Hvordan var det med disse Ohmmene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan var det med disse Ohmmene?

Lurte litt på hvordan det var med ohmene. Pioneer vsx 915 leverer 100W per kanal i 8 Ohm. Hva med 4 ohm?

Kan noen utdype....takk

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingellegelen (nei det var ikke stavefeil) er at forsterkeren yter dobbelt så mye i 2 Ohm som i 4 Ohm og dobbelt så mye i 4 Ohm som i 8 Ohm. Noen forsterkere er ikke i stand til å levere mye krefter ved lav impedanse, og da kan du kaste reglene og lese spesifikasjonene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "noen forsterkere er ikkje i stand" ??? vis meg EN som kan levere en perfekt effektkube.. den pioneeren tåler antagelig ikkje 4 ohms belastning likevel så hvilken rolle spiller det hvor mange teori watt den kunne levert?!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av romperisterknut
    "noen forsterkere er ikkje i stand" ??? vis meg EN som kan levere en perfekt effektkube.. den pioneeren tåler antagelig ikkje 4 ohms belastning likevel så hvilken rolle spiller det hvor mange teori watt den kunne levert?!
    Ingen grunn til å hisse seg opp. Noen forsterkere (de fleste faktisk) sliter med å levere krutt ved lav impedanse. Hva er problemet ditt med det? Forsterkere med perfekt effektkube er sikkert sjeldent. Jeg er enig i det!

Hvorfor i all verden skulle ikke den forsterkeren klare 4 ohms-høyttalere? Fint om du kan utdype litt. Jeg prøvde å finne grundigere informasjon om den, men fant bare reklamebrosjyrer. :roll: Det er lettere å finne info om 1015, men forsterkerdelen er kanskje ikke lik i det hele tatt.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Tommelfingellegelen (nei det var ikke stavefeil) er at forsterkeren yter dobbelt så mye i 2 Ohm som i 4 Ohm og dobbelt så mye i 4 Ohm som i 8 Ohm. Noen forsterkere er ikke i stand til å levere mye krefter ved lav impedanse, og da kan du kaste reglene og lese spesifikasjonene.
    Tommelfingellegel brukes om noe som er vanlig; det er svært uvanlig at en forsterker dobbler effekten ved halvering av motstanden. Det er kun de aller beste som er i nærheten av dette. De aller fleste recievere på markedet ligger nok rundt 50% mer watt ved halvering, og nedover ;-)
    Dersom produsenten ikke har oppgitt effekt ved 4 eller 2 ohm så tror jeg heller ikke at den takler disse lastene spesielt bra. Tro meg, de ville skrytt uhemmet av det hvis de hadde designet en reciever som klarer 2ohms last

Are

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg formulerte meg teit. Dårlig humor fra min side.

Det at receiveren ikke er oppgitt med alle spesifikasjoner betyr ikke at den ikke kan drive 4 ohms høyttalere. Mange produsenter som slurver med begrepene.

Hvis noen har gode linker til tester av Pioneer-receivere ala www.milleraudioresearch.com hadde det vært fint. I alle fall for trådstarter. Synsing er noe dritt.

Her er feks spec på en Pioneer: http://www.milleraudioresearch.com/d...ervsxax5i.html

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg formulerte meg teit. Dårlig humor fra min side.

Det at receiveren ikke er oppgitt med alle spesifikasjoner betyr ikke at den ikke kan drive 4 ohms høyttalere. Mange produsenter som slurver med begrepene.

Hvis noen har gode linker til tester av Pioneer-receivere ala www.milleraudioresearch.com hadde det vært fint. I alle fall for trådstarter. Synsing er noe dritt.

Her er feks spec på en Pioneer: http://www.milleraudioresearch.com/d...ervsxax5i.html
    Nei, jeg sier heller ikke at den ikke KAN drive 4 ohm eller lavere hvis den ikke har denne effekten oppgitt. Men at den gjør en glimrende jobb tror jeg ikke du skal regne med.
    Har selv lekt med mange forskjellige forsterkere og høyttalerkominasjoner opp igjennom årene, og det er stor forskjell på hvor godt forskjellige forsterkere klarer en lav last. Har selv erfart at store stygge tunge monsterforsterkere mister pusten på en 3ohms sub mens en bitteliten 50-70 watter har klart jobben bedre ;-) merkelige greier gitt.
    Men i normale applikasjoner så leverer jo seff en stor amp mere lyd enn en liten tass.
    Uansett så er jeg forbi det stadiet hvor watt på papiret er viktig, for to forsterkere med ganske så like specs kan låte ganske forskjellig, og de oppleves kanskje ikke som like kraftige heller. Og det skyldes nok forskjeller i design og tiltenkt bruksområde.

Miller er en flott side som kan avdekke dårlige konstruksjoner før man hører på dem til og med. Men hvor finner man en oversikt over hva de har testet?
    Og jeg er enig med deg, synsing funker dårlig, men det er lov å bruke øra ;-)

Are

Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye att og fram

Tror dere Pioneer 915 klarer og drive Audio Pro Black Vector center 4 ohm tilstrekkelig. avhifi.no påsto at den var mer enn tilstrekkelig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olejonny
    Tror dere Pioneer 915 klarer og drive Audio Pro Black Vector center 4 ohm tilstrekkelig. avhifi.no påsto at den var mer enn tilstrekkelig.
    Har du høyttalerene allerede? Det burde jo gå an å få låne et demo-eks eller bruke returrett dersom den ikke klarer jobben :wink:
    Det som du kanskje skjønner veldig vanskelig å si om den klarer å gjøre en god jobb eller ikke, men hvis du får muligheten til å teste så vil du jo fort merke om denne recieveren er noe for dine høyttalere eller ikke.

Are

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olejonny
    Audio Pro, har slik jeg har fått det fortalt, ikke noen dramatiske fasevridninger som skal gjøre høyttalerene vrange å drive. Audio Pro skal være en grei match for Yamaha RX-V650, og det tror jeg Pioneer VSX 1015 skal være og. Er 915 dramatisk forskjellig fra 1015?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo lyd blir det vel med en 4 ohm last men dempefaktoren blir lav, og strømkapasiteten er dårlig, så om høytaleren tung å drive så sier resultatet seg sjøl. det står bakpå de aller fleste receivere min. 8 ohm last forresten.

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra manualen til min VSX-915-S:

You can use speakers with a nominal impedance between 6-16Ω
    ellers:

We recommend using speakers of 8Ω with this system, but it is possible to switch the impedance setting if you plan to use speakers with a 6Ω impedance setting.
    Ovennevnte gjør man forøvrig med en knappekombinasjon i det man slår på receiveren. Så det virker nesten ikke som om den er beregnet på 4Ω.

Manualen kan forøvrig hentes som pdf fra sidene til Pioneer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det mange eksempler på erfaringer som viser at en fint kan hoppe og drite i det som står i manualen med varierende grad av suksess. En må selvfølgelig være oppmerksom på evt. konsekvenser.

En forsterker i prisklasse < 5000 kan en kanskje ikke forvente allverdens av, mens en gjerne forventer at forsterkere i prisklasse 10000 > fint skal kunne drive mer krevende laster.

Jeg har hørt mye positivt om VSX-915, men hvis det seriøst er slik at den ikke kan drive 4 ohms høyttalere så blir i alle fall ikke jeg særlig imponert.

Audio Pro er 4 ohms, men har ikke en spesiellt krevende impedansekurve. Hadde jo vært fint om noen som hadde prøvd kunne gi deg svaret på hvordan det fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel

Jeg har Pioneer 1015 og Patos Basic som er 4Ohm

Jeg kan ikke klage på lyden i det hele tatt, satt den ned til 6Ohm på forsterkeren og den drar min surround uten problemer.

Spiller også mine B500 ganske hardt i stereo og lyden er upåklagelig spør du meg, har heller aldri opplevd at den begynner å klippe eller at den oppfører seg annet enn det som normalt er.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe særlig problem å bruke 4ohms høyttalere på en forsterker som er oppgitt til en bestemt effekt i 8ohm, bare ikke regn med å få betraktelig mer effekt enn du ville fått med 8homs last. De aller fleste hjemmekinoforsterkere har jo også beskyttelseskretsløp som vil kutte ut lyden om forsterkerkretsene ikke takler lasten.
    Det som bestemmer hvordan en høyttaler er å drive for forsterkeren, er i større grad sensitivitet på høyttaleren og hvor "snille" elementene er mtp. faseforskyvning, variasjon av impedans og slike ting, ikke likestrømsmotstanden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring, og jeg poengterer min erfaring, er at produsentene av amper er redd for at om motstanden blir for lav så "leser" ampen det som kortslutning.

En intr observasjon på en av mine effekt amper hvor det står. " Lowest imperdance 4ohm - for best performance 8ohm"

Det gjør ingenting for lyden om man har noe høyere ohm på høytaleren enn det ampen kan drive man taper kun kraft/volum men ampen vil like det bedre enn når den nærmer seg grensen (ohm) av hva den kan spille. Det vil lommeboken din også.

Har ikke så mye peil som mange her inne må jeg legge til.

steel

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs att forsterkern din "koker" og mister pusten, halverer du impedanse 4 dobbler du lasten til forsterkern din, forsterkeren "jobber" mye mer med en last på 4 ohm enn en på 8ohm..ohm=er som kjent motsatnd, enten den ene eller den andre veien, det som kan skje" eller skjer er att forsterkeren mister kontrollen over elemntene og du KAN sprenge\brenne av spoler, diskanter) eller att du sprenger utganger på effekt f..og dette krever effektreserver når du beveger deg ned mot 2 ohms last, tenk på hvor lett det er og blåse vann ut av en slange med 10cm2 kontra ett sugerør, hva skjer jo med slangen klarer lungene dine det godt, med sugerøret kolapser dine lunger og etter hvert svimer du av, ergo du klarer ikke lasten..nice forklart

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Dvs att forsterkern din "koker" og mister pusten, halverer du impedanse 4 dobbler du lasten til forsterkern din, forsterkeren "jobber" mye mer med en last på 4 ohm enn en på 8ohm..ohm=er som kjent motsatnd, enten den ene eller den andre veien, det som kan skje" eller skjer er att forsterkeren mister kontrollen over elemntene og du KAN sprenge\brenne av spoler, diskanter) eller att du sprenger utganger på effekt f..og dette krever effektreserver når du beveger deg ned mot 2 ohms last, tenk på hvor lett det er og blåse vann ut av en slange med 10cm2 kontra ett sugerør, hva skjer jo med slangen klarer lungene dine det godt, med sugerøret kolapser dine lunger og etter hvert svimer du av, ergo du klarer ikke lasten..nice forklart
    Ja, sugerøret har en høyere motstand......;-)

Synes egentlig ikke den analogien var så veldig god wolfer, det kommer selfølgelig litt ann må hvilke størrelser man skal beskrive, jeg tenker ofte vannmengden er amper, trykket du blåser med er spenningen og motstanden i rørsysteme er en beskrivelse av ohm.

lav motstand betyr at forsterkeren tappes lettere, og at strømstyrkene vil forholder seg ut fra brøken spenning /motstand. reduseres motstanden eller den går mot null, vil amper styrken gå mot uendelig. Blåser man, vil jo "Spenningen" variere ut i fra motstanden, og man vil ha en sammlet effekt man klarer å avgi, men for en forsterker vil begrensningen være el.nettet, strømforsyningen og den indre motstanden til komponentene, og en lav motstand på utgangene vil derfor kunne føre til overbelastninger og pga at man her en virkningsgrad på elektronikk som ikke er 100%, vil den effekten komponenten ikke klarer å avgi, bli oversatt til varme og høye strømstyrker vil kunne overopphete komponenter så de blir ødelagt.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det mange eksempler på erfaringer som viser at en fint kan hoppe og drite i det som står i manualen med varierende grad av suksess. En må selvfølgelig være oppmerksom på evt. konsekvenser.

En forsterker i prisklasse < 5000 kan en kanskje ikke forvente allverdens av, mens en gjerne forventer at forsterkere i prisklasse 10000 > fint skal kunne drive mer krevende laster.

Jeg har hørt mye positivt om VSX-915, men hvis det seriøst er slik at den ikke kan drive 4 ohms høyttalere så blir i alle fall ikke jeg særlig imponert.

Audio Pro er 4 ohms, men har ikke en spesiellt krevende impedansekurve. Hadde jo vært fint om noen som hadde prøvd kunne gi deg svaret på hvordan det fungerer.
    Det står bak på min black diamond v.2: suitable for 8 Ohm amplifier.
    Jeg driver de for tiden med en gammel Kenwood KRV-9090 surround receiver( 8 ohm) uten problemer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •