Dette er egentlig en lang historie, men jeg får prøve å ta kortversjonen her slik at noen gidder å lese det:

Etter å ha flyttet(større stue) og skiftet høytalere (til Paradigm se 9 fra noen mer bassete low-end høytalere) syns jeg det ble litt lite futt i anlegget mitt.Dvs. basstrykket ble veldig redusert, og bassen virket mer "lefsete" enn da jeg benyttet Paradigm-høytalerne på en Denon PMA-1500R Stereoforsterker.
Recieveren jeg har er en Yamaha RX-V 1400, og i tillegg har jeg en aktiv sub (Audio Pro Sub Nova, 10 tommers, 150W RMS).
Jeg tenkte dermed jeg skulle kjøpe en effektforsterker for å få litt mer liv i frontene, og endte opp med en Rotel
Etter at jeg koblet opp dette ble noe veldig mye bedre, noe merket jeg ikke særlig endring på og noe ble faktisk verre. Det som ble bedre er at mye musikk ble mye mer detaljert og presis slik at jeg hører detaljer jeg aldri har hørt før, og bassen gikk fra å være ganske pløsete til å bli stram og kontant (og dermed mer realistisk antar jeg).
Så til noen av problemene og/eller det jeg lurer på:
1.Noe musikk fikk en noe fresende diskant og i ekstreme tilfeller en uutholdelig metalisk diskant selv på relativt lave nivåer. Dette har jeg forsåvidt vært borti før, men det skjærer seg med helt andre plater enn ventet. Tidligere har f.eks Eva Cassidy-plater vært et problem, men den høres nå alldeles glimrende ut. En Pearl Jam plate som tidligere har vært mulig å spille på full guff er imidlertid blitt veldig metallisk/hard. Hva kan dette skyldes og er det noe jeg kan gjøre for å dempe diskanten noe?
2. Nivåforskjeller: Jeg trodde i utganspunktet at Rotelen skulle spille mye høyere enn Yamahaen, og at jeg derfor måtte justere opp center og bakhøytalere. Når jeg ser film virker det imidlertid som det er motsatt; Rotelen spiller lavere og de må justeres opp. Når jeg tar en autokalibrering justerer Yamahaen imidlertid verken frontene eller centeren opp eller ned slik at den mener nivåforholdet er akkurat som det bør være uten noen endringer i nivået mellom kanalene , dvs. 0dB overalt. Kan dette stemme? (Kan vel legge til at når jeg spiller musikk så kan jeg som regel spille mye høyere opp på Yamahaens volumskala nå enn jeg kunne tidligere så det kan vel tyde på at rotelen er noe lavere kalibrert? Eller er det bare at Rotelen kan spille mye høyere uten forvrenging?)
3. Virker som det er blitt mindre trykk i lydeffekter under filmseanser. Kan det tyde på at Rotelen ikke er så mye kraftigere eller er det bare det at bassen er såpass strammet opp at den ikke "durer" så lenge i rommet?

Skal det ikke bli et markant løft når man putter på en dediker effektforsterker som alene koster det samme som hele reciveren?. Det har jeg vel forsåvidt fått i kvaliteten på det som kommer ut av høytalerene, men kanskje ikke i trykk (kvantitet) som også var noe av forhåpningene.

Ser at dette ble klønete formulert, men setter stor pris på kommentarer/forslag/forklaringer på dette da jeg er grønn på feltet og relativt forvirret som dere ser...)