PA forstere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: PA forstere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA forsterkere i hjemmekino oppsett

Noen som har noe meninger/erfaring om bruk av PA forsterkere i hjemmekino oppsett. De er jo nesten latterlig billige, og sinnsykt kraftige i forhold til effektforstkere beregnet på hjemmekino. Så regner med at de kanskje har sine bakdeler, men har lite erfaring selv, så tenkte jeg måtte forhøre meg litt her

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god erfaring med det:-) Funker meget bra.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bra erfaring med det ja, men de som er latterlig billige er også som oftest latterlig dårlige

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng Uansett, hvordan er støynivået på PA forsterke? Ser mange av de har kraftige vifter til å kjøle med. Så er litt skeptisk til om de kanskje støyer vel mye... Eventuelt noen forslag til PA forsterkere som egner seg i hjemmekino oppsett, eller merker en definitivt bør styre unna?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir litt mer støy pga vifta som sitter i den ja. Hva slags høyttalere skal du drive med PA forsterkern?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enig med megselv enda, kommer litt ann på hvordan kraftig forsterker jeg eventuelt velger å gå for.

Anlegget er for øyeblikket som følger:
    Pioneer vsx-1015
    2 x Audio pro black diamond v2 (front)
    1 x audio pro black vector v2 (senter)
    2 x aduio pro black pearl v2 (bak)
    trolig også 2 Acustic Research høytalere for å få 7 kanaler.

Så vurderer altså å supplere med en PA forsterker for å hjelpe pioneeren litt. Venter på di siste høytalerkablene, så har ikke fått testet alle kanalene enda, men virker som pioneern skal få nok å jobbe med Så da kunne det være kjekt å vurdere litt ekstra effekt. Behøver ikke så mye, og da jeg så prisgunstige PA forsterke så virket det fristende. Så www.sound1.no hadde jo noen STK forsterke som virket å gi mye effekt i forhold til pris, den minste var jo til og med uten vifte, så den burde jo være helt lydløs også.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En PA amp på Black Diamond? Jaja, det går jo. Men om det går bra.. Hvorfor har du øynene dine på PA i ditt tilfelle egentlig?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er ikke det spesielt tunge høyttalere å drive (så vidt jeg vet) så hvor mye vits det er å koble en pa forsterker på disse er jo diskutabelt. hadde det vært CV med 15" feks så hadde det vært noe annet. Hvis jeg var deg ville jeg heller kjøpt meg en god hifi forsterker enn 2x1000w uklare watt som du ikke får utnytta fra en billig PA forsterker. en 2x100 gode watt vil du få mer ut av på de høyttalerne.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Cayin, det kan være en seriøs partner til dine Black Diamond. Cayin 270P finner du her; http://norskaudioteknikk.no/.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takker for råd. Styrer nok unna PA forsterker i denne omgang da, regner med at pioneeren ikke kneler helt selv med 7 kanaler

Shercko, grunnen var at PA forsterkene generelt var en del hakk rimeligere enn tilsvarende hifi forsterke, noe som ville passet lommeboken min fint akkurat nå

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psi_^
    Godt poeng Uansett, hvordan er støynivået på PA forsterke? Ser mange av de har kraftige vifter til å kjøle med. Så er litt skeptisk til om de kanskje støyer vel mye... Eventuelt noen forslag til PA forsterkere som egner seg i hjemmekino oppsett, eller merker en definitivt bør styre unna?
    Jeg har tre PA forsterkere som jeg har brukt i HIFI/hjemmekino oppsett.
    En Chevin research A500: Denne har god lyd, men ikke spes kraftig til å være en 200watter. Og vifta i den gjør den ubrukelig til alt som ikke skal spilles høyt.
    En Cerwin Vega A-1800i: Denne har ikke like god lyd men er til gjengjeld meget kraftig 2x225w@8ohm
    Og den er vifteløs!!
    Yamaha PC2606: litt eldre modell med mye bedre design enn de nye PA ampene til yamaha. Denne har meget god lyd og er veldig kraftig. Denne har også vifte, men den starter bare når ampen blir varm og god, jeg har klart å starte den to ganger på de årene jeg har brukt den, og jeg har ikke spilt lavt.
    Denne skal være PA versjonen av yamaha sin M-80 forsterker, men jeg vil si at denne ser mye bedre ut, om den høres bedre ut vet jeg ikke. Syns denne spiller med mere pondus enn denon blokkene jeg bruker nå (260watt@8ohm) selv om yamaha'en "bare" er 200watt@8ohm.

Ingen av forsterkerne er ibruk nå, men min erfaring er at det ikke er noe problem å bruke disse til hjemmekino bare man passer på viftestøy, og heller kjøper brukte dyrere forsterkere enn de som koster lite nye...Tviler på at de nye PA ampene som selges på feks qxl klarer å hamle opp med de store etablerte merkene innen PA.
    Når det gjelder forvrengning på mine så er det bare Chevin'en som jeg har klart å få til å clippe og/eller forvrenge; de to andre har nærmest utømmelige strømreserver virker det som, men når en stereo forsterker trekker 1000watt fra strømnettet så burde den ha nok å gå på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •