Denon 3806 vs Arcam AVR 300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon 3806 vs Arcam AVR 300

Jeg vurdere å oppgradere, men jeg har problemer med å bestemme meg for hvilken. Jeg bruker anlegget 50/50 til musikk og film. Begge prises noenlunde likt. Alle innspill mottas med takk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To gode valg. Men her tror jeg det rett og slett handler om prioriteringer. Arcam AVR300 er uten tvil en av de beste og mest musikalske receiverne på markedet. Dersom gjengivelse av musikk er viktig vil dette være et soleklart godt valg. Denon 3806 har jeg ikke testet, men sammenlignet med 3805 vil jeg si at dette mer er en kinomaskin, m.bl.a. avansert automatisk romkorreksjon.

Når bruken din tilsvarer musikk/film 50/50 vil det bli snakk om prioriteringer.

Mitt valg ville klart vært Arcam AVR300. Det du mangler i 3806 (romkorreksjon) anser jeg som ikke "viktig nok" til å forsake de musikalske egenskapene du får med Arcam. AVR300 gir også fra seg nok av lyd til filmbruk, så det skal du ikke være bekymret for. Utstyrt med en kraftig strømforsyning på 1200VA har den mer enn nok krefter for en god kinoopplevelse. At Arcam også oppgir sine watt veldig moderat er det heller ingen tvil om.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam AVR300 + Radioshack lydtrykksmåler + tomstokk, så har du det du trenger til en kjempeopplevelse i både stereo og surround :grin:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest på forumet at enkelte Arcam AVR 300-eiere har slitt med viftestøy og varmeutvikling. Er dette et tema, eller kan noen avkrefte det?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg har lest på forumet at enkelte Arcam AVR 300-eiere har slitt med viftestøy og varmeutvikling. Er dette et tema, eller kan noen avkrefte det?
    Noen av de tidligste modellene var det vel som hadde det problemet, de ble sendt tilbake til serviceverdksted og fikset. Var vel en termostat som slo inn på et for lavt innstilt grad-antall om jeg ikke tar helt feil.

Receiveren ble vel ikke mer enn vanlig varm, men det er anbefalt god klaring spesielt over og bak receiveren for å minske varmeutviklingen (noe som forøvrig gjelder alle forsterkere...;-) )

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftestøy var et problem med tidlige versjoner, men selv de kan bli oppgradert med ny firmware. Arcam er gode på å oppdatere firmwaren til disse receiverene, men det kan være litt vanskelig å få tak i (litt sånn "soup nazi" tendenser - men spør meg hvis du vil ha den foreløpig nyeste).

AVR300 blir temmelig varm, og trenger mye luft rundt seg. Den fungerer på en litt annen måte enn andre forsterkere som har 4Ohm/8ohm switch, så det kan lønne seg å prøve 4Ohm switchen, da forsterkeren da holder seg noe kjøligere. Skal sies at jeg har 6Ohm nominelle høyttalere, og derfor kjører på 4Ohm settingen nå.

AVR300 mangler de nye fancy tingene, som romkorreksjon og auto-innstillinger, og også HDMI/DVI. Så den er litt 'gammel' sånn sett.

Vanskelig å si hvilken av dem du vil få mest igjen for når du skal selge den igjen, men der holder jeg en liten knapp på Denon, siden den er nyere og har mer utstyr.

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda til gode å oppleve min AVR300 som varm, selv etter flere timer med heftig bruk! (Har den virkelig vifte(r)?)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min blir varm den (eller ble - har hatt den til reparasjon, og kjørte den i 8Ohm før mot 4Ohm nå).

Det er faktisk to vifter på undersiden, men jeg har til gode å høre at de starter. Og det er visstnok sånn at de bråker en del når de faktisk starter, så jeg regner med at de aldri har gjort det i mitt tilfelle.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter svarene å dømme bør jeg velge Arcam AVR 300 til ca kr 12 000 istedet for Denon AVR 3806 til kr 11 000. Allikevel er jeg i tvil siden Arkam'n har vært priset til ca kr 12 000 siden senhøsten i fjor. Mens andre forsterkere sort sett har falt i pris med inntreden av nyere modeller. Dette kan jo selvfølgelig tolkes dithen at kvaliteten på Arcam holder såpass høy klasse, at samme pris kan forsvares over lengre tid. Men jeg tviler på at det er tilfelle, og tror at "tyngdeloven" gjelder for Arkam-produkter også. Derfor står jeg igjen med en følelse av at dersom jeg slår til på Arkam'en, kjøper jeg gårsdagens teknologi til dagens pris?

For å komplisere bildet ytterligere, har jeg muilghet til å kjøpe en brukt Denon 3805 for kr 6 000. Da får jeg gårsdagens modell til en OK pris. Innspill mottas fortsatt med takk.

Newcomer Mullet Man sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner du Arcam til 12k? Etter det jeg har sett av priser har den kun droppa fra 20000 til 16000 (nå) ?
    Jeg står mellom de samme modellene selv.
    Denon har mer fancy hjemmekino duppeditter å skryre over, men jeg tror rett og slett jeg går for Arcam. Denon kan ikke måle seg med krefter og musikalske opplevelser, og det teller òg MYE når du står igjen med et produkt.
    Arcam + radioshack fikser biffen i hk, så har du i tillegg mye glede i stereo!
    Denon oppgir jo tross alt 7*120W med 2(?) kanaler i drift??
    Med tanke på gårsdagens modell, det kommer jo DTS HD og DD+ snart uansett?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam-prisene har vært forholdsvis stabile i lang tid nå. Den noske importøren reduserte de veiledende prisene rimelig fort når AVR300 kom på markedet, og således har ikke 20k-prisen vært i drift nesten i det hele tatt. Tatt i betraktning hvor lenge AVR300 har vært i salg vil jeg si at produktet har holdt seg pris-stabilt. Vet at dette er et pristråd-svar, men den veiledende prisen har vært stabil omtrent siden den kom. Det er Oslo HIFI Center som har kjøpt opp et større parti, og har således satt prisen lavere (bl.a. den 12k-prisen som er nevnt her).

AVR200 har vært solgt for 9k ny nå i over et halvt år, og det må sies å være forholdsvis stabilt i dette markedet.

At du kjøper gårsdagens teknologi er jeg ikke enig i. Hva er det som er så revolusjonerende med 3806 kontra 3805? Antar at det er en forbedret romkorreksjon og mulig 5 watt ekstra pr. kanal?

Er overbevist om at AVR300 når som helst holder tritt med 3806 på krefter. En ting er antall watt oppgitt. Noe annet er å ha en stor og stabil strømforsyning for å drive hele maskineriet. Her er Arcam glimrende og forsyner mer enn nok.

Som de andre sier da, du har en glimrende musikalsk formidler. Til kino klarer du det aller meste med en tommestokk, lydtrykksmåler og litt tålmodighet. En annen fordel er at du lærer litt om høytalerplassering og diverse akustikk mens du holder på også....;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det jo heller ikke til å legge sjul på at flere her inne med receivere med romkorreksjon foretrekker å gjøre dette manuellt alikevel.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dette forstår jeg ikke helt, i de fleste tråder er receivere med romkorreksjon veies opp mot receivere uten, er det endel som påstår man kan få samme resultatet med en radioshack og litt tålmodighet. I tilfellet H/Ks EzSetup (eller hva de nå kalte det), som bare justerer avstand og lydnivå kan jeg se poenget, men det sitter da vitterlig ikke en EQ i Arcam AVR300? Om man gjør det manuelt eller automatisk må man uansett ha en måte å justere på, så...investere i en Behringer da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVR300 har ingen EQ nei (hvis jeg ikke husker feil da), der må man gjøre alle innstillinger manuellt "åkke som". Dvs avstand, tidsforsinkelse og lydnivå. Å senke eller øke enkelte frekvensområder kan man ikke gjøre i AVR300, men det kan man til en viss grad gjøre ved endringer i plassering av høyttaler og ved hjelp av dempematerialer og diffusorer. Så spørs det da om det blir like godt som f.eks receivere med avansert romkorreksjon?
    Nå har ikke jeg testet de mest avanserte receiverene på markedet, så diskusjonen "manuellt vs romkorreksjon" bør jeg kanskje ikke uttale meg så altfor mye om, men såvidt jeg har forstått så kan selv ikke makedets beste romkorreksjon rette opp et negativt lydbilde pga dårlig rom / feil plasserin av ht. Og da må man allikevel inn å gjøre manuelle endringer. Om man ønsker å legge penger i romkorreksjon mtp dette får bli opp til hver enkelt å bestemme.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    At du kjøper gårsdagens teknologi er jeg ikke enig i. Hva er det som er så revolusjonerende med 3806 kontra 3805? Antar at det er en forbedret romkorreksjon og mulig 5 watt ekstra pr. kanal?
    Jeg er forsåvidt enig, men det er ikke til å komme bort i fra at markedet i dag allikevel priser Denon 3805 som om det var "gårsdagens teknologi" (veil pris har i løpet av noen korte høstmåneder blitt redusert fra kr 11k til kr 8,5k). Siden jeg er enig med Anfields frister det med en brukt Denon Avr 3805 til kr 6k kontra en ny Arcam AVR 300 til kr 12k. Er mitt resonnement helt feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv valgte jeg bort Denon 3805 etter 30 sekunders lyttetest av AVR300. For meg var det en markant forskjell i kvalitet. Men jeg hørte dem ikke med de samme høyttalerne, så ta det med en spade salt.

Viftene til Arcam-en tror jeg nesten må være defekte. De har aldri startet hos meg, selv om det har blitt aldri så varmt. For varmt blir det, med et biampet oppsett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg er forsåvidt enig, men det er ikke til å komme bort i fra at markedet i dag allikevel priser Denon 3805 som om det var "gårsdagens teknologi" (veil pris har i løpet av noen korte høstmåneder blitt redusert fra kr 11k til kr 8,5k). Siden jeg er enig med Anfields frister det med en brukt Denon Avr 3805 til kr 6k kontra en ny Arcam AVR 300 til kr 12k. Er mitt resonnement helt feil?
    Tror jeg ble misforstått slik du tolket mitt innlegg. Jeg mente at du ikke kjøpte gårsdagens teknologi med AVR300. Ingen arvtager er kommet for den enda.

Når det gjelder 3805 vs 3806 er jo det "gårsdagens teknologi". Men om det er verdt å betale ekstra for 3806 må jo du vurdere...

Jeg mener, for å klare opp litt, at du helt klart bør vurdere AVR300 istedet for Denon, som etter min mening ikke funker til aktiv musikklytting i det hele tatt sammenlignet med Arcam.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg mener, for å klare opp litt, at du helt klart bør vurdere AVR300 istedet for Denon, som etter min mening ikke funker til aktiv musikklytting i det hele tatt sammenlignet med Arcam.
    Litt OT, men likevel: Har du noen formening om hvorfor? Evt. kan et bedre effekt-trinn for front-høyttalerne kompensere for noe av dette?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjeh
    Litt OT, men likevel: Har du noen formening om hvorfor? Evt. kan et bedre effekt-trinn for front-høyttalerne kompensere for noe av dette?
    Lydbildet i de receiverne er annerledes. Og jeg liker den mer nøytrale, "ufargede" lyden i Arcam. Låter renere. Denon er mørkere.

Klart at effekttrinn påvirker lyden her. Men 3805/6 som forforsterker vil allikevel være med på å påvirke lyden.

PS! Mine observasjoner, smaken er forskjellig...;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra tråden, så langt, konkluderer jeg med at Arcam AVR 300 ligger et hestehode foran Denon 3806 mht pris/ytelse når en antar at prisen settes noenlunde likt på begge forsterkerne og at bruksområde sidestiller musikk/film 50/50. Om dette er tilfelle med en nedpriset brukt Denon 3805 til ca halve prisen av Arcam'n er fortsatt noe uklart.

Ihvertfall har jeg, etter søk her og i andre forum, fått øynene opp for et kvalitetsmerke som jeg tidligere ikke har hatt noe kunnskap om.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •