tåler forsterkeren å være tilkoplet en datamaskin? (begynner å tvile.) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har lest litt rundt på nettet at digitalutgangene på Creative-kortene er ganske så ute og kjører.

Et standard S/PDIF-signal skal ha en impedans på 75 ohm med signalene -0,5V (binær null) og 0,5V (binær en). En standard lydkabel, slik du har, har en impedans på 50 ohm, hvilket egentlig fungerer greit men endog. Etter litt googling fant jeg også ut at folk har målt mye høyere ut-spenninger enn det som er standard på digitalutgangen på Creative sine kort - dette er absolutt ikke bra.

Du har egentlig tre alternativer her:

• Du kan kjøpe deg et lydkort med optisk utgang.
    • Du kan ta sjansen på at dette går bra, men jeg vil likevel anbefale deg å bytte kabel til en mono. Altså en jack-plugg der pluggen bare er delt i to seksjoner og som går ut i bare en enkelt RCA (phono)-plugg.
    • Helst i kombinasjon med punktet over, kjøpe en liten boks som konverterer fra elektrisk digitalt signal (S/PDIF) til optisk digitalt (TOS-LINK), slik at denne evt. tar støyten og ikke receiveren.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk michalk det var veldig nyttig informasjon, og iogmed at jeg ike har råd til å kjøpe nytt lydkort så går jeg for alternativ 2 og 3.
    tusen takk igjenn :wink:

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nesten garantert ikke blåst forsterkeren pga. noe pcen har gjort, det er veeldig lite sannsynlig at kan skje. Jeg kjører selv en pioneer vsx-409 på en pc via analoge tilkoblinger til et nvidia nforce2 hovedkort med soundstorm integrert lydkort (ja, det er faktisk -god- lyd), og jeg har aldri opplevd ulyder ved boot eller lignende.
    Men det går jo an å skru ned volumet når man går fra pcen eller skal reboote, for å være på den sikre siden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Du har nesten garantert ikke blåst forsterkeren pga. noe pcen har gjort, det er veeldig lite sannsynlig at kan skje. Jeg kjører selv en pioneer vsx-409 på en pc via analoge tilkoblinger til et nvidia nforce2 hovedkort med soundstorm integrert lydkort (ja, det er faktisk -god- lyd), og jeg har aldri opplevd ulyder ved boot eller lignende.
    Men det går jo an å skru ned volumet når man går fra pcen eller skal reboote, for å være på den sikre siden.
    så har jo vi koblet totalt forskjellig da, jeg bruker digitalt du har analogt.
    du bruker det inegrerte lydkortet, jeg bruker creative audigy 2zs så ejg tror det skyldes det han michalk sier at det gikk for høy spending ut av digital utgangen på lydkortet.

men hva heter den konverterings boksen michalk sikter til? finner den ikke ¨på internett.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av michalk
    [*]Helst i kombinasjon med punktet over, kjøpe en liten boks som konverterer fra elektrisk digitalt signal (S/PDIF) til optisk digitalt (TOS-LINK), slik at denne evt. tar støyten og ikke receiveren.[/list]
    hva heter denne boksen? trenger å vite det

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjeh
    OK, unnskyld. Hvis du har kjørt digital out (s/pdif) på lydkortet og inn på tilsvarende digitale inngang på forsterkeren, og dette har blåst forsterkeren, ville jeg gjort det samme vha. spdif TOSLINK i stedet. Det er tilsvarende, men optisk og sørger for galvanisk skille mellom PC-en og forsterkeren.
    får man tak i sånn optisk kabel med minijack i den ene enden da? å likevel få galvanisk skilel? har du enlink til en slik kabel?
    jeg har koblet fra spdif på lydkortet til coax på forsterkeren, men er det en kontakt bakså forsterkeren som heter spdif inn da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan jeg få god lyd fra htpc-en til en integrert forsterker, jeg kjører uansett bare stereo for øyeblikket? Kunne tenke meg å høre litt mp3, samt se litt dvder/divx.

Finns det gode (analoge?) lydkort som ikke koster skjorten?
    Hvordan fungerer dekodingen, skjer dette i lydkortet eller er dette en software sak?

Håper noen kan svare meg, jeg er skikkelig nybegynner på området, og jeg har lite lyst å ødelegge noe av utstyret mitt.

Kom gjerne med anbefalinger på lydkort, makspris 3000,-

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Hvordan kan jeg få god lyd fra htpc-en til en integrert forsterker, jeg kjører uansett bare stereo for øyeblikket? Kunne tenke meg å høre litt mp3, samt se litt dvder/divx.

Finns det gode (analoge?) lydkort som ikke koster skjorten?
    Hvordan fungerer dekodingen, skjer dette i lydkortet eller er dette en software sak?

Håper noen kan svare meg, jeg er skikkelig nybegynner på området, og jeg har lite lyst å ødelegge noe av utstyret mitt.

Kom gjerne med anbefalinger på lydkort, makspris 3000,-
    hvis du ser på det lydkortet jeg linka til lengre opp her så funker det utmerket og du har også analoge utganger fra det. her slipper du støyen som kan bli i ett kort som sitter i maskinen. dekoding skjer i boksen hvis ikke signalet allerede er kodet i feks 5.1

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av michalk
    • Helst i kombinasjon med punktet over, kjøpe en liten boks som konverterer fra elektrisk digitalt signal (S/PDIF) til optisk digitalt (TOS-LINK), slik at denne evt. tar støyten og ikke receiveren.
    fungerer denne tingen i det heletatt? for digital out på lydkortet er jo ikke en optisk utgang, så det går vel ikke ann å koble optisk da?

og hvor selges en sånn boks/konverter? og hvordan ser den ut? og hvordan kobler jeg? må jeg plugge den kabelen jeg har nå inn i den boksen så gjør den om til optisk også plugger jeg bare inn en optisk kabel i den boksen så virker det som det skal? med sånn galvansk skille å alt?

men hvis jeg får tak i en kabel med minijack i den ene enden og optisk i den andre, kan jeg bruke en slik da? og vil jeg få sånn galvanisk skille da?
    (husk at utgangen på lydkoretet ikke er optisk)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke en plugg, men en boks du må sette i mellom coaxen og den optiske kablen. det er en boks som er litt større enn en fyrstikk eske og den gjør da om siganlet fra coaxen til optisk signal. sånn boks får man kjøpt feks på hifi klubben

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Lydkortet er angitt med disse inn utgangene

Grensesnitt
    1 x lyd - SPDIF-inngang/innlinje/mikrofon - optisk plugg 3,5 mm
    1 x lyd - SPDIF utgang/hodetelefoner - optisk plugg 3,5 mm
    1 x lyd - line-out - stereo minijack 3,5 mm
    1 x lyd - utgang (bakre/høyre surround) - mini-jack 3,5 mm 4-pols
    1 x lyd - utgang (senter/subbasshøyttaler/venstre surround) - mini-jack 3,5 mm 4-pols

Ville benyttet en slik optisk kabel med optisk 3.5mm jack plugg mellom "1 x lyd - SPDIF utgang/hodetelefoner - optisk plugg 3,5 mm" og inn på en optisk Toslink bak på Reciveren.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektriske 3.5mm Jack plugger , har en tensdens til å være litt slakke og få dårlig kontakt i kobblings punktene. Det sammen med at man som bruker kan være ladet opp med statisk elektrisitet som man kan overføre til pcen, samt at pcen ofte jo har en en vifte som pumper luft, og kan lade opp et potensiale med statisk elektrisitet den veien, har jeg mistanke om kan føre til at man kan være uheldig og zapper elektrisk kobblede innganger og utganger. Har man en sikker jordkabel mellom kabinettet på pcen og reciveren, kan man langt på vei eliminere denne feilkilden, men så var det pcens andre lydegenskaper da. tar man ut et elektrisk spdif signal ut av en kobbling man også kan ta ut analog lyd til hodetelefoner, så sier det vel litt seg selv at problemer kan oppstå bare der....;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm skjønte ikke helt det siste inlegget ditt, men mener du at det kan komem av at vifta lager statisk elektrisitet? og det kan by på problemer?

jordings kabel mellom kabinettet å pc'n? hvordan lager jeg elelr får kjøpt en sånn?

for å si det kort, du mener det at den minijacken kan ta opp statisk elektrisitet som kan skade forsterkeren?

Ville benyttet en slik optisk kabel med optisk 3.5mm jack plugg mellom "1 x lyd - SPDIF utgang/hodetelefoner - optisk plugg 3,5 mm" og inn på en optisk Toslink bak på Reciveren
    så en slik kabel fungerer selvom det ikke er en optisk utgang på lydkortet?
    mwn hvis jeg kjøper den kabelen får jeg da sånn derre galvanisk skille da så jeg ikke kan ødelegge forsterkeren?

får jeg kjøpt en slik på expert? og hvor mye tror du den koster?

eller burde jeg kjøpe
    en sånn kabel, en sånn konverterings boks, å en sånn coax kabel med minijack i enden, og koble dette sammen?

takk for hjelpa forresten ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    handlelisten:
    -kabel minijack til coax
    -kabel vanlig optisk kabel
    -konverterings-boks som konverterer fra digitalt elektrisk signal til optisk.
    så setter jeg den optiske inn på optisk tos-link bakpå reciveren.

eller:
    -kabel minijack i den ene enden til optisk i den andre enden, som jeg setter inn på optisk tos-link bakpå reciveren.

hvilken av disse skal jeg kjøpe?

og hva er navnene på disse tingene? så jeg vet hva jeg skal spørre om.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er slik lydkort som det var bilde av over her så står det på utgangen (som nevnt over) 1 x lyd - SPDIF utgang/hodetelefoner - optisk plugg 3,5 mm
    da skal du ha slik kabel som det var bilde av under. optisk med 3,5mm i ene enden og toslink i andre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    hvis det er slik lydkort som det var bilde av over her så står det på utgangen (som nevnt over) 1 x lyd - SPDIF utgang/hodetelefoner - optisk plugg 3,5 mm
    da skal du ha slik kabel som det var bilde av under. optisk med 3,5mm i ene enden og toslink i andre.
    nei det er ikke det kortet, det er bilde av det koret jeg har lenger tilbake i posten. men det er samme greiene bae at det han viste var til bærbar og det jeg har er til stasjonær.

men skal jeg kjøpe den kabelen med minijack i den ene enden og optisk tos-link den andre enden da eller? da kan ikke forsterkeren gå i stykker pga lydkortet?

men det står jo rundt på nettet at digital utgangen på creative kortene leverer for høy spenning, men det gjrøvel ikke noe når man kobler optisk?
    forda får man det galvaniske skille elelr hva?

det er dette:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...&view=detailed

ps: jeg har endra litt på posten.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opps, det var feil lydkort jeg så på da , beklager ops:

Det med statisk elektrisitet og vifter, er et litt spesiellt tema kankje, men har man en bærbar pc f.eks oppå en glassplate, og ingen andre kobblinger, enn en jack plugg med dårlig kontakt, kan det vel skje litt av hvert skje i spennings følsomme komponenter, rent teoretisk i alle fall.
    Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere her i tråden, hva slags Reciver er det som tok "kvelden", ikke en Denon 2105 vel......?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja hivs jeg skjønner produktbeskrivelsen av lyd kortet, så er det en optisk utgang inne i stereo hodetelefon jack plugg utgangen.

Det med statisk elektrisitet og vifter, er et litt spesiellt tema kankje, men har man en bærbar pc f.eks oppå en glassplate, og ingen andre kobblinger, enn en jack plugg med dårlig kontakt, kan det vel skje litt av hvert skje i spennings følsomme komponenter, rent teoretisk i alle fall.
    Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere her i tråden, hva slags Reciver er det som tok "kvelden", ikke en Denon 2105 vel......?
    det var en denon avr 2105 jo, er det noe spess med den eller?
    men legg emrke til at det ikke var det kortet til bærbar jeg hadde.
    se linken i forrige post, jeg har endra den

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg så nå at inlegget og rettelsen min kom inn litt for sent etter du viste hvilket kort det egentlig var. Dumt det ikke var optisk utgang med det da.

Ja det er mange som nettop har raportert om at utgangs transistorene plutselig går opp i røyk på Denon 2105, og at det da blir foretatt en oppgradering med andre og bedre komponenter når den er inne til reperasjon, så det ikke skal skje igjen...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja jeg så inlegget mitt kominn for sent etter di viste hvilket kort det var.

Ja det er mange som nettop har raportert om at utgangs transistorene plutselig går opp i røyk, og at det da blir foretatt en oppgradering med andre og bedre komponenter når den er inne til reperasjon, så det ikke skal skje igjen...
    men siden det ikke var det koret, hvilken av handle listene skal jeg gå for da?
    kan jeg fortsatt bruke den kabelen med minijack til optisk? selvom det ikke er en optisk utgang på lydkortet? må jeg kjøpe den boksen å hele pakka da eller?

kanskje det ikke var pc'n sin skyld i det hele tatt at det skjedde?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •