Grunnleggende spørsmål ang. lydbehandling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Grunnleggende spørsmål ang. lydbehandling

Håper noen kan hjelpe meg her...

La oss si at jeg kjøper meg en bra DVD-spiller, med et vell av dekodere for de forskjellig formatene. I tester så får denne DVD-spiller topp karakter både på lyd og bilde. Nå vil jeg ta for meg lyd.

Jeg bruker en digital kabel fra DVD-spiller til forsterker for å overføre lyd. Det betyr vel igjen at det er forsterkeren som dekoder lyden og at det er dekoderen i forsterkeren som blir brukt. Spiller det da noen rolle at DVD-spilleren får gode kritikker på lydsiden?

Jeg har en Marantz SR 7200 forsterker. Skal kjøpe Panasonic AV700 projektor. På DVD-siden har jeg tenkt til å oppgradere til enten Philips DVP9000S eller Denon 1920. Begge er gode både bilde- og lydmessig. Men spiller det egentlig så stor rolle om DVD-spilleren får så veldig gode kritikker for sin lydbehandling?

Jeg tror ikke jeg har forstått dette helt, så det hadde vært fint med litt hjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr nok ikke noe viss du lar reciveren dekode.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjeller jo forskjeller på drivverkene, men om dette er hørbart i filmsammenheng eller ikke, er jo heller tvilsomt. Har du egen CD-spiller, siden du kun fokuserer på digital tilkobling?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egen CD-spiller ja

Vil du anbefale analog kobling fra en god DVD-spiller til forsterker?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helene1
    Har egen CD-spiller ja

Vil du anbefale analog kobling fra en god DVD-spiller til forsterker?
    kanskje om du har en dritbra dvd-spiller til 50.000, men ellers vil jeg tro at en receiver alltid vil gjøre lydbehandlingen bedre enn en dvd-spiller... men for all del, jeg er ingen ekspert.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også egen dedikert CD-spiller og denne er koblet analogt. Synes også at analogt gav det beste resultatet til musikklytting på min 2910.

Når det gjelder filmlyd synes jeg det er best å koble digitalt ved en coax. "Digitalt hele veien....;-) "

For din del er det vel bare å teste og høre hva du liker selv.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    For din del er det vel bare å teste og høre hva du liker selv.....
    Amen.

Prøv selv. Om du synes én tilkobling er bedre enn en annen, er det dét som betyr noe. Om det så er akustisk, psykoakustisk eller psykopatiskakustisk betinget, spiller forsåvidt ingen rolle.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndRightlySo
    Amen.

Prøv selv. Om du synes én tilkobling er bedre enn en annen, er det dét som betyr noe. Om det så er akustisk, psykoakustisk eller psykopatiskakustisk betinget, spiller forsåvidt ingen rolle.
    kan jo være litt upraktisk ettersom det han lurer på er om han trenger en DVD spiller som er knall-god på de forskjellige formatene eller ikke...

Jeg er kommet til samme konklusjon, satser på å la prosessoren gjøre jobben.
    Vurderingen er om du mener prosessoren i DVD spilleren eller prossoren i receiveren gjør jobben best, men å kjøpe en rådyr DVD spiller for det... nei, da ville jeg heller lagt pengene i en bra prosessor/receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For the record: Innlegget mitt baserte seg på testing av DVD-spillerne trådstarter selv nevnte. Ikke "rådyre" spillere.

Anfield foretrekker analog på Denon 2910. Det synes jeg er god credit til Denon. Godt mulig analog på 1910 er å foretrekke fremfor Marantzen. Om det faktisk spiller noen stor rolle, for å bruke terminologien til trådstarter, vil nødvendigvis måtte være en personlig vurdering og smakssak, som man først finner ut av ved å teste de ulike tilkoblingene.

Ellers er jeg enig at det generelt sett ikke lønner seg å kjøpe en dyr DVD-spiller for å oppnå best mulig lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •