6 kanaler med 5.1 innspilte filmer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6 kanaler med 5.1 innspilte filmer?

Jeg har nylig fått meg senter bak i tillegg til foran. (Ja, jeg vet at man skal ha to høyttalere men en ting av gangen... :cry: )

Har litt trøbbel med plassering foreløpig. Skal prøve å få satt den opp på veggen. Prøve å få lik høyde som senter foran. Noen som har noen forslag til hylle å smelle opp på betongvegg? Har titusen tommeltotter...hva skal jeg kjøpe og hvor?

Her er et bilde:

Men over til det jeg egentlig skulle spørre om! :wink:

Med 5.1 innspilte Dolby Digital/DTS filmer, får jeg litt av lyden fra sidehøyttalerne med bak da? Blander den dette ut på et vis? På titler som f.eks Blade 2 som er spilt inn i 6 kanaler, hører jeg jo tydelig at det foregår noe rett bak meg som ikke er i sidehøyttalerne. Hvordan regner recieveren min ut dette med 5.1? Jeg har en Denon AVR 1803.
    Er det noen som har ei liste på filmer som er innspilt med minst 6 kanaler? De jeg har foreløpig er: Blade 2, SW 1 + 2, L.O.T.R Extended og Signs tror jeg(?)

Robert

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en side hvor filmer med ES/EX står.

http://www.hometheaterforum.com/htfo...threadid=19190

Dette er kun sone 1 filmer da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Når det gjelder 5.1 signal og center back høyt. mener jeg at receieren tar de signalene som er like i begge surround høyt. og sender det til center back eller evt. surround back som jeg bruker.Høres ok ut hos meg i alle fall,men hvor mye som går til center back vil variere fra film til film.
    Back center høyt. bør være i samme høyde som surrond høyt.
    Signs har DD EX.

AE

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perzon57
    Back center høyt. bør være i samme høyde som surrond høyt.
    Signs har DD EX.
    Stemmer det ja, men hva slags hylle skal jeg smelle opp på veggen? Billigst mulig. Må kunne festes til en betong(?) vegg. Kanskje Clas Olsson har sånne? Skal ta en titt...andre forslag?

Robert

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne siden er det noen veggbraketter til 298,- (BT15)

http://www.interconnect.no/hifi/b_te...ter%20info.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du ikke har noen avstand mellom sofaen og bakvegg, så ville jeg ha droppet senter bak. Meningen er vel at man skal få et mer sammenhengende og større lydfelt bak seg. Tror ikke man får dette uten luft bak sitteposisjonen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror heller det er nettopp i de tilfeller hvor man ikke har noe særlig plass bak og tvinges til å ha surroundhøyttalerne på siden i stedet for litt bak lytteposisjon senter bak vil være den største forbedringen. Jeg har også svært liten plass bak lytteposisjon og merket en enorm forbedring i lydbildet bak ved å ha senter bak. Jeg har to stk montert oppunder taket nesten helt ut til siden. (De fungerte som surroundhøyttalere tidligere og har ikke flyttet dem).

Hvis jeg hadde kun en senter bak ville jeg hengt den litt opp på veggen og pekt den litt nedover. Her må man bare prøve seg fram!!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audunth: Helt enig! I filmer med bare 5.1 legger recieveren litt lyd i senter bak også! Har akkurat sett litt på Matrix, og i den scena der toget (T-banen) kommer, hører jeg den rett bak meg! 8) Skal med tiden få hengt opp senteren på veggen endel høyere enn nå. Dette er bare midlertidig. Er helt ribba for penger nå. Dessuten kan jeg i reciveren min (Denon AVR-1803) sette avstanden til senter bak. Tasta inn 0.7 meter. Da beregner den selv forsinkelsen. Jeg får en mye bedre baksgrunnslyd nå enn med bare sidehøyttalere. I filmer som SW 2 som støtter 6 kanaler er forskjellen enorm! Det var skikkelig morro å se SW2 med senter bak! Man hører ting rett bak enn, ikke bare fra sidene! Blir som om du blir enda mer med i filmen! Blir omringet bedre på en måte! Det blir nok enda bedre når jeg får kjøpt Dali hele veien rundt. Har Dali foran og Paradigm bak...det blir litt feil...skal kjøpe den minste bokhyllehøyttaleren til Dali (2000 kr) som sidehøyttalere + en Dali C1000 til bak. Enten C1000 eller enda et par med bokhyllehøyttalere. Har nemlig hørt at det blir bedre med to høyttalere i stedet for senter på den sjette kanalen. Mer spredning tror jeg. Er 7.1 kanals med stereo rett bak? Fins det flere kanaler?
    Har hørt at det nye blir høyttalere montert i taket! DA blir det morro i filmer med mye flyscener! Tenk deg det kommer et jagerfly mot deg, kommer først fra fronten, så beveger flyet seg rett over hodet ditt, for så å forsvinne rett bak deg! Har også hørt om endel folk som kjører sub på bakhøyttalere/sidehøyttalere! Må visst ha reciever med pre out på alle kanaler. En annen ting, snakket med noen på Hifiklubben i Drammen da jeg kjøpte Dali C1000, og han sa at noen ekperimenterte med avstand til høyttalere i recievermenyen! Noen stilte kortere/lengre enn avstanden for å få et "bredere" lydbilde! Er dette noe for seg? Jeg prøvde litt, men fikk ikke akkurat store forskjellen!?

Robert

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    I og med at du ikke har noen avstand mellom sofaen og bakvegg, så ville jeg ha droppet senter bak. Meningen er vel at man skal få et mer sammenhengende og større lydfelt bak seg. Tror ikke man får dette uten luft bak sitteposisjonen
    Det bildet juger litt! Det er ca. 0.7 meter til bakveggen. Vet det er ALTFOR nærme...er grenser på hvor lang sofaen kan flyttes! Husk at samboeren min skal han en finger med i spillet! Hun så litt skeptisk på meg da jeg plutselig satte ENDA en høyttaler i stua + dro ut sofaen! hehe...

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samboere og hjemmekino er som regel en dårlig kombinasjon 8)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.1 er ikke stereo bak, det er kun én senter bakkanal. To høyttalere bak skal gi et mer helhetlig lydbilde. Jeg innbiller meg også at det vil bli endel bedre med to høyttalere bak hvis man sitter litt til side for "sweet spot".

Se også denne tråden:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...292&highlight=

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan plasserer man den/disse høyttalerene hvis man sitter helt inn til bakveggen ? Da har man antageligvis surroundhøyttalerene plassert nesten inntil bakveggen. Man har jo ikke plass til noen høyttaler bak seg. Kan man f.eks. sette den oppunder taket ? Og i så fall bør den/de peke nedover eller ut i rommet ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kutta ut senter bak. Ble altfor nærme. Venter til jeg får større plass!

Robert

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mine oppunder taket og litt ut til siden. Sofaen står en halvmeter ut fra veggen. Funker greit, kjempeforskjell fra 5.1.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å ikke ha den bakre senteren rett bak hodet. Det beste er nok å henge den helt oppunder taket, vinklet skrått nedover. Stort sett er det "diffuse" lyder som kommer fra denne, og derfor er det greit å ha den ikke helt bak hodet liksom. Senteren foran kommer det mere direktelyder fra (stemmerosv), og er viktigere å plassere i ørehøyde.

En liten filleting: Du kaller det 6 kanaler, men det er sju kanaler du snakker om. 5.1 er 6 kanaler (5 + 1 sub), mens 6.1 er da sju kanaler (DD-EX, DTS-ES). Endel forsterkere har sju forsterkere, og man kan dermed ha to bakre "sentere". De kalles ofte surround back. Dermed kan man også evt. benytte forsterkeren når det kommer 7.1 lydstandarder.

Forsterkeren finner ut av hvilke lyder den skal sende til den siste kanalen (ved 5.1). Bruker sikkert info fra surround-kanalene, for eksempel at lyd som er i fase, sendes til bakre senter. Selv om det var et veldig enkelt og banalt eksempel...

Den ekstra kanalen fører stort sett til at rommet liksom blir fyllt bedre med lyd. Mye diffuse lyder (som f.eks. regn) i filmer blir mer realistiske..
    Samt at man får endel heftigere lyd ved DD-EX og DTS-ES, med tydeligere effekter bakfra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •