Flat lyd på RSP1068

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flat lyd på RSP1068

Har en på jobb som har kjøpt seg RSP1068.
    Han har noen Tannoy 15" og en Velodyne dd18.
    Han spiller musikk uten sub og klager på flat lyd og lurer på hvor Loudeness knappen er på Forforsterkeren.
    Jeg kan ikke forstå problemet hans Jeg har aldri opplevd dette, har fått ham til å sjekke menyene og se at høytalerne står som master i stereo og sub i Off mode/ eventuelt om han ønsker å ha subb sette ned crossover.
    Men fortsatt er dette mye flatere en hans gamle preamp presterte mente han.
    Det var forøvrig en technics sak fra 90 tallet med loudness og bassbost.
    Men hvordan i allverden kan han få mere bass med rsp 1068? Sa han kunne kjøpe seg en EQ men det mente han var litt unødvendig...
    Som kjent har jeg solgt min rsp1068 så husker ikke alt uten å leke med den selv.
    Noen tips??

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er noe galt med hans da? det skal jo egentlig trykke på såppas at du nesten driter i buksa! har han riktig polaritet på høytalerene? *dobbeltsjekke* når du har koblet det feil så får du gjerne det problemet som han beskriver..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en rotel forsterker og ganske gode høytalerkabler,bruker en marantz DV6200 som cd spiller.før hadde jeg bare en monster interlink200.som signalkabel.da syntes jeg det var litt flat lyd.men etter at jeg kjøpte en supra eff-isl,så ble det mye mer liv i musikken.så mitt tips er;sjekk om du har gode nok signalkabler.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en NAD L53 for ikke lenge siden og synes den har mer fyldig og bassrik lyd enn Yamaha f.eks.

NAD går vel for å være litt mørkere enn både Rotel og Denon også ??

For min del likte jeg NAD-lyden bedre enn det jeg hadde fra før, nemlig den mer nøytrale Yamaha lyden. (RXV740) Smak og behag...

Savner egentlig en god oversikt over hvordan forskjellige merkers "sound" er i forhold til hverandre. NAD'en er definitivt "fet" lyd (i positiv betydning) sammenlignet med det jeg har hatt tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Enten er det noe galt med hans 1068, ellers har han stilt den inn feil. Vær obs på at DD18 også kan fungere som en stor deilig bassabsorbent Har den selv . Hvis han er vant til loudness funksjon, uansett volum, så er det også snakk om en vanesak. Det kan som sagt ha med polaritet på høyttalere, og det kan ha med hvordan han har satt opp hver enkelt høyttaler i setup'en. Hvilket effektrinn har han koblet til egentlig?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må det være snakk om en fyr som har vent seg til et helt feil lydbilde, med overdreven bruk av loudness. Skulle likt å sett frekvensresponsen i rommet hans med den gamle forforsterkeren. :lol:

Enten det, eller så må han sette seg ned med manualet til 1068, og sette den opp riktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tror han er blitt nokså vant til loudness lys....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •