OHM impedanse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: OHM impedanse

Newcomer sicpa sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question OHM impedanse

Hei,jeg har en nad T773 v2,og det står det at den leverer 7*110w i 4/8 ohm..hva betyr det...leverer den mer i 4 ohm enn 8? Og når det står at den leverer 390watt i 2 0hm så betyr det at den klarer høytelere nede i 2ohm og at den er stabil og at den klarer og levere 390watt??:-|

Dette er infoen om forsterkeren...

7 x 110 watt i 4/8 ohm (kont. effekt, alle kanaler samtidig, 20-20.000 Hz, forvrengning < 0,08%)
    230 watt i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
    320 watt i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
    390 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det betyr at den er stabil nok til å levere effekten ved 4 ohms belastning, i motsetning til dei fleste andre receivere som gjerne vil ha 8 ohm eller mer sjøl om effekten e oppgitt i 6 ohm`s unnabakke. og nei den klarer ikkje 2 ohm høytalere. det er dynamisk effekt det 390 tallet. dvs max av ka forsterkeren kan levere om høytaleren skulle være 2 ohm ved en eller annen frekvens.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sicpa
    Hei,jeg har en nad T773 v2,og det står det at den leverer 7*110w i 4/8 ohm..hva betyr det...leverer den mer i 4 ohm enn 8? Og når det står at den leverer 390watt i 2 0hm så betyr det at den klarer høytelere nede i 2ohm og at den er stabil og at den klarer og levere 390watt??:neutral:

7 x 110 watt i 4/8 ohm (kont. effekt, alle kanaler samtidig, 20-20.000 Hz, forvrengning < 0,08%)
    Dynamisk effekt betyr det forsterkeren klarer å levere i korte pulser, og ikke kontinuerlig effekt slik som oppgitt i første linje. Dette er noe NAD har oppgitt i årevis og jeg syns det blir litt for dumt; fordi alle forsterkere har høyere dynamisk effekt enn kontinuerlig. Det blir nesten som om man skal oppgi PMPO watt på forsterkeren ;-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Dynamisk effekt betyr det forsterkeren klarer å levere i korte pulser, og ikke kontinuerlig effekt slik som oppgitt i første linje. Dette er noe NAD har oppgitt i årevis og jeg syns det blir litt for dumt; fordi alle forsterkere har høyere dynamisk effekt enn kontinuerlig. Det blir nesten som om man skal oppgi PMPO watt på forsterkeren ;-)
    En strømforsyning vil alltid ha en viss kontinuerlig kapasitet i tillegg til en dynamisk kapasitet i kondensatorbanken. Begge disse er like viktige.

Det virker som du er hjernevasket av Harman Kardon eller noe. Har jeg rett?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    En strømforsyning vil alltid ha en viss kontinuerlig kapasitet i tillegg til en dynamisk kapasitet i kondensatorbanken. Begge disse er like viktige.

Det virker som du er hjernevasket av Harman Kardon eller noe. Har jeg rett?
    ja, det var jo nettopp det jeg sa. alle forsterkere har høyere dynamisk effekt enn den oppgitte kontinuerlige effekten.
    grunnen til at jeg syns det er litt teit av NAD å oppgi dette er fordi det blir som en imponator effekt som jeg sammenlikner med PMPO effekten man finner oppgitt på så mye kjip elektronikk... Det er jo nesten ingen andre som gidder å skryte av spisseffekten sin, og eneste nytten jeg ser i å oppgi denne er å forvirre de som ikke har satt seg så godt inn i hvordan en forsterker leverer varene sine. Forøvring har jeg ikke noe spes imot NAD, har mange gode erfaringer med deres tidligere modeller... den originale 3020 feks *sukk*

Jeg er overhodet ikke hjernevasket av HK ;-) skjønner ikke hvorfor du tror det egentlig. Men jeg syns rett og slett at kontinuerlig effekt er den beste pekepinnen på hvor mye en forsterker kan levere.
    Og ja jeg har en HK forsterker, en PA2200, men den ligger pent pakket ned i esken sin på loftet, eller kanskje den ligger i kjeller'n hos muttern? husker ikke helt gitt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sicpa
    Hei,jeg har en nad T773 v2,og det står det at den leverer 7*110w i 4/8 ohm..hva betyr det...leverer den mer i 4 ohm enn 8? Og når det står at den leverer 390watt i 2 0hm så betyr det at den klarer høytelere nede i 2ohm og at den er stabil og at den klarer og levere 390watt??:-|

Det vil vel si at forsterkeren kan avgi 110 watt kontinuerlig både i 4 og 8 ohm med den opgitte forvrengningen osv, dvs at i 4 ohms tilfeller er strømstyrken høyere og spenningen lavere, og for 8 ohm er stømstyrken lavere og spenningen høyere..... Power=spenning*strøm , og spenning =motstand*støm

(For et likestrøms system)
    Dvs. reint teoretisk har man for 110Watt i 4 ohm, sa 21 volt og 5.2 amper og for 110watt i 8 ohm ca 30 volt med 3.7 ampere.....

Når man snakker om spiss effekter, så kan generellt en laver motstand, hjelpe å "suge" mer effekt ut av forsterkeren, men man kan vel ikke uten videre lese så mye ut av disse verdiene, og man må gjerne ta ørene i bruk på et ordentlig høytaler system, for å få noe intrykk av hva som ligger av kraft resurser i forsterkeren.

Ville ikke prøvd å paralell kobblet to 4 ohms høytalere for å få noe av den samme virkningen som man har fra en 2 ohms høytaler, da det kan ende med brendte utgangs tinn osv. Disse målingene som det er referet till, er ofte foretatt via reine ohmske belastnings motstander, og et virkelig system med vekslende impedanser ut i fra frekvenser osv, vil kunne oppføre seg helt anderledes.

I enkelte skjeldene tilfeller for High-End effekt forsterkere, kan man se en dobbling for hver halvering av den ohmske lasten, til man kommer ned til en maks verdi som får forsterkeren til å måtte "begrense" seg. Dobbling av effekten for halvering av motstanden vitner om at utgangstrinnet og strømforsyningen ikke har så store begrensninger når det kommer til et 8 ohms system og ser vel ikke så veldig mye mer om hvordan systemet driver en høytaler.

Ellers skal man ta ut f.eks 200 amper ved 30 volt i 0.5 ohm , da benytter man et sveise apparat, og ikke en audio forsterker.....
    Skjønner egentlig veldig lite av alle watt diskusjonene her inne i forumet, pga høytalere og musikk signal er såpass kompliserte i oppbyggning og laster fasevinkler impedanser osv, at watt oppgivelsen for forsterkere sier fint lite om hvordan tingene oppleves og lyder i praksis.

Vil heller oppfordre til å teste og høre på utstyret (det er vel det det skal brukes til), og nyte det på den måten, nytte av Watt effekter, har man mer hvis man skal koke poteter , eller dimensjonere varme/kjøle anlegg, eller sikkre skikkelig gjennombrenning ved lysbue sveising osv....;-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg er overhodet ikke hjernevasket av HK ;-) skjønner ikke hvorfor du tror det egentlig. Men jeg syns rett og slett at kontinuerlig effekt er den beste pekepinnen på hvor mye en forsterker kan levere.
    Beklager beskyldninger!

Jeg er igrunn bare uenig med deg i at kontinuerlig effekt er det viktigeste. Er litt mere Ole Brumm jeg da; ja takk begge deler.

Det er grenser for hvor mye powersupply som er nødvendig hvis en har gode kondensatorbanker, derfor mener jeg dette blir en balansegang. Selvfølgelig er det kjekt med et kraftverk i baken, men det koster penger. Ingen grunn til å betalte for noe mere enn det en trenger.

Dessuten er jeg irritert på produsenter som oppgir sine egne watt i hytt og pine slik at det er umulig å sammenligne receivere fra forskjellige produsenter.

Dette var ikke mye til hjelp for trådstarter, men jeg ser ask4me2 har kommet med gode svar.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Beklager beskyldninger!

Jeg er igrunn bare uenig med deg i at kontinuerlig effekt er det viktigeste. Er litt mere Ole Brumm jeg da; ja takk begge deler.

Det er grenser for hvor mye powersupply som er nødvendig hvis en har gode kondensatorbanker, derfor mener jeg dette blir en balansegang. Selvfølgelig er det kjekt med et kraftverk i baken, men det koster penger. Ingen grunn til å betalte for noe mere enn det en trenger.

Dessuten er jeg irritert på produsenter som oppgir sine egne watt i hytt og pine slik at det er umulig å sammenligne receivere fra forskjellige produsenter.

Dette var ikke mye til hjelp for trådstarter, men jeg ser ask4me2 har kommet med gode svar.
    ingen grunn til å beklage... hehe.
    Og jeg er helt enig med at produsentene burde holde seg til en måte å måle/oppgi effekt på. Men det er nå til slutt ørene som bestemmer.

Jeg er så heldig at jeg har til de grader overdimensjonerte forsterkere at jeg ikke tenker på slikt så mye lenger, men jeg liker tanken på at jeg kan bytte høyttalere når jeg vil uten se etter nye forsterkere

Joda, det er kanskje litt nytte i diskusjonen vår for trådstarter, for det gir jo en liten pekepinn på hvor innviklet hele "watt-jungelen" er ;-)

og jeg håper han har forstått forskjellen på kontinuerlig og spiss-effekt nå?
    Jeg må sende mine beklagelser til trådstarter dersom jeg har spora helt av her :neutral:

Are

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •