Er forsterkeren min kraftig nok? Et rop om meninger og hjelp, særlig til de med H/K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er forsterkeren min kraftig nok? Et rop om meninger og hjelp, særlig til de med H/K

Kjøpte min H/K AVR 335 i sommer. Valgte denne fordi den passet min lommebok (7.500,- kr) og fordi den med sin gode strømforsyning virket kabael til å drive mine daværende mission m74i. Dette gjorde den også med glans, men tilfeldighetene gjorde at det åpnet seg en god mulighet for en handel hos Hi-Fi Klubben, med det resultat at jeg nå sitter med Dali Concept 8 som fronthøyttalere, Concept 2 bak, og Concept C som senter.

Disse høyttalerene passer mine ører bedre enn Mission, som ble litt slanke i lyden for min smak. Concept 8 spiller meget bra i mine ører, og går for meg, overraskende dypt i lyden. Jeg har ikke hatt denne interessen i så mange år, og dette er mitt andre steg på en vei som kommer til å fortsette resten av livet. Til min store glede!

Imidlertid har jeg begynt å lure på om min AVR 335 klarer å gir mine Concept 8 de kreftene de fortjener. Etter å ha lest tester om AVR 235 og tidligere 330 satt jeg med et godt inntrykk om at H/K leverte mye krefter, og i så måte kunne konkurrere mot konkurrenter i prisklasser over dens egen.

Nå er mine concept 8 fremdeles i en innspillingsfase (har kun spilt på dem i 2.5 dager) og det låter bedre og bedre.

Er det noen som har erfaring med H/K, og særlig med H/K og Dali som har noen formening om hvordan denne kombinasjonen vil fungere fremover? Trodde jeg nå hadde nådd et foreløbig nirvana, men er nå plutselig i tvil om jeg burde hatt mer krefter... Og det synes jeg er en litt kjedelig situasjon.

Concept 8 er en 6 ohms høyttaler med følsomhet på 90db. Mine mission var 8 ohm, og følsomhet på 91db. Concept 8 har jo doble 8 tommere, så det sier seg selv at de trenger mer krefter for å bli "tøylet" tilfredsstillende.

Men har da noen av dere formeninger om jeg nå er håpløst underpowered, helt ok, eller bare bra?

Håper på gode svar

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må da være noen som kan hjelpe meg med dette? Er jo så mange kompetente folk her!

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo en ekspert selv jo.. skrevet så mange innlegg.. hehe bare tuller med deg. Jeg kan love deg at du ikke er underpowerd som du skrev, du har ra med effekt til frontene dine. Men det spørs om du ikke får hentet ut en del mer på bassen om du får deg en kraftigere forsterker. Du kan jo for.eks prøve deg med effektrinn til frontene dine. men da burde de hvertfall få 150-200watt for at de skal overgå hk'en din skikkelig, er ikke sikkert du merker noe serlig forskjell om du kommer med en 2x100watts forsterker.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo oppløftende

Sekvom jeg har mange innlegg betyr ikke det at jeg faktisk ER ekspert da

Sitter med følelsen at forsterkeren er ok, men kanskje ikke mer. Når svs'en kommer i hus deler jeg ved 80hz og kjører fronter som small, så for vi se om det hjelper. Når jeg kjører stereo har H/K'en full kontroll, men da gir den også 2x70w i 8 ohm, og yter vel da litt mer i 6 ohm.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er andre som har formeninger eller tanker, håper jeg dere kan komme med dem

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mye du guffer på jeg men? man har stort sett alltid nytte av litt ekstra kraft min erfaring med H/K er at de drar det meste overbevisende nok, du kan jo låne med et effekttrinn hjem å se om du får noen merkbar forskjell

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle systemer kan vel (og skal vel kunne) kjøres høyere og utover det man får forsterkeren til å gi, eller høytaleren til å motta. Her er det vel bare å bruke ørene og høre om man driver systemet for hardt, eventuellt se om hvordan bass elementene jobber, når man drar på. Hører man forvrengning i diskanten, og får til dels store og "slappe" bass membran utsving, er det tegn på at forsterkeren ikke klarer å følge ordentlig med, og man burde vurdere mer power.

Det å la en sub ta seg av de laveste oktavene onder 80 Hz, er jo også en god løsning, men noen høytaler konstruksjoner kan ha enkelte uheldige dipper i impedans/frekvens kurven også over 80Hz , så man børr kankje sjekke om hvordan Dali høytalerene du har oppfører seg. Dobble bass elementer kan jo i enkelte tilfeller føre til litt vanskelige laster, noen som husker kappa9 ? ;-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept 8 på en NAD 272 låter iallefall helt utrolig rått, og da er du sikra nok effekt for å utnytte concept til det fulle! Anbefales!! koster 5000kr, og er verdt hver krone! Ta en tur til hifiklubben og test.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar!!

Er det flere som har kommentarer er det bare å komme med dem

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi f i dette med watt, se heller hva forsterkeren trekker fra nettet og hvor mange amp den leverer pr kanal..)

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    morn.. må si meg enig i at dette med Watt er det bare å drite i!!!

Når det gjelder din H/K forsterker så er den kraftig nok til å dra dine høytalere.. men selvv om en H/K har bra strømforsyning så betyr det mere varmetap som igjen fører til mindre effekt.. Det min erfaring sier er at en H/K er avhengig av bra
    kabler.. jeg har nå er avr 7000 som er helt SINNSYK!!! men den ble enda et hakk bedre med et par nordost høytalerkabler!! så alt i alt JA den er kraftig nok.. bare gi den littt tid

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt fornøyd

Jeg har en H/K avr130 og gikk for et par måneder siden til innkjøp av Dali Concept 6 og C. Jeg synes det er en kjempegod match. Din forsterker er vesentlig sterkere og bør derfor fint kunne drive Concept 8.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker at det kniper litt i surround, men fungerer bra i stereo. Høyttalerene er mer innspilt nå, men hører at 335'en blir litt kortpustet når den skal drive alt på høyt volum. H/K 635 er på vei inn, og foventer at resultatet blir betydelig bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •