Hvor høy varme tåler en forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hvor høy varme tåler en forsterker?

Har kjøp meg en brukt AVR 7000 og plassert den inn i en steriobenk, men det er kun ca 4-5cm. klaring i overkant av forsterkeren til toppen av benken. Jeg la merke til luften over forsterkeren ble ganske varm. Over 40 grader minst. Kan det tenkes at forsterkeren får for dårlig ventliasjon og den kan ta skade av det?

Har flyttet forsterkeren på toppen av steriobenken og den får lufting fra alle kanter.Det virker som at temperaturen har gått ned en del :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske mye elektronikk i en sånn surround reciver, og oppvarmingen av den kan variere en del med avspillings lydformater og hva slags høytalere den driver osv, så det er litt vanskelig å angi noe sikker kjøleluft temperatur, da nok den kan variere en del.
    Gennerelt takler vel de fleste transistorer en maks temp et sted mellom 80-90 grader, men så høye temperaturer reduserer fort levetiden til selve transistoren, loddepunkter og andre varmepåvirkede komponenter i området rundt.

Ville fulgt anvisningene fra brukermanualen med avstander, og i tilegg sikkret at reciveren får god tilgang til kald kjøleluft inn fra sidene og aller helst på undersiden også.;-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde min avr 5500 stående i stereoracket. Men etter og ha kjent på tempen etter 15 min med høy musikk fra metallica dvd ble den tatt ut og satt oppe på racket... har i tilegg fikset en vifte som kan slås på ved heftige filmer for extra god kjøling om sommeren.
    Har da ca 940 watt max med høytalere koblet til forsterkeren på 5*75 watt FCT (5*140watt Max). Og inget problem med tempen :-)

Så jeg anbefaler og gi H/K forsterkere god lufting for max ytelse p.g.a store strømforskyningen som gir mye varme...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en avr 5000 som sto i et stereorack uten lufting fra sidene før. Dette førte til at en av kondensatorene i forsterkeren tørket ut, dette førte igjen til en høy "summe" lyd fra alle høytalere.

Nå får forsterkeren luft fra alle kanter og har ikke hatt noen problemer med den etter det!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en rsp1068 forforsterker som står fritt og den ligger på mellom 40-50grader å dn funker som bre det:P

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror en gjennonsnitts forsterker tåler rundt en 60-70 grader før det tar noe skade...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •