tåler forsterkeren å være tilkoplet en datamaskin? (begynner å tvile.)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tåler forsterkeren å være tilkoplet en datamaskin? (begynner å tvile.)

etter en hendelse med surround reciveren begynner jeg å tvile på at det er trygt å ha en surround reciver koplet i en pc, jeg kan jo fortelle det som har skjedd:

jeg kjøpte en reciver av onkelen min for nermere 2måneder siden, den funket fint å jeg var fornøyd med den den første måneden men så kom det, jeg satt å hørte på musikk gjennom pc som vanlig, så byttet jeg sang så sa det poff og det kom en gnist opp av reciveren, jeg har nå hatt den til reperasjon, det var en transistor som hadde røket, men det som er merkelig er at onkelen min hadde brukt denne reciveren 1 år problem fritt før meg, men så fort jeg fikk den så tok den kvelden, onkelen min hadde koplet den vanlig gjennom en dvd spiller, mens jeg hadde den koplet digitalt inn på lydkortet.

og jeg må presse forsterkeren mye når den er koplet i lydkortet, jeg må skru helt opp på lydkortet ca 70- 100% volum, og -20 på forsterkeren, da drives den jo hardt, noe jeg tror at ikke er bra.

men er det noen som har en forklsring på dette? er det skadelig eller ikke? for jeg vil ikke ødelegge den jeg låner nå, mens min er til reperasjon, det ville vært dumt.
    så er det bare ett tilfelle at den gikk istykker når jeg fikk den eller er det ikke bra å kople den i lydkortet, med tanke på at en pc gir ut mye ustabile og forskjellige signaler så kan dette kanskje bli for mye for forsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skaff deg lydkort med digital utgang. høres ut på meg som om du har et dårli analogt lydkort med forsterker innebygget som lager sinnsykt masse THD (forstyrrelser). Ikke at dette alene sku lage noe problem men det kan føre til store utslag i varierende volum.

En forsterker skal fint klare 00 bare så det er sagt. Bruk også god kabel om du fortsetter med analogt signal, ikke noe noname crap.

Sjekk også alt av lydkort innstillinger og skaff nyeste drivere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har muligheten for å kobble pc og reciver sammen kun med en optisk digital kabel, så isolerer du PC og Reciver elektrisk fra hverandre på en god måte.
    Dette er noe som kan være smart med tanke på at PCen ofte kan finne på mye rart av spenninger på signaler ut på de analoge lydutgangene ved booting osv, samt at PC strømforsyningen og nettverks tilkobblinger ol, gjerne kan inntrodusere støy og uheldige situasjoner for utstyr som er elektrisk tilkobblet.
    Det trenger ikke være en sammenheng mellom det transistor havariet du beskriver og kobblingen til pc, men det er meget sansynlig at pcen sendte ut en alt for høy spenning på inngangen på forsterkeren, noe den tydeligvis ikke likte serlig godt.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg anbefaler deg å prøve en slik http://www.pc-sirkelen.no/product/5072/5074/387418/Creative_SB_Live!_24-bit_USB_2.0_Lydkort.html
    Den funka veldig bra for meg, for jeg sliter med støy på laptopen min. denne kan da plasseres litt unna pcen og du har i tillegg med fjernkontroll så du kan styre et avspillingsprogram med fjernkontroll. ganske kjekt hvis du ikke har lyst til å sitte forran pcen eller med trådløst tastatur. Her har du optisk ut, coax ut, 5.1 ut, ett par inganger ++

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har et bra lydkort, jeg har creative audigty 2zs, bruker ikke den interne møka :-P jeg har en kabel inn på digital ut på lydkortet å inn på coaxial på forsterkeren,

bruker en slik kabel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304809&cks=SER

minijack enden i lydkortet å den vite inn i coax påforsterkeren, det er vel riktig det?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker skal fint klare 00 bare så det er sagt. Bruk også god kabel om du fortsetter med analogt signal, ikke noe noname crap.

Sjekk også alt av lydkort innstillinger og skaff nyeste drivere.[/QUOTE]

00 signal vil det si at volumet står påå maks i lydkortet?
    instillingene på lydkortet er riktig, men har ikke oppdatert drivere, bruker de som fulgte med når jeg kjøpte kortet for ett halvt år siden, også er det det med disse kortene at noen ganger så går det ikke ann å oppgradere drivere, for det står bare at de ikke finner lydkortet, gjelder audigdy 2zs

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ask4me2]Dersom du har muligheten for å kobble pc og reciver sammen kun med en optisk digital kabel, så isolerer du PC og Reciver elektrisk fra hverandre på en god måte.
    Dette er noe som kan være smart med tanke på at PCen ofte kan finne på mye rart av spenninger på signaler ut på de analoge lydutgangene ved booting osv, samt at PC strømforsyningen og nettverks tilkobblinger ol, gjerne kan inntrodusere støy og uheldige situasjoner for utstyr som er elektrisk tilkobblet.

jeg har koplet meden slik kabel som e lenger oppe i et annet inlegg,
    jeg har ikke mulighet til å kople noe annet enn en minijack inn på lydkortet så jeg får ikke brukt en slik optisk kablel.

er det kanskje mulig å finne noe jeg kan plugge i ldkortet for å få litt flere tilkoplingsmuligheter?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    jeg har et bra lydkort, jeg har creative audigty 2zs, bruker ikke den interne møka :-P jeg har en kabel inn på digital ut på lydkortet å inn på coaxial på forsterkeren,

bruker en slik kabel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304809&cks=SER

minijack enden i lydkortet å den vite inn i coax påforsterkeren, det er vel riktig det?
    hvis du har en sånn kabel så er det VELDIG feil vil nå jeg si. det der er jo vanlig 3,5mm jack (hodetelefon) til phono, ikke coax. coax har phono konakt i begge ender. så her er det ikke spesielt rart at det ikke funker. hvis du har ett hull i lydkortet det står digital ut, så er det entent ett hull for optisk kabel eller en phono plugg (ofte oransje) til coax.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    hvis du har en sånn kabel så er det VELDIG feil vil nå jeg si. det der er jo vanlig 3,5mm jack (hodetelefon) til phono, ikke coax. coax har phono konakt i begge ender. så her er det ikke spesielt rart at det ikke funker. hvis du har ett hull i lydkortet det står digital ut, så er det entent ett hull for optisk kabel eller en phono plugg (ofte oransje) til coax.
    Jeg bruker en sånn kabel med perfekt resultat, VELDIG feil eller ei. Elektrisk digitalutgang på lydkort i de lavere prisklassen er nesten utelukkende minijack, eneste minus med denne kabelen er at det ser litt teit ut med en ubrukt plugg, og snakeoil-faktoren er kanskje litt lav.

Forøvrig har ikke begrepet coax noe med plugger å gjøre...sett på hva du vil. Antennekabler, for eksempel, bruker ikke phono, men er da fremdeles coax.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikkeno jeg, det finnes ikke noen annen kabel å bruke, det er bare den jeg kan bruke, og det er jo mange som har htpc og samme lydkort som meg, og de går det jo fint med?

gjør det noe å bruke den kabelen eller ikke?
    trebnger ett litt raskt svar for jeg vil ikke ødelegge den reciveren jeg låner

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik ser baksiden på lydkortet ut, ignorer det andre på bildet.

den ene utgangen er digital out

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt at smådeler i dac`n noen ganger har gått ved pc tilkobling. men det er pga impulser i oppstarten av en datamaskin. ikke når pcen er stabil, og definitivt ikke i utgangstrinnet. en død transistor skyldes nok noe annet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere kan jo forsåvidt ta en titt på min tråd på hw.no og se hva folk sier der
    http://www.diskusjon.no/index.php?sh...t=0&p=5010655&

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner flere som har klart å blåse de inngangene på forsterkeren som var tilknyttet PC'en. Det har skjedd enten ved tilkobling (med strømmen på) eller ved start av maskinen. Optisk kobling eller ekstern lydkort er en god ting IMO.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går det ann å få tak i sånn optisk kobling med minijack i den ene enden?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser første innlegget ditt på nytt, kan det se ut til at du har kjørt utgangen som skal brukes til headset, inn på Line-In på forsterkeren. Det er ikke helt slik det er tenkt. Det ser av bildet ut til at lydkortet ditt har "line out" i tillegg.

Line-out er en utgang som er tilpasset line-in på en helt annen og bedre måte enn headset-out.

Den optiske utgangen på lydkortet krever en tilsvarende inngang på forsterkeren for å virke.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei jeg bruker den utgangen eller ingangen eller hva det er, som det står digital out på, det er ikke den som er til headset å sånn,

men det er noen som mener at med den kabelen jeg har så burde jeg kople det inn i line out på lydkortet og inn på aux på forsterkeren, skal jeg gjøre det slik?

kan jeg bare få et svar på om jeg kan ha det sånn jeg har det nå eller ikke?
    må jeg bytte kabel? må jeg sette inn kabelen ett annet sted?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la meg nå bare få litt klarhet i det her.
    1.kan jeg fortsette å ha det koblet slik som jeg har det (digital out til coax) uten å ødelegge noe?
    2.hva måjeg gjøre/kjøpe for å ha forsterkeren trygt koblet i pc'n uten å få dårligere lyd?
    3.hva må jeg kjøpe av kabler eller overganger og hva skal jeg koble hvor på forserker å lydkort?

her har jeg noen alternativ:
    1. ha det slik som jeg har å håpe på det beste?
    2. koble leddningen jeg har inn på line out på lydkortet og aux in på forsterkeren?
    3. kjøpe en kabel som er beregnet til å overføre digitale signaler, og koble den likt som det jeg har?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, unnskyld. Hvis du har kjørt digital out (s/pdif) på lydkortet og inn på tilsvarende digitale inngang på forsterkeren, og dette har blåst forsterkeren, ville jeg gjort det samme vha. spdif TOSLINK i stedet. Det er tilsvarende, men optisk og sørger for galvanisk skille mellom PC-en og forsterkeren.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjeh
    OK, unnskyld. Hvis du har kjørt digital out (s/pdif) på lydkortet og inn på tilsvarende digitale inngang på forsterkeren, og dette har blåst forsterkeren, ville jeg gjort det samme vha. spdif TOSLINK i stedet. Det er tilsvarende, men optisk og sørger for galvanisk skille mellom PC-en og forsterkeren.
    og hva er spdif toslink for noe? å hvor får man kjøpt det man trenger?
    leste på hw.no at den kabelen jeg har kan jeg ikke bruke for den var ikke stabil nok, jeg måtte ha en kabel som var stabil på 75ohm eller noe sånt

så det jeg trenger er vel en kabel som er minijack til coax elns?
    vel du kan lese selv hva de mener på hw.no:
    http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=483450

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •