Forskjellen på receivere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen på receivere?

Det postes ofte spørsmål her som f.eks, "Hvilken er best denon xxx eller pioneer xxx?", "onkyo vs hk" osv
    Hvis en leser tester kan en omtrent finne god omtale av alle produkt. Pioneer vsx-1015 vant eisa prisen, men slaktes i what-hifi.

Hvis to recievere kan gi samme effekt uten forvrengning, hva er det da som gir forskjellig lydsignatur? Hva er den vitenskapelige forklaringen på at noen receivere hevdes å ha bedre musikalske egenskaper enn andre.?

Etter å ha sett subwoofer testen utført av avtalk lurer jeg på om noen har en link til en lignende test av receivere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tester er bare et stort nettverk av konspirasjoner. hva de egentlig bare bør skrive er hvordan de ser ut og hvor mange duppedingser de har
    men ulike kretser utgjør ulik lyd. veldig simpel vitenskap vil jeg tro

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med Einis, ikke en kjeft kan fortelle deg hva som låter bra, det må du finne ut selv. Du kan kanskje finne ut om det er ett kvalitetsprodukt de tester, og det er jo greit å vite om inn- og utganger. Ellers er et er dine ører som avgjør. Forskjellene er store, kan jeg fortelle deg!

Vitenskapen kan jeg ikke filla om

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt anlegg består av BEL 2,5, HK AVR 7000 og rotel rcd 971/pc m/soundblaster audigy notebook/pioneer dv 575a. Jeg hører ikke forskjell på disse tre kildene.

Har heller ikke hørt forskjell på biltema kabler og kabler til 3-5k. Har ikke prøvd med forskjellig forsterker/forforsterker men har hørt veldig stor forskjell på høyttalerbytte og spesielt høyttalerplassering.

Når jeg leser HiFi tidsskrifter får jeg følelsen av at jeg er nesten døv da artikkel forfatterne nærmest finner nirvana på nytt ved hver nye generasjon. Greit nok for flat-tv da.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at ved lytting på forskjellig utstyr, så er det som regel ikke slik at det er enorme forskjeller. Lytt etter rom og plassering i melodiene, fylde og kropp, bassrespons og kontroll. For å høre må man lytte (den var ikke til deg phonar, kun generelt...)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måten jeg testet mellom laptop og pioneeren idag var å spille 15 sekund, skifte kilde spille samme 15 sekund. Gjorde dette flere ganger og konsentrerte meg om forskjellige instrument/element av musikken. Prøvde med forskjellig musikk.

Det kjekkeste var plassering av høyttalere, der var forskjellene store og etter en time slappet jeg tilfreds av med "en" øl.

Jeg kunne tenkt meg å lånt med en pioneer vsx-1015 fra en lokal butikk og testet den opp mot HK'en. Hvordan kan en slik AB test utføres på en lur måte?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Husk at ved lytting på forskjellig utstyr, så er det som regel ikke slik at det er enorme forskjeller. Lytt etter rom og plassering i melodiene, fylde og kropp, bassrespons og kontroll. For å høre må man lytte (den var ikke til deg phonar, kun generelt...)
    Gode tips! En skal også tenke på at de som tester er "farget" av sine egne personlige preferanser de og. Dersom testeren på avtalk har et lydideal som er helt annerledes enn eksempelvis bladene i Norge, vil jo testene bli forskjellige. Dersom du kjenner testeren over tid, og vet hva han pleier å like/ikke like, er det muligens lettere å se produkttestingen i en sammenheng.

Når det gjelder beskrivelse av forskjeller er dette ytterst subjektivt. Spesielt når det gjelder lyd som er noe vanskeligere å beskrive forskjeller på enn bilde. Ren AB-testing er jo det beste, men har noen forutsetninger som kan være vanskelig for alle å klare, eksempelvis like lydkilder, samme plate etc. Men det går.

Når det gjelder punktet om at noen receivere er mer musikalske enn andre, aner jeg ikke hva hver enkelt tester legger til grunn for det. Men for min egen del gjelder det at de er nøytrale, dvs ikke "farger" lyden/legger til noe på noe vis. Har opplevd de største forskjellene på receivere med å teste hvordan DACene i receivere gjør kodingsjobben kontra DACene i en CD-spiller (analog/digitalkobling). Her er det store forskjeller!

Når det gjelder kabler er det mye "feelgood"-fakter og snake-oil involvert. Der har jeg enda tilgode å høre større forskjeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •