1*nad 218 eller 2* nad 216 brokoblet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1*nad 218 eller 2* nad 216 brokoblet?

Har B&W 604 s3 og lurer på om hva som gir mest effekt.
    2 stk Nad 216 brokoblet (de gir vell da 400 w?)
    eller 1 stk 218?
    Savner basstrykk i disse høytalerene,må vell hjelpe med en av disse forslagene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mine CV! S-2 synes jeg det var mer "futt" i 1 x 218 enn 2 x 216. Vanskelig å beskrive hvorfor og hvordan. Men jeg oppfattet det nå slik.

Hva har du som driver de nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Pionner VSA-AX10Ai-S.
    Den er konge på film,men når jeg skal spille musikk syns jeg det blir lite trykk i bassen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    På mine CV! S-2 synes jeg det var mer "futt" i 1 x 218 enn 2 x 216. Vanskelig å beskrive hvorfor og hvordan. Men jeg oppfattet det nå slik.

Hva har du som driver de nå?
    Dette er ikke rart, fordi NAD 218 har vel 1-2db mer i bassen under 30hz mener jeg å huske, og den har mer dampingsfaktor enn NAD 216 (som kjent halveres dampingen når ting brokobles).

Men over til trådstarter, jeg ville satset på en ny NAD 272. Lydkvalitetforskjellen er til å ta og føle på!
    http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/3995 Denne er jo utrolig bra prisa. 3000kr, og den kan brukes som rent effekttrinn!! Dette er det samme som NAD 272, men med forforsterker.
    Nå vet ikke jeg hva slags forsterker du allerede har, men du har helt sikkert noe som du kan biampe med. La NAD'en ta seg av bassen, mens du lar den du har nå ta seg av de øvre frekvensene.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pervind
    Har B&W 604 s3 og lurer på om hva som gir mest effekt.
    2 stk Nad 216 brokoblet (de gir vell da 400 w?)
    eller 1 stk 218?
    Savner basstrykk i disse høytalerene,må vell hjelpe med en av disse forslagene.
    Har selv hatt CV-DC15 med 2 stk NAD 216 brokoblet og det spiller HØYT!
    Tok dem med på fest, og utpå nattet måtte de vekselvis ta seg en pause i spillingen pga høy varmeutvikling(Protection mode). Men de kom fint på igjen etter en liten pause. Det ene basselementet ble også sprengt, men så stod anlegget også på full guffe i 4-6 timer. Litt artig at spolen på det ene delefilteret smeltet, slik at spolen falt glovarm ned på bassrefleksrøret og smeltet seg halvveis igjennom. Etter det var lyden litt rar, men jeg gadd aldri skifte det :-)

Husk at når du brokobler, så skal man helst ikke ha 4 ohms høyttalere på, siden forsterkeren blir mer følsom for lave impedanser (kan gå i protection mode en stund) Det mest solide vil være å ha en større forsterker, slik at du har noe å gå på. Hvis økonomien bestemmer, kan du gå for NAD216.
    CV-DC15 er 4 ohm, men det dreit jeg i! :-)

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Tok dem med på fest, og utpå nattet måtte de vekselvis ta seg en pause i spillingen pga høy varmeutvikling(Protection mode). Men de kom fint på igjen etter en liten pause. Det ene basselementet ble også sprengt, men så stod anlegget også på full guffe i 4-6 timer. Litt artig at spolen på det ene delefilteret smeltet, slik at spolen falt glovarm ned på bassrefleksrøret og smeltet seg halvveis igjennom. Etter det var lyden litt rar, men jeg gadd aldri skifte det :-)

Husk at når du brokobler, så skal man helst ikke ha 4 ohms høyttalere på, siden forsterkeren blir mer følsom for lave impedanser (kan gå i protection mode en stund) Det mest solide vil være å ha en større forsterker, slik at du har noe å gå på. Hvis økonomien bestemmer, kan du gå for NAD216.
    ja og du så hvordan d gikk ,lol.. sikkert bedre å ha en vifte på kaldluft over forsterkeren og/eller ikke ha dem i rack...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en NAD 218 og testet den opp mot min bror sine dm 604 s3 for en tid siden, og det gav mer enn nok trøkk! synes selv at disse høyttalerene har et kraftig basstrykk i utgangspunktet, så hvis det ikke hjelper med en kraftigere forsterker enn du har fra før, kan du jo alltids investere penger i en sub (ASW650 og oppover). Det vil vel komme i samme prisklasse og...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pervind
    Har en Pionner VSA-AX10Ai-S.
    Den er konge på film,men når jeg skal spille musikk syns jeg det blir lite trykk i bassen.
    Den burde vel ha nok med krefter til å drive fornthøytalerne dine den. Du har ikke vurdert sub?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case

Det som skjer med lavere impedans er at forsterkeren må pumpe ut mer strøm for å lage samme lydtrykk som en høyttaler med høyere impedans (litt forenklet men ofte slik). Det klarte tydeligvis NAD'en - men setter spørsmålstegn ved høyttaleren hvis spolen smeltet (!) - da er det enten for tynn tråd eller for høy indre motstand (som ofte kan være to sider av samme sak). Høres m.a.o. ut som om CV'en har brukt vel billige komponenter i delefilteret...

Men det virker jo som om de har spart på elementene også hvis bass-elementet ble "sprengt". Litt dyrere elementer har beskyttelse ved at de kortslutter og leder strømmen utenom hvis de overskrider maks bevegelse, samt at spolen i elementet (voice coil) tåler høye temperaturer.

I det hele tatt virker det som om dere burdte hatt _flere_ høyttalere og forsterkere i forhold til lokalet og kvaliteten på høyttalerne

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha masse power så tar du 2 stk NAD 216, vil du ha bra med power å lydkvalitet så velger du 218

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •