HDMI og nye lydformater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post HDMI og nye lydformater

Jeg vurderer å kjøpe meg den nye Denon 3806 istedet for en 3805 (som nå selges billig). En av fordelene 3806 har over 3805 er HDMI-inngang. HDMI støtter nemlig opptil 8 kanaler med 24-bit uncompressed audio, noe som er bedre enn dagens standarder (SACD, DVD-A, DD og DTS). :razz:

Dette høres jo flott ut, men vil det ha noen praktisk nytte ved kjøp av 3806? Dekodingsalgoritmer for disse nye, flotte lydformatene ligger jo ikke i Denon-boksen, så da må man vel klare seg med dagens lydstandarder uansett? :?

Eller vil det bli mulig å oppgradere receiveren til å takle dette? Om dette ikke er mulig må man jo kjøpe seg ny receiver uansett for å nyte den fremtidige godlyden, og da er det jo liten vits å legge tusenlappene på bordet for å sikre seg HDMI-inngang idag? :sad:

Er det noe jeg har misforstått her??

PS: Jeg vet at HDMI-inngangen kan være kjekk for videosignalene (switching, conversion), men jeg er i denne sammenheng kun opptatt av lyden.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg lurer på i hvilke sammenhenger man får bruk for lyd og bilde samtidig når det gjelder hdmi?

mulig det er et dumt spørsmål...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er vel at dette skal være en slags "scart-plugg", med lyd og bilde i samme kabel.

Men vil man få noe nytte av fremtidige lydformater over HDMI inn i en forsterker av i dag? Det er jo lite vits å sikre seg HDMI inngang dersom man uansett ikke får nyte godt av nye formater som kommer uten å kjøpe ny forsterker...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge skryteplakaten, har den både HDMI inn og ut. Funksjonen i 3805, som konverterer mellom komponent, video eller s-video inn, og f.eks til komponent ut er veldig kjekk. Hvis dette fungerer på samme måte inkl. HDMI begynner det virkelig å ligne på noe. Med flaks kommer det en test som sier noe om hvor bra forsterkeren oppskalerer f.eks komponent inn til HDMI ut.

Kjøpte selv 3805 fordi den ble satt ned til samme pris som 2805, men synes utvilsomt at HDMI ut kunne vært noe. Dog kun hvis den gjør oppskalering på en fornuftig og pen måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at HDMI absolutt har noe for seg på bildesiden, men jeg lurte på om det var noe å hente ifm fremtidige lydsystemer, eller om man da må kjøpe ny receiver uansett for å nyte godt av "8 kanalers ukomprimert lyd" som jo er mulig gjennom HDMI? :neutral:

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradigm_SEmk3
    Tanken er vel at dette skal være en slags "scart-plugg", med lyd og bilde i samme kabel.

Men vil man få noe nytte av fremtidige lydformater over HDMI inn i en forsterker av i dag? Det er jo lite vits å sikre seg HDMI inngang dersom man uansett ikke får nyte godt av nye formater som kommer uten å kjøpe ny forsterker...
    scart bruker vi for og få bilde og stereo lyd på tv fra feks dvd spiller, men bruker man hdmi inn på tv (med hdmi) får man bilde og lyd digitalt (stereo da det kun er det på tver) men hva med resten av lyd kanalene som hdmi kan overføre. man må vel uansett bruke en flerkanals reciver for og oppleve 5.1 og dermed en digital kabel mellom reciver og dvd spiller (altså enda en kabel). hadde en tv hatt innebygd dekoder og femkanals forsterker med lfe utgang hadde man kunnet utnytett alle 5.1 lydsporene gjennom kun 1 hdmi kabelen. syns dette er merklig da meningen med hdmi er å gjøre kabel salaten mindre?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Er det ingen som vet om en HDMI inngang på en av dagens receivere (f.eks. 3806) vil kunne håndtere nye HD lydformater når de kommer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino.no sa i http://hjemmekino.no/database/avrece...fo.aspx?ID=115 ting som kan tyde på at digital-audio blir handtert helt greit gjennom HDMI.

I tillegg er det naturlig at receiveren takler de digital-audio-formatene den har dekoder til. Verken mer eller mindre.

Fra hjemmekino.no
    "Du kan med andre ord tilslutte alle bildekildene dine til receiveren, og sende signalet videre til flatskjermen eller projektoren din via én enkelt kabel – i digital form via HDMI (inkludert lyden), eller analogt via komponentutgangen. Eller begge deler, hvis du har både TV og projektor. AVR-3806 kan nemlig konvertere digitalt opp og ned mellom alle analoge videosignaler, og sende dem videre via komponentutgangen. Bare tenk deg hva dette vil spare deg i kabler og bryderi hvis du har både PlayStation, PC, DVD-spiller, satellitt-tuner m.m. koblet til anlegget ditt! Denon har ofret en separat 12-bit/216 MHz D/A-konverter til dette formålet - en eksklusiv løsning som gir best mulig bildekvalitet, da all signalbehandling foregår digitalt. Det er for øvrig den samme løsningen som er å finne i Denons kostbare AVC-A11XV."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er jo at dekodingen foregår i kilden ("DVD"-spilleren). Dermed kan forsterkeren åpne for alle mulige fremtidige formater siden den vel har så mange kanaler og samplerate/oppløsning som er praktisk å ha i en stue.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

OK, slik jeg forstår det har man da tre muligheter om man kjøper seg 3806 og vil nyte godt av fremtidige HD lydformater (som HDMI er beregnet for):

1: La lyd-dekodingen foregå i spilleren og bruke de analoge inngangene på 3806 (droppe HDMI).

2: Selge 3806 og kjøpe ny receiver som takler nye lydformater gjennom HDMI-inngangen.

3: Oppgradere 3806 (software) slik at nye formater kan dekodes gjennom HDMI-inngangen.

Vi ser at eneste måte å benytte HDMI i 3806 til nye formater vil være å oppgradere receiverens dekodings-software. Er dette i det hele tatt mulig, eller er man nødt til å benytte løsning 1 eller 2, og dermed aldri få nyte godt av HDMI-inngangen på 3806 til HD-lydformater?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørsmålet burde du kansje sende til Denon direkte? Det er interessant. Men da rimelig langsiktig, siden DTS og DD nok vil være greie nok og støttede standarder en stund framover

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Mitt poeng er at dersom jeg skal være villig til å spytte i mellomlegget på kr 2500,- fra 3805 til 3806 så vil jeg forsikre meg om at investeringen er langsiktig med tanke på nye formater. Om jeg uansett må skifte receiver senere fordi 3806 ikke håndterer nye formater over HDMI er det jo like greit å kjøpe 3805 i dag og spare penger. ;-)

(Jeg har da sett bort fra eventuelle fordeler HDMI har på videosiden).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, slik jeg forstår det har man da tre muligheter om man kjøper seg 3806 og vil nyte godt av fremtidige HD lydformater (som HDMI er beregnet for):

1: La lyd-dekodingen foregå i spilleren og bruke de analoge inngangene på 3806 (droppe HDMI).

2: Selge 3806 og kjøpe ny receiver som takler nye lydformater gjennom HDMI-inngangen.

3: Oppgradere 3806 (software) slik at nye formater kan dekodes gjennom HDMI-inngangen.

Vi ser at eneste måte å benytte HDMI i 3806 til nye formater vil være å oppgradere receiverens dekodings-software. Er dette i det hele tatt mulig, eller er man nødt til å benytte løsning 1 eller 2, og dermed aldri få nyte godt av HDMI-inngangen på 3806 til HD-lydformater?
    4: La lyd-dekodingen foregå i spilleren og bruke de digitale inngangene på 3806 (bruke HDMI).

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er at dersom jeg skal være villig til å spytte i mellomlegget på kr 2500,- fra 3805 til 3806 så vil jeg forsikre meg om at investeringen er langsiktig med tanke på nye formater. Om jeg uansett må skifte receiver senere fordi 3806 ikke håndterer nye formater over HDMI er det jo like greit å kjøpe 3805 i dag og spare penger. ;-)

(Jeg har da sett bort fra eventuelle fordeler HDMI har på videosiden).
    Jeg valgte å ikke svi av 2500 ekstra. Fordi:

Jeg overlever å ha både komponent og DVI-kabel til TV.
    Har hørt for lite om fremtidige lydformater til at jeg kan planlegge for dem.
    Receiveren vil bli byttet ut hvis det om noen år kommer makaløse ting som legger DTS og DD i støvet.

Men at det napper i kjøpemuskelen, det er det ingen tvil om

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    4: La lyd-dekodingen foregå i spilleren og bruke de digitale inngangene på 3806 (bruke HDMI).

mvh
    Knut
    Hæ? Hvis du benytter D/A converteren i spilleren så har jo lyden blitt analog, så da kan den vel ikke sendes gjennom HDMI? Hva skal man da bruke de digitale inngangene til? HDMI er vel da kun aktuelt for bildet, og ikke lyden?

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ? Hvis du benytter D/A converteren i spilleren så har jo lyden blitt analog, så da kan den vel ikke sendes gjennom HDMI? Hva skal man da bruke de digitale inngangene til? HDMI er vel da kun aktuelt for bildet, og ikke lyden?
    Regner med at han mener å dekode til ukomprimert (PCM), som det vel vil være båndbredde til i hdmi.
    Samme som Meridian kan i dag ved å bruke MHR (tre coax-kabler og proprietær, godkjent kryptering) mellom en Meridian DVD-spiller og Meridian pre/pro.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis man benytter D/A-konverteren. Men det er ikke gitt i dette fremtidsscenariet

Wikipedia er vår venn. Se http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI som sier at "HDMI also includes support for 8-channel uncompressed digital audio. Beginning with version 1.2, HDMI now supports up to 8 channels of one bit audio. One bit audio is what is used on Super Audio CD's (link) "

Verden går litt i sirkler

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njål
    Regner med at han mener å dekode til ukomprimert (PCM), som det vel vil være båndbredde til i hdmi.
    Samme som Meridian kan i dag ved å bruke MHR (tre coax-kabler og proprietær, godkjent kryptering) mellom en Meridian DVD-spiller og Meridian pre/pro.
    OK, da forstår jeg. Med dekoding til PCM vil jo fortsatt HDMI-inngangen ha en misjon på lydsiden. Hmmm, da må jeg i tenkeboksen på ny for å vurdere 3805 vs 3806. :wink:

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjeh
    Ja, hvis man benytter D/A-konverteren. Men det er ikke gitt i dette fremtidsscenariet

Wikipedia er vår venn. Se http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI som sier at "HDMI also includes support for 8-channel uncompressed digital audio. Beginning with version 1.2, HDMI now supports up to 8 channels of one bit audio. One bit audio is what is used on Super Audio CD's (link) "

Verden går litt i sirkler
    Det er jo interessant for å oppnå digital overføring av SACD til en pre/pro/receiver, men neppe for nye lydformater. Så vidt jeg vet er det ikke foreslått noen videreutvikling av SACD, og i begge de nye HD på disc-formatene er støtte for MLP (men ikke for DSD) en del av standarden, også i den Sony-utviklede Blu-Ray.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njål
    MLP (men ikke for DSD) en del av standarden, også i den Sony-utviklede Blu-Ray.
    MLP og DSD? Noen som har linker?.. EDIt: Ah wikipedia såklart

Men vil det si at man ikke kan benytte HDMI-kabelen til å overføre den lyden vi nå transporterer over spdif eller toslink? Eller?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •