BI-amping vs effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer nardi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BI-amping vs effekt

jeg har lest noen tråder her om Bi-amping men finner ikke noe om;

ved Bi-amping kjører man 2 forsterker utganger inn på en høytaler
    vil man ikke da ha ett stort effekt tap ?
    la oss si at man kjører feks 100w inn på diskant mellomtone og 100w på bass

hvor mye av de 100w som går til diskant mellomtone er i den frekvensen
    og hvor mye er kastet bort på lave frekvenser som ikke blir brukt

det samme gjelder for de 100w som går til bass

eller går begge inngangene til delefilter som spleiser frekvensene fra begge inngangene?

er det ikke mye bedre og da kjøre 200w på en høytaler terminal

noen guruer som kan forklare en NooB litt om dette :grin:

Newcomer Tactile sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerelementene trekker effekt fra forsterkeren. Generelt så er impedansen (frekvensavhengig motstand) høy for høye frekvenser (trekker mindre effekt av forsterkeren) og lav for lave frekvenser, altså bass som trekker mye effekt av forsterkeren. Mesteparten av de 100W.
    Du kjører altså ikke inn effekt fra forsterkeren til høyttaleren. Det er høyttaleren som er lasten og trekker strømmen ut av forsterkeren.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    ok vil det si at ved bi amping så vil ikke forsterkeren bruke krefter på og forsterke opp frekvenser som høytaleren ikke spør etter :? hmm det skjønte jeg nesten ikke sjøl engang

mao det som går i høyttaler kablen til diskant og mellom tone er kun de frekvenser som trengs for og drive disse og at frekvenser lavere blir stående på vent
    slik at forsterkeren ikke gidder og bruke krefter på lage flere lavfrekvente signaler før du har lastet noen ned til høytaleren

hmmm
    dette skjønner jeg ikke helt

på ett bil anlegg ble jeg fortalt at det var best og dele opp frekvensene før de går til slutt trinnet slik at ikke dette bruker krefter på og forsterke frekvenser som ikke skal brukes
    men jeg vet at bilforsterke er bygd opp på en helt annen måte så forskjellen der ligger kansje i konstruksjonen av disse

men hva med impedansen ved bi amping er den lik ?

ok ved single wiring er kablen satt til og laste ned fra feks 4 komponenter (2x bass 1 x mellom 1x disakant)
    ved bi wiring setter man vel ofte en kabel på bass og en på mellom tone og diskant
    vil ikke impedansen være veldig forskjellig?

hva med dele filter ? trenger man det hvis høyttaler komponenten bare spør etter de frekvensene de skal ha
    er det ikke bare sette på noen motstander foran elementet for og justere hvor mye det ene elementet skal trekke i forhold til de andre i høytaleren for og få en riktig fordeling

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkt litt til :razz:
    om jeg skal bi ampe er det da fornuftig og bruke et litt mindre slutt trinn på diskant mellom tone en på bass?

Newcomer Tactile sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nardi
    tenkt litt til :razz:
    om jeg skal bi ampe er det da fornuftig og bruke et litt mindre slutt trinn på diskant mellom tone en på bass?
    Ja, det kan du godt gjøre. Fordi mellomtone og diskant ikke trekker så mye strøm når de spiller, så er det mye lettere for forsterkeren å holde et stabilt signal når du spiller høyt, du har en mye større margin for forvrengningskomponenter som kan ødelegge diskanten, det vil si komponeneter som er langt over 20khz og langt utenfor diskantens arbeidsområde.

Bassen krever mer strøm av forsterkeren når signalstyrken økes, slik at her kreves det en større og mer strømsterk forsterker for å unngå klipping, altså holde signalet stabilt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok vil det si at ved bi amping så vil ikke forsterkeren bruke krefter på og forsterke opp frekvenser som høytaleren ikke spør etter :? hmm det skjønte jeg nesten ikke sjøl engang

mao det som går i høyttaler kablen til diskant og mellom tone er kun de frekvenser som trengs for og drive disse og at frekvenser lavere blir stående på vent
    slik at forsterkeren ikke gidder og bruke krefter på lage flere lavfrekvente signaler før du har lastet noen ned til høytaleren
    Ved bruk av passive delefiltre (filterkomponenter mellom forsterker og høyttalerelement) prøver forsterkeren å dytte på alt den kan. Jobben til f.eks diskantfilteret er å lage stor motstand ved lave frekvenser slik at forsterkeren ikke klarer å levere noe særlig strøm (strømmen er det som gjør at elementene rører på seg) i bass/mellomtoneområdet. For basselementene er det motsatt, her blir motstanden stor mot høyere frekvenser slik at forsterkeren ikke klarer å levere basselementene høyfrekvent strøm (mellomtone og diskant).

på ett bil anlegg ble jeg fortalt at det var best og dele opp frekvensene før de går til slutt trinnet slik at ikke dette bruker krefter på og forsterke frekvenser som ikke skal brukes
    men jeg vet at bilforsterke er bygd opp på en helt annen måte så forskjellen der ligger kansje i konstruksjonen av disse

men hva med impedansen ved bi amping er den lik ?
    Aktive delefiltre er teoretisk sett bedre enn passive filtre på mange måter, selv om det er nok av folk som foretrekker passiv filtrering. Ved bruk av aktive filtre vil forsterkeren ikke prøve å forsterke noe annet enn det ønskede frekvensområdet - akkurat som du sier Dette gjør at den jobber med mye lavere belastning (spesielt for mellomtone og diskant) og følgelig forvrenger mindre.

Hvis man har separate forsterkere kan man spille med masse forvrengning i bassen uten at mellomtone og diskant blir påvirket. Ørene er ikke så følsomme for lavfrekvent som høyfrekvent forvrengning. I tillegg blir risikoen for å sprenge diskantelementene redusert, siden de ikke bryr seg om bassforsterkeren klipper.

ok ved single wiring er kablen satt til og laste ned fra feks 4 komponenter (2x bass 1 x mellom 1x disakant)
    ved bi wiring setter man vel ofte en kabel på bass og en på mellom tone og diskant
    vil ikke impedansen være veldig forskjellig?
    Det kan den godt være - mange høyttalere er hovedsaklig 4 ohm i bassområdet, men tenderer mot 8ohm normen ved høyere frekvenser. Dette er ikke noe problem så lenge forsterkerene kan levere nok strøm og har lik gain (enklest å bruke to like forsterkere, men en liten og én stor fungerer også, så lenge de har lik gain). Nivået mellom bass og mellomtone/diskant vil være det samme som ved singel-wiring.

hva med dele filter ? trenger man det hvis høyttaler komponenten bare spør etter de frekvensene de skal ha
    er det ikke bare sette på noen motstander foran elementet for og justere hvor mye det ene elementet skal trekke i forhold til de andre i høytaleren for og få en riktig fordeling
    Ved passiv biamping skal du ikke gjøre noe med filteret i høyttaleren. Det er kun hvis du har lyst til å gjøre det "skikkelig", mao. gå over til aktiv deling, at du må begynne å mekke. Men da må du ha tilgang på måleutstyr, simuleringsprogramvare, loddebolt og et normalt antall tommeltotter. Jeg ville ikke anbefalt dette før du har satt deg litt mere inn i hva som kreves. The Loudspeaker Design Cookbook er veldig nyttig lesestoff - har lært masse av denne selv - anbefales på det varmeste!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for noen flotte svar :smile:
    som gir meg flere spørsmål :smile:

er det en belatning for en forsterker og jobbe med forskjellig last på kanalene?

feks
    2 slutt trinn tilsammen 4 kanaler
    bør man bruke ett trinn til bass og det andre til diskant
    eller er det bedre og fordele strømbehovet til høytalerne ved og bruke
    ett trinn til bass i den ene kanalen og diskant i den andre kanalen
    og det andre trinnet til den andre høytaleren

yep jeg ser at i dette må trinnen være identiske noe de ikke behøver og være ved den første måten og gjøre det på

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale å bruke en forsterker til bass og en annen til mellomtone/diskant i begge høyttalere.

Dette på grunn av problematikken rundt klipping i bassområdet som jeg nevnte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •