Bi-ampe med surroundforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-ampe med surroundforsterker

Går det ann å bi-ampe høyttalere ved å bruke bak- og fram-kanal på en surrondforsterker??
    Prøvde å gjøre dette her en dag, men da jeg skulle bruke rom-korreksjonen fikk jeg feilmld "check wiering" og forsterkeren skrudde seg av. Brukte da to forskjellige kabler.

Har en Yamaha RXV-650 og et par dali 6006.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok bare de nyester receiverne som støtter dette.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    650 er jo relativ ny da. Men den støtter ikkje bi-amp. Denon AVR-3805 har denne funksjonen. Før du skal til å koble slik som du har gjort, så rådar eg det fyrst å lese manualen.

Edit: Eg såg problemet no. 3805 har ikkje denne funksjonen. Ikkje har nyare Receivara det heller.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 2106 har muligheten for bi-amp.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke Yamaha har denne funksjonen, i alle fall ikke før du stiger høyt i pris på dem..Har selv mulighet til å gjøre da på min Arcam AVR-300..Da bruker jeg 6 og 7 kanal sammen med frontene..;o)

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVC-A1XV folks! 10 kanaler man fritt kan bruke bruke til hva man vil. Jeg triamper frontene og biamper senteren!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så er det ikke alle som har en så vill forsterker da..Men jeg kan jo drømme...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man en Surround reciver med laskede pre-power ut-inn ganger på baksiden, er det vel ingen sak å biampe en høytaler med bruk av en Y-signalkabel, bare man også husker å fjerne laskene på biwire terminalene bak på høytaleren. ;-)

På forsterkere som Denon 3805 og Yamaha RXV-650 har man vel en litt dårlig løsning der man kunn har pre out, og ikke kan fritt velge inngangs signalet på hver av effekt forsterkerene. (hvordan får man egentlig samme audio signalet til front og bak amplifierene på disse forsterkerene hvis man skal biampe?)

Går forøvrig ut i fra at man ikke har en åpen lasket forforsterker ut >power amp in løsning på 3805 og 650 har med den selvkalibrerende romkorrigeringen å gjøre , så skal man biampe en høytaler med en reciver som har en slik avangsert fungsjon, må selfølgelig alt av automatisk kalibrert rom korrigering skrues av og ikke benyttes. Det må jo være en forutsettning skal man i det heletatt biampe...

Så lenge de to effekt forsterkerene som skal drive en høytaler med biwire terminaler ikke kommer i elektrisk kontakt med hverandre på utgangs siden, eller man kortslutter eller driver for tunge lav ohmske laster, skal det vel ikke være mulig å ødelegge noe med å biampe disse reciverene som har mulighet for automatisk romkorreksjon heller, bare romkorreksjonen ikke aktiviseres og prøver å få mellomtone og diskant til å spille bass langt under delefrekvensen eller få bass systemt til å spille 20khz....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt kjipt at det ikke går ann. Har flytta på hybel å har ikke plass til alle høyttalerne, derfor jeg prøvde å "bi-ampe" frontene.
    Men men, kan ikke få i pose og sekk.

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5/7 channel stereo

Dersom du har en lydinnstilling kalt 5/7 channel stereo på receiveren, kan du bruke front- og bakkanalene til å biampe høyttalerne. Jeg har gjort dette på min Denon AVR-3805 og det fungerer utmerket.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Har en Marantz SR9600 og det fungerer perfekt,må slå over en bryter på baksiden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •