"HOT" forsterker!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"HOT" forsterker!!

Her på søndag så hadde jeg noen timer med tomt hus, og da tenkte jeg at jeg skulle "rocke" litt. Fyrte opp anlegget på full guffe og koste meg skikkelig. Var ute på kjøkkenet og skulle hente meg litt digg, og da så jeg at kjøkken-wattmeteret gjorde noen gode utslag i takt med musikken. Ble da litt nysjerrig på hvor mye effekt forsterkeren trakk. Så jeg kobla opp watt måleren fra Clas Ohlson. Den viste 950watt på det meste. Fant deretter fram en ute/inne temp. måler, og la føleren nede i "V" sporet på forsterkeren. Den viste opp til 70 grader!!
    Så hvis en fryser litt på vinteren så er det bare å spille litt høy musikk/se en film på fullt volum!! :lol:

Mvh
    janghell

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par bilder til......

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er effektforsterker, Janghell, ikke effekt-fyrstikker... :lol:

neida bare tuller..

ja, det hørtes varmt ut. merket med min tidligere HK at det ble grusomt varmt etterhvert, men merker ingenting/lite av Marantzen jeg har nå, på omtrent samme trykk, så det er tydeligvis forskjell fra forsterker til forsterker..

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper det kan komme litt an på høyttalerne som er koblet til også. Min gamle Rotel RB980 (2x120) ble ikke spesielt varm når jeg spilte høyt med mine vanlige Dali høyttalere, men når jeg koblet opp festhøyttalerne, et par PA-høyttalere som var anskaffet fra et utested, og dro på litt, ble det så varmt at jeg måtte sette en bordvifte ved siden av for at ikke beskyttelses-reléet skulle kutte lyden.

PA-høyttalerne var vel 4 ohm tror jeg, så de trakk nok litt mer strøm.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok en del å si hva slags høyttalere en kobler til. Hvis jeg bruker ProAc`ene så blir den ikke noe særlig varm. De er 8 ohm.
    Kef`ene er 4 ohm. Hvis forsterkeren gir f.eks 100w i 8ohm, og 100w i 4ohm, så går det jo dobbelt så mye strøm i 4ohm`s belastningen.

Mvh
    jannghell

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten øker i 4 ohm. En virkelig bra forsterker skal vel doble effekten i 4 ohm kontra 8 ohm. Det er vel også veldig forskjell på høyttalerene hvor mye strøm de trenger. Har en kompis med Rotel RB 990 BX (2 x 200 W) koblet på et par svære Klipsch høyttalere (8 ohm). Når han drar på en stund så kan man nesten steke speilegg på forsterkeren :twisted:

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Effekten øker i 4 ohm. En virkelig bra forsterker skal vel doble effekten i 4 ohm kontra 8 ohm. :twisted:
    Ja det stemmer det. Forsterkeren min er oppgitt til 2x200@8ohm og 2x400@4ohm.(aragon 4004 mk-II).
    Brukte tallene i posten ovenfor bare som illustrasjon.

Hvis forsterkeren dobbler effekten (W) fra 8 til 4 ohm, så vil strømmen (A)firedobble seg!

Mvh
    janghell

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janghell
    Ja det stemmer det. Forsterkeren min er oppgitt til 2x200@8ohm og 2x400@4ohm.(aragon 4004 mk-II).
    Brukte tallene i posten ovenfor bare som illustrasjon.

Hvis forsterkeren dobbler effekten (W) fra 8 til 4 ohm, så vil strømmen (A)firedobble seg!

Mvh
    janghell
    Det blir vel feil.

En forsterker gjør nettopp det navnet tilsier. Den forsterker innsignalet, gir det en høyere spenning. Hvor mye strøm som trekkes er det lasten (høyttalerne) som avgjør.

Eksempel: En ganske normal forsterker har en utspenning på 24 V. Effekten i 8 ohm blir da Spenning(V)*(Spenning(V)/Impedanse(ohm)) = 24*(24/8 ) = 24V*3A = 72 watt.
    Effekten i 4ohm blir: 24*(24/4) = 24V*6A = 144 watt.

Dermed så ser man at strømmen dobbles i 4 ohm ikke firedobbles.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ja. Jeg tenkte litt feil. ops:

Mvh
    janghell

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whopass: Jeg må si jeg blir like imponert når det kommer til matematikk og HiFi når det gjelder deg! Har du gått lydskolen eller noe tilsvarende?

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk.
    Har nok ikke gått på noen lydskole nei.
    Men jeg har lest ekstremt mye om hifi, spesielt høyttalere. Jeg har også hørt på ekstremt mange høyttalere. Årsaken er at jeg er ihuga selvbygger. Og skal man først gjøre noe så skal man gjøre det ordentlig. Jeg har nettopp mottatt diskantelementene til høyttalerbyggingen min og subelementene kommer i neste uke. Forhåpentligvis så kan jeg skryte av det ferdige resultatet om noen uker. Digitalkameraet blir flittig brukt.

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Jeg har samme effektforsterker som Janghell og en gang jeg hadde fest, blinket lyset i takt med bass-slagene (Denne festen tok litt av etterhvert). Senere på natten når det begynte å roe seg ned litt merket jeg at stereobenken var varm, og riktignok var forsterkeren gloheit. Den hadde da spillt på fullt i 6-7 timer i strekk.
    Må nesten nevne at jeg har Revel F30 som er ganske tungdrevne høyttalere (86dB 6ohm nom, 3 ohm min og det er i bassen)

I vanlig bruk er forsterkeren passe lunken, og det skal den være da tomgangsspenningen er satt opp til å levere 25Watt i klasse A.

Med to 1KVA trafoer og et dugelig kondisbatteri har denne kraftpluggen litt å levere når det kreves.

Forstkereren kan anbefales på det varmeste.

- Freddy 8)

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Kan en forsterker smelte? Har en NAD C270 og bruker en C320 som forforsterker. Husker at den ble ganske varm en gang, riktignok ikke 70 grader, men varm var den.

Vega!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smelte? Tror ikke det nei. Transistorene kan derimot bli så varme at de kortslutter. Er du uheldig kan det slå flammer et sekund eller to.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine monoblokker har temperatur i underkant av 40 grader. (målt rett over). Hvilke temperaturer har dere på "vanlige" forsterkere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en ZapSolute en gang. Den hadde tomgangstemperatur på 49 grader. Etter en halvtime på et par store høyttalere med 10 tommer, helt på grensen av hva høyttalerne tålte, steg temperaturen til 50 grader. Det er en sinnssykt stabil konstruksjon, og den er velegnet som tilleggsvarme. :lol:

Hvor mye forsterkeren avgir av varme er avhengig av tomgangsstrømmen, størrelsen på kjøleribbene, spenningen over utgangstransistorene, høyttalernes impedanstopper/bunner. m.m.

Det er ikke alltid den laveste impedansen som er vanskeligst for forsterkeren. En impedansbunn er nesten resistiv, og er i seg selv en svært enkel last selvom den ofte kan være lav. Der impedansen stiger eller synker kraftig kan den være en stygg last for en forsterker. Dette er lite avhengig om impedansen på et gitt punkt er f. eks 10 Ohm. Dette kalles lastens fasevinkel, og er opphav til at enkelte høyttalere må ha store forsterkere med lav utgangsimpedans for å låte kontrollert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •