Jepp, nok et valg-av-receiver-emne! (B&W relatert)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jepp, nok et valg-av-receiver-emne! (B&W relatert)

Da var det på tide å bytte ut min hjemmekinoforsterker. Følgende oppsett skal drives:
    -Fronter: B&W 602 S3 eller 603 S3 (har 602, men vurderer å oppgradere til 603)
    -Center: LCR600 S3
    -Surround: DS6 S3
    -Bakhøyttalere: 600 S3

De siste fem årene har jeg brukt H/K produkter i min hjemmekino, og jeg har aldri hatt problemer med disse, og i tillegg er jeg meget fornøyd med hva de har prestert. Derfor er jeg usikker på om jeg skal prøve et annet merke, eller om jeg skal nok en gang satse på det trygge. Forsterkeren skal så å si kun brukes til film, da jeg har et stereoanlegg for musikalske opplevelser. Minst to komponentinnganger må den ha, HDMI er for øyeblikket ikke så viktig. Et lite spørsmål: Vil bildekvaliteten forringes ved å gå via forsterkeren istedenfor å gå direkte til projektoren?

Romkorreksjon har jeg ingen erfaring med, men det er helt klart en funksjon jeg har lyst til å teste ut, så en forsterker som korrigerer akustiske feil er et stort pluss. Jeg har bestemt meg for at min hjemmekino skal tilhøre mellomklassen, så den bør ikke koste så mye mer enn 6000-8000 kr.

Det jeg er ute etter, er god filmlyd: Masse dynamikk, varm klang, et oppløst lydbilde og en noe avrundet diskant. Hvis jeg skal nevne en liten svakhet med H/K-forsterkerne jeg har eid, så er det kanskje det at de er en anelse krass (lys?) i de øverste frekvensene. Men dette tror jeg kommer like mye av mitt valg av høyttalere, for 600-serien har en glimrende, detaljert mellomtone, men diskanten føler jeg av og til blir litt vel skarp. Har eksperimentert lite med kabler, så det kan jo være en mulighet.

Jeg er ikke helt oppdatert når det gjelder de nyeste lydformatene, så jeg setter pris på informasjon om hvilke som er viktige når jeg skal velge forsterker. Hvis jeg har forstått det rett, så er Dolby Pro Logic IIx et must i et 7.1-oppsett, da dette gjør det mulig å utnytte alle kanalene ved 5.1-innspillinger.

Her er noen forsterkere jeg vurderer:
    -H/K AVR 435 eller 335
    -Denon AVR 3805 eller 2106
    -Marantz SR 5500 eller 4500
    -Yamaha RX-V1500 eller 757

Grunnen til at jeg nevner to modeller for hvert merke, er at jeg er usikker på hva dette oppsettet vil kreve av muskler.

Dette ble et langt innlegg, og jeg vet at dere begynner å bli lei av å hjelpe uvitende personer som meg i hjemmekinojungelen, men det hadde vært glimrende om noen kunne gi meg noen råd som jeg kan bruke når beslutningen skal taes.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR 3805 hadde blitt mitt valg i dag..........nå er jo prisen senket igjen ;-)

Av erfaring vet jeg at ALLE funksjoner kan utføres på fronten UTEN å være avhengig av fjernkontrollen, OG like viktig: I Stereo-mode er SUB-utgang aktiv.
    Rom-korreksjon er greit som et indikerende verktøy, men JEG kjører manuelt for optimalt lydbilde, med RadioShack.

PS! Ser du mangler SUB.........men med den på plass trenger du ikke å bekymre deg for om det er nok kraft i en Receiver. Dessuten spiller resten av anlegget ditt utrolig MYE bedre med dedikert SUB.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Yamaha RX-V 2400 og Monster M1.4 kabler til frontene, og er veldig fornøyd. Det krever en del krefter for å få det fulle potensialet ut av 603. Er også VELDIG fornøyd med romkorreksjonen til Yamaha.

Av de forsterkerne du nevner, er det HK som skiller seg ut med en typisk amerikansk lyd, mens de andre er relativt like klangmessig. Personlig er jeg ikke fan av HK lyden.

Lykke til med valget.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, jeg glemte å nevne at jeg har en SVS PB10 som dunker og står i.

Flageborg: Har de redusert prisen enda en gang, eller tenker du på prisnedsettelsen fra 11000,- til 8500,-?

Takk for svarene. Jeg er meget fristet til å gå for 3805, selv om denne avløses av 3806 som sikkert er en bedre forsterker. Men nå har det seg slik at jeg ikke kommer til å legge ut mer enn ca. 8000,- for en forsterker, og da gir kanskje 3805 mest for pengene.

Dette virker sikkert litt ironisk, bbiman, da det tross alt er jeg som har en del erfaring med H/K-produkter, men kan du si meg hva du mener med amerikansk lyd?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget fristet til å gå for 3805, selv om denne avløses av 3806 som sikkert er en bedre forsterker
    3805 blir ikke noe dårligere av den grunn

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, kenti. Det er bare det at man alltid har lyst på det nyeste av det nye, men så var det økonomien, da.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Åh, jeg glemte å nevne at jeg har en SVS PB10 som dunker og står i.

Flageborg: Har de redusert prisen enda en gang, eller tenker du på prisnedsettelsen fra 11000,- til 8500,-?

Takk for svarene. Jeg er meget fristet til å gå for 3805, selv om denne avløses av 3806 som sikkert er en bedre forsterker. Men nå har det seg slik at jeg ikke kommer til å legge ut mer enn ca. 8000,- for en forsterker, og da gir kanskje 3805 mest for pengene.

Dette virker sikkert litt ironisk, bbiman, da det tross alt er jeg som har en del erfaring med H/K-produkter, men kan du si meg hva du mener med amerikansk lyd?
    Glemte at du har en SVS PB10 :roll:

Tenkte på den 8500,- prisen, ja

Dag SVS Johnsen har bare 2 stk. Denon 3805 som spiller sammen med 2 stk. SVSPB12Plus i stua og 1 stk. SVS PB12Plus/2 i kinoen.................:grin: :grin: :grin:

Denon 3805 vil sikkert funke for deg også ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper

Cerwin Vega er et typisk eksempl på "amerikansk" lyd i det ekstreme.
    Jeg mener de representere veldig god dynamikk og lydkalitet som kanskje heller litt mot den typen lyd CV representerer.

Jeg er mer fan av det som ligger nærmere den "engelske" lyden, som bl.a. B&W representerer. Ved da å kompinere B&W og HK får du noe midt i mellom. Jeg har hørt denne kombinasjonen, og det spiller absolutt bra, men har ikke det klare og "raffinerte" lyden jeg liker bedre.

Litt vanskelig å forklare, høres veldig godt ved en demo, men jeg gjordet ett forsøk :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bbiman: Ok, da forstår jeg hva du mener, men som du sier selv, så må man nok sammenligne produktene side ved side for å kunne påpeke de konkrete ulikhetene. Kombinasjonen H/K og B&W kan jeg skrive under på fungerer godt.

Flageborg: Johansens to anlegg biter sikkert fra seg, skulle jeg tro. Selv om jeg ikke har hørt 3805 i aksjon, så seiler den frem som en favoritt.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å prøve et nytt merke, så det blir nok enten Denon eller Yamaha. Sistnevnte har jo fått mye skryt for sine receivere, og når Fyndbörsen selger dem så billig, er det fristende. Jeg har nemlig muligheten til å bestille fra nevnte butikk, og så hente produktet like over grensen. Da er det penger å spare, med forbehold om at tollvesenet ikke er på hugget den dagen jeg tar turen over.

Hvis man sammenligner 3805 og f.eks RX-V1500; hvilke markante ulikheter er det mellom disse? På papiret virker de relativt like, men noen forskjeller det vel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •