Smell i høyt. pga. kjøleskapet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smell i høyt. pga. kjøleskapet...

Har en stue som deler kurs med noen stikk på kjøkkenet. Bl.a. går kjøleskapet på denne kursen. Har nylig kjøpt en effektforsterker og koblet til min gamle integrerte. Den fungerer nå som forforsterker. Etter det har det begynnt å komme et lite smell/klukk av (alltid den høyre) høyttaleren når kjøleskapet starter... samt hver gang dvd-spilleren "slår av" digital-utgangen, som f.eks. ved lag/tittelbytte. Hørte aldri noe til dette før jeg koblet til eff.forsterkeren. Noen som har vært borti noe lignende??

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson vet du - søk på overspenningsfilter eller forsøk linken under.

http://www.clasohlson.no/shop/store/...N0q112q115q107

Koster knapt mer enn vanlige grenuttak og da er du også noe bedre beskyttet i tilfelle lyn. Har de til 79,- kr selv.

Nabo'n måtte kjøpe ny TV etter lynnedslag i nærheten tidliger i høst - ingen problem her.

Men det kan jo også være mindre type støy som forsterkes (høres jo nesten ut som det) - isåfall trengs kanskje bedre filtre.

Uansett prøv med det enkleste og billigste først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feritter

Jeg la noen ferittkjerner rundt strømkablene til for og eff. Da ble problemet helt borte. Hehe, enkel løsning

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferittkjerner?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noe tendens til det samme selv. Men ikke så markant som trådstarter. Er det noen som kan anbefale en løsning (gjerne rimelig), og poste en link til forhandler. Løsningen må ikke påvirke lyden. Har lest en del om strømfiltere/nettkabler som påvirker dynamikk etc (voodoo?).

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt 3 stk. APC Essential Surge Protector med 5 uttak på komplett.no. Veldig bra beskyttelse til prisen.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må disse overspenningsvernene tilkobles jordet uttak, eller beholder de noe av effekten hvis de tilkobles ujordet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feritter

Ja, feritter finner du blandt annet på pc kabler. Der er det noen runde klumper som er klipset rundt kablene. Mest til skjermer tror jeg... De "absosberer" høyfrekvent støy! Funker meget bra. Etter hvert skal jeg investere i strømrenser med overspenningsvern. Kanskje en fra monster til litt over 2k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenninger skal ikke "sendes" til jord av overspenningsvernet. Da vil du få jordfeil og sikringen/jordfeilbryteren vil slå ut. Det er nemlig en sikring inne i overspenningsvernet som slår ut ved for høye spenninger. Men det er jordet kontakt på ledningen. Det må det være.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dette funker ikke hvis det ikke er jordet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det funker like bra om du ikke har jordet stikk der stereoanlegget er!

Overspenningsvernet har jordet kabel slik at utstyr som ikke er dobbeltisolert ( alle komponenter av nyere dato som har jordet nettledning) og koblet til denne får jordingsforbindelse ( Hvis stikkontakten er jordet da) Dermed får ikke du støt / strøm i deg hvis det er jordfeil på komponenten.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sak som jeg lurer litt på... Dersom man har en forsterker som er i stand til å trekke hele kursen ved full load, er det lurt å plugge den sammen med cd og dvd spiller på samme strømrenser? Forstyrrer de hverandre? Tenker mest på at forsterkeren interferer med DVD/CD spiller når den trekker mye og lite watt.
    Litt klønete skrevet men dere forstår sikkert hva jeg mener.
    Har ikke kjøpt meg strømrenser ennå. Slik oppsettet mitt er nå, har jeg satt AVC-A1XV rett i veggen. Mens resten av komponentene er på en sladd med flere stikker. Hva gjør man eventuelt? kjøper flere strømrensere? Bare en strømrenser og kobler strømkrevende komponenter rett i veggen med en god nettkabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det betyr noe om forsterkeren er på samme strømrenseren. Men det vet jeg ikke nok om. Men en Monster strømrenser som jeg har sett på har 6 eller 8 uttak. Så det er nok meningen at alle komponenter skal være tilkoblet vil jeg tro..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •