Nakamichi PA-5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer keinelust sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nakamichi PA-5

Jeg har fått kjøpe en Nakamichi PA-5, og lurer på om noen her har noen tanker om denne forsterkeren.

mvh cK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keinelust
    Jeg har fått kjøpe en Nakamichi PA-5, og lurer på om noen her har noen tanker om denne forsterkeren.

mvh cK
    PA-5E (E for Europa-utg., og A for Amerika-utg.) var i sin tid (1986-87) en relativt habil 2*100watter. Den kostet 17.000,- den gang, og er jo en STASIS-konstruksjon opprinnelig utviklet av Nelson Pass (Pass-labs) og Micke Bladelius (Bladelius og SAT). STASIS-prinsippet ble kjøpt opp av Nakamichi, vidreutviklet og forbedret, og faktisk solgt vesentlig billigere enn produkter solgt under merkenavnet Threshold. Se bla forsterkersett fra Thershold til salgs her, der effekttrinnet opprinnelig kostet svinedyrt. Kjennetegn for PA-forsterkerene til Nakamichi var og fortsatt er utrolig musikalsk, krystallklar mellomtone, finkornet diskant, varm klang og er omtalt av kjennere det nærmeste en transistorforsterker har kommet rørforsterkere og den er utrolig 'tredimensjonal' i gjengivelsen. Jeg sammenliknet den med et dyrt oppsett fra Harman/Kardon Sitation, som var high-end-serien til H/K den gang, og H/K hørtes ut som mono i forhold til Nakaen. Likevel var det PA-7E som var 'den store' av dem, med 2*200 watt, og evnen til å drive store, 'tunge' høyttalere med store membraner pøsende på med bass som den store forskjellen. Et par år senere ble de oppgradert til PA-5E mkII (2*150W) og 7E mkII (2*225W), der PA-5E mkII overgikk den tidligere PA-7E. Så, dersom du har 1.-utgaven, så har du nok den 'dårligste' av dem, men med kjennetegnene som nevnt over her med unntak av evne til å drive store tungdrevne høyttalere, så har du nok neppe gjort noe dårlig kjøp. Disse Naka-ene ble gjerne matchet med Infinity Kappa-høyttalere, og skulle man drive Kappa 9-2 måtte man ha PA-7-utgavene. Jeg antar at sammenlignet med nye effekttrinn idag, så må man vel opp i en 12-15tusen for å få noe som er bedre enn PA-5E på de fleste parametre, som musikalitet, åpenhet/tredimensjonalitet, ren- og uforvrengt gjengivelse og finkornet diskant. PA-5E og 7E ble testet i bladet High Fidelity, og fikk klassikerstatus der med engang, og omtalt som "Japans Rolls Royce av forsterkere"; kraftige, meget behagelige og luksuriøse, men kanskje en anelse slapp i akselrasjonen?

Uansett; du har neppe gjort noe dårlig kjøp. Ikke selg den igjen!!!! ALLE kjennere vil nikke annerkjennende til den, og flere vil sikle. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner to stk som begge har PA-7. Begge har eldre kef reference høyt.
    De bruker hhv. CA-5 og CA-7 som pre-amp. Låter utrolig bra. Selv om det er gamle forsterkere er de fortsatt helt knall!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut

Noen ideer om hvilke høyttalere som ville passet til denne forsterkeren? Har foreløpig en rotel RC 971 som pre og en marantz signatur cd-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keinelust
    Høres jo bra ut

Noen ideer om hvilke høyttalere som ville passet til denne forsterkeren? Har foreløpig en rotel RC 971 som pre og en marantz signatur cd-spiller.
    Få tak i en brukt CA-5E eller CA-5E mkII forforsterker. Jeg kjøpte min brukte CA-5EmkII for 2000,- i -01. Mulig mkI går noe billigere.
    Den fortjener gode høyttalere. Selv brukte jeg DynaBel Exact til min PA-7E mkII. Flere som hørte det bare måpte, og spurte bla hvor sub-en var. -Hadde ingen...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ingen spesifikke høyttalere å anbefale? Har et lite rom, så det blir nok stativhøyttalere i første omgang.. Med mindre jeg finner noen gulvstående som passer budsjettet (2-6000 i første omgang).
    Har begrenset budsjett, så jeg har ikke råd til en ny pre med det første

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •