Rørforsterkere, og da kanskje Meixing Ming Da

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rørforsterkere, og da kanskje Meixing Ming Da

Med ny dedikert hjemmekino i kjelleren i det nye huset til våren, åpner det seg nye investeringsmuligheter for Hr. Anfield. Det må jo være musikk i finstua også. I den forbindelse har jeg tenkt at min Jungson Moon Harbour Lux fremdeles kan gjøre jobben.

Når det gjelder forsterkeri har jeg lenge hatt lyst til å utforske rørenes magiske verden littegranne. Ikke bare skal det spille bra, men jeg synes det ser rimelig bra ut også. Alltid en fordel for en opptatt av design...;-)

Har hatt en tråd på HFS om dette, men vet at det er flere rørentusiaster der ute, som også frekventerer dette forumet. Så derfor en tråd her og...

Jeg har lenge siklet litt på forsterkerne til Meixing Ming Da. Nå vil jeg ikke at denne tråden skal utvikle seg til en import/ikke import-tråd, så jeg forsøker å holde dette teknisk. Jeg bruker også en tilfeldig Kina-side for å vise en oversikt over hvilke modeller de fører (ergo ingen prisjakt).

http://www.chinese-hifi.co.uk/meixing.htm

Den modellen jeg har sett på til nå er denne: http://www.meixingaudio.com/ENGLISH/...s/mc805-aa.htm

En Meixing MingDa MC805-AA.

Etter det jeg har fått opplyst er det vistnok en fordel med en "push-pull"-konstruksjon i stedet for en "single-ended"-utgave. Dette er vistnok en av de førstnevnte. Men hva er den konkrete forskjellen på disse?

En annen ting er at det ofte snakkes om forskjellig lyd i de forskjellige rørene. Noen som kan forklare litt nærmere om dette?

For sikkerhets skyld; høytalere er ikke valgt enda. Vil sjekke bruktbørser aktivt i tiden fremover for å se noe som kan passe. Men det ligger vel an til et par gode stativ-varianter kan jeg tenke meg....

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at forsterkeren du linker til også er en SET. Problemet med den første forsterkeren du linket til på sentralen, var vel effekten(eller mangel på effekt).
    Forskjellige rør gir forskjellig effekt. En SET med 45 rør gir vel ca 1.8watt, 2A3 ca 3.5W, 300B 8-9watt og 845 ca 28watt. Fra 300B og nedover er det klart at effekten setter store begrensninger når det gjelder valg av høyttalere. 805 forsterkeren fungerer nok bra og kan gi deg mye hygge. En god forsterker er denne: http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ella.htm men den ser ikke så imponereende ut som mange andre.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke prate for den der, men er veldig fornøyd med MC34-A.

Newcomer Tactile sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I single-end class A forsterkere så er det bare en svær triode på hver utgang, med høy gitterspenning. Eller transistor med høyt arbeidspunkt, som jobber med begge halvdelene av signalet. De bruker derfor nesten like mye strøm enten du kjører på fullt eller bare har volumet mer lavmælt. Så det blir varmt og godt. På rørforsterkere så krever dette store tung og ikke minst dyre utgangstrafoer og svære rør, VT4-C for eks. som Audio Note brukte i de svinedyre Gaku-On forsterkerne sine, utgangstrafoen hadde vindinger i sølvtråd i tillegg.
    Du får også høyere forvrengning bare begrenset av trioden. Men dette er harmonisk forvrengning som er vanskelig for øret å oppfatte som forvrengning, men mer "som den varme rør-lyden". Du trenger også en veldig god og veldig skjermet strømforsyning, fordi evt. rippel blir med på utgangen, det blir ikke kansellert ut, samme med dc på utgangen. En fordel med A-klasse er en veldig rask responstid, en endring i påtrykt signal på inngang kommer på utgang veldig raskt (slew-rate).

Push pull gir høyere effekt fordi du har flere rør eller transistorer på utgangen (helst matched-pair) som jobber med hver sin halvdel, det gir crossover-forvrengning i nullpunktet, men mye mindre støy, rippel og harmonisk forvrengning. Ingen fare for dc på utgangen, så man behøver ikke kondiser på utgangen. Arbeidspunktet kan justeres ned, så du trenger ikke store kjølefinner, eller enorme utganstrafoer. Så du får ikke så mye varme, eller fare for metning i trafoene slik at du får lineæritetsproblemer.

At du får forskjellig lyd i forskjellige rør skyldes de har en forskjell i støy og harmonisk forvrengning, du finner til og med forskjeller i rør av samme type.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det autobias/ fast bias på 805`en? Noen som vet?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler. tror det er bare de mindre som har det. min må iallefall justeres på innsiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •