Y-ledd og kortslutning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Y-ledd og kortslutning

Hei!

Vurderer å koble inn min NAD til å drive bassene i mine Cerwin Vega's, da disse har 15 tommers bass jeg tenkte å utnytte i hjemmekinoen på sikt. (skal gjemme høyttalerne slik at de bygges inn i et rom ved siden av slik at kun basselementet synes i hjemmekinorommet). Kan jeg bruke et y-ledd fra sub-ut fra receiver og til min 2 kanals effektforsterker, eller vil jeg kortslutte inngangene på effektforsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    y-leddet er en direkte forbindelse. dersom du ser på det som en kortsluttning er det jo bare spørsmål om plassering.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-Ledd skal nettop brukes på den måten du beskriver, fra en utgang til to innganger. (enkelte kombinasjoner med en utgang til to innganger kan en skjelden gang være for tunge å drive for utgangen og finnes vel, men det vil du etter min mening fort kunne høre, hvis du legger merke til klipping og forvrengning osv.som kommer på lave nivåer, da ville jeg revurdert kobblingen)

Det er bruk med Y-ledd fra to utganger til samme inngang, som gjerne vil skape problemer de to utgangene i mellom, fordi disse vil sende hver sitt signal til hverandre samtidig som de sender til den ene inngangen. ;-)

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg er jo selvsagt helt enig, men tenkte ikke så langt...

Kan ikke skjønne annet enn at utgangen er sterk nok til å sende signalet til to innganger... utgangen muliggjør jo en forsterkning på inntil 10 dB om jeg vil. Hvis jeg kjører utgangen på 0 dB, og hvis det i teorien kreves dobbelt så mye effekt for å ha et signal kraftig nok til å mate 2 innganger, så vil det si en forsterkning på 3 dB, da vil jeg kunne justere utgangen til +3 dB og få like sterkt signal til begge inngangene, da har jeg enda 7 dB forsterkning å gå på før utgangen får problemer.... hvis jeg har forstått dette rett..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •