en del som hadde røket. Dette var en reklamasjonssak og jeg tok med forsterkeren tilbake der jeg hadde kjøpt den og fikk det fikset. Kostet meg ikke ei krone. Du har 5 års reklamasjonsrett på det meste som er kjøpt i Norge (bortsett fra typiske forbruksvarer), så hvis forsterkeren din ikke er for gammel burde det gå an å få reklamert på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Etter en liten henvendelse til Dalens var nok dette snakk om uttørkede kondensatorer i signalveien.

I alle dager, er det så kort levetid på disse forsterkerne? En årsak de begrunnet var at det kunne være høy varmegang. Men min forsterker står på øverste hylle med fri luft over og på sidene. Det er ikke mulig at den har blitt utsatt for mye varme. Syns dette virket spekulativt svakt. Noen flere som har erfaring med denne type feil/svakhet? Mener jeg en gang leste om at dette var ett problem på tidligere modeller. Men husker ikke hvilke, og hva. Noen som har noe info? Kjekt å vite forhold til reklamasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Ingen som vet noe mer om dette? Hva er "normal" levetid på kondensatorene da? Virker forbløffende dårlig at de skal tørke ut før det har gått 5 år....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK har generelt kort levetid.. hehe, nei da, men de har hatt litt problemer med reciverene sine. Altid noen filleting med dem .. Men for de som får en som er 100% utført, de får en av de grommeste reciverene.
    En kondensator skal ikke ta kvelden så fort, men alle kan være uheldige.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har dette med uttørkede kondensatorer vært ett problem på H/K med andre ord? Noen andre "kjente" feil da? Hvordan stiller de nyere H/K forsterkerne seg foresten? For eksempel AVR-7300? Har barnesykdommene også smittet den?Erfaring?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LemonDog
    Jeg hadde en AVR 7000 der venstre kanal plutselig sluttet å virke. Det var en del som hadde røket. Dette var en reklamasjonssak og jeg tok med forsterkeren tilbake der jeg hadde kjøpt den og fikk det fikset. Kostet meg ikke ei krone. Du har 5 års reklamasjonsrett på det meste som er kjøpt i Norge (bortsett fra typiske forbruksvarer), så hvis forsterkeren din ikke er for gammel burde det gå an å få reklamert på den.
    5 års reklamasjonsrett????
    Da burde jeg kanskje få fikset min og da, som ikke får spilt av skikkelig DTS lyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om noen kan legge ut et bilde av en slik kondensator som har røket i en HK eller annen hifi-komponent? Evt. forklare hvordan den ser ut. Har det samme problemet med noen 1000 hovedkort i PCer av forskjellige merker på jobben. Lurer på om det er en fabrikk som har dumpet ekstremt billige kondiser på markedet i noen år.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Lurer på om noen kan legge ut et bilde av en slik kondensator som har røket i en HK eller annen hifi-komponent? Evt. forklare hvordan den ser ut. Har det samme problemet med noen 1000 hovedkort i PCer av forskjellige merker på jobben. Lurer på om det er en fabrikk som har dumpet ekstremt billige kondiser på markedet i noen år.

Vi har også hatt problemer med kodendensatorer i PC er på jobb, de er av fabrikat G-luxon.

http://p199.ezboard.com/fk7s5amother...cID=1654.topic

Her er en forklaring på hvorfor de går på trynet.

http://www.badcaps.net/

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde at lydkvaliteten ble dårligere og dårligere i min AVR-7000 i lang tid før denne feilen kom. Regner med at dette har sammenheng med at kondensatorene nå er defekte? (antas det iallefall). Senterkanal er nå helt død, og venstre front samt bakhøytalere er kraftig redusert i lydstyrke/signal.

Det som har skjedd: Bassdybden, luften og høyden i toppn i lydbildet har uteblitt og lydbildet har liksom blitt trangere og trangere. Som om man "holder en pute" foran høytaleren. Det er blitt ekstremt stor forskjell i forhold til slik den var. Skyldes dette at kondensatorene da er defekt nå? Eller kan det være andre feil som også har oppstått? Prøvd med annen forsterker, og lydbildet åpnet seg drastisk igjen. Jeg bør vel da kreve at samtlige kondensatorer skiftes? Sånn at det ikke er igjen "gamle" kondensatorer i en kanal. Innbiller meg da at den kanskje vi har betraktelig mangel i lyden, samt også da bli defekt rimgelig fort? Hva må jeg kreve bli gjort for at den blir "som ny" igjen? Takker for all info og innspill. Vil gjerne vite litt mer om problemet.

Newcomer Danse sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv H/K og det du må vere forsiktig med når det gjelder desse forsterkerene er at når du tukler med kabler osv så må du skru den helt av før du gjør det. Grunnen til det er at H/K har følsom elektronikk.
    Det er nok den første beskjeden du får av en repratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danse
    Har selv H/K og det du må vere forsiktig med når det gjelder desse forsterkerene er at når du tukler med kabler osv så må du skru den helt av før du gjør det. Grunnen til det er at H/K har følsom elektronikk.
    Det er nok den første beskjeden du får av en repratør
    Detta er vel litt 2 fjær = million høns. So what en kondesator har tørka ut. det kan skje alle receivere. er stort sett samma komponentene produsentene bruker uansett.
    Bra receiver da

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaster
    Jeg bør vel da kreve at samtlige kondensatorer skiftes? Sånn at det ikke er igjen "gamle" kondensatorer i en kanal. Innbiller meg da at den kanskje vi har betraktelig mangel i lyden, samt også da bli defekt rimgelig fort? Hva må jeg kreve bli gjort for at den blir "som ny" igjen? Takker for all info og innspill. Vil gjerne vite litt mer om problemet.
    Jeg blir overrasket hvis en reparatør ikke bytter alle kondensatorene for deg. Det blir det samme som å bare bytte dekk på venstre side av bilen, ingen god og definitivt ingen varig løsning. Jeg tror (håper) at alle elektronikkverksteder vet om problemet med dårlige kondensatorer i og med at dette gjelder "alle" elektronikkprodukter (PC, HiFi, brune-/hvite-varer), så de vil nok aldri sette inn igjen samme dårlige fabrikat som de gamle.

Følg linken lenger opp til http://www.badcaps.net/ for lese mer om dette.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gode komponenter i gode design skal iallefall vare lenger enn dette.
    hks ræva kvalitet bladet med ræva design. (kondensatorer for nærme varme områder osv..)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt skremt av å lese om diverse problemer relatert til Harman/Kardon, og er usikker på om jeg bør kjøpe det merket. Hadde tenkt å kjøpe dette http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=62&id=1409 Noen erfaringer med dette? Gir det valuta for pengene? :roll:

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    århh!!! var en pioneer forsterker som er 6år nå... får ca 2 fikk sjedde det samme med meg!eller...jeg reiste til militære å når jeg kom tilbake etter 1år så funka ikke lyden på venstre utgang. å da var det et halvt år får seint(reklamasjon) har fått en kar til å se på det men han fant ikke feilen. jeg tenkte at det var heilt sikkert dyrt å begynne å feilsøke så jeg la det bare på is... nå har jeg lyst på ny forsterker å kommer sikkert til å kjøpe en i neste måned. men hvis det bare er inntørkede kondensatorer er vel dette ikke noe dyrt å skifte ut? det trenger vell heller ikke å vere like di gamle? kan vell skifte ut alle får en billig penge eller???? er dette vanskeligt? kommer uansett til å kjøpe ny men hadde vert greit å få fiksa den gamle også...

noen?

mvh jone

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK hadde mer problemer med avr5000-7000 ampene sine enn etterfølgerne.

Ofte kan det være at de rett og slett har valgt for dårlige kondiser, og da er det en svakhet ved produktet som bør repareres kostnadsfritt innen reklamasjonsfristen på 5år. Fyll ut reklamasjonskjema og send den til Dalens, evt lever den inn der den er kjøpt. Bare husk å fylle ut reklamasjonskjemaet.

Jone: de fleste reparasjoner av slikt jeg har vært borti har kommet på ca 4-600 alt etter hvor mye jobb det er. Oftest er det sprukne loddepunkt eller uttørkede kondensatorer.

Kondiser tar også ofte kvelden dersom dvd-spillere blir plassert over amper i tette rack etc. Noe å tenke på for mange...

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drkaos: takk får svar! kansje jeg tar meg en tur til radio/tv repratøren nå å hører om det er muligt å sjekke/fixe får en billig penge. men kommer uansett til å kjøpe ny.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •