4 ohm skaper hodebry eller ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool 4 ohm skaper hodebry eller ???

Kan noen svare meg på følgende. Har komplett surrond anlegg fra Audiopro.Høytalerener er spesifiert til 4 ohm impedans. Leste ett sted her på forumet att MAn kan oppleve att forsterkern kan slå seg av og høytalerutgangen kan sprenges/skades. Bestemnte meg for å undersøke dette litt nærmere da det ble en del kokker osv.

Ringte den Norske importøren og forklarte problemet mitt da og fortalte hvilken forsterker jeg var ute etter, idette tilfellet er det Pioneer sin nye 1015 det gjelder. I bruker manualen står det att denne forsterkeren ikke bør brukes på høytalere under 6 ohm. Han (en meget hyggelig mann) svarte att han har opplevd dette en gang med pioneer sine forsterker da de har en tendens til og ikke takle svingningne i ohmen under avspilling. Men Yamaha takler dette mye bedre. ok tenkte jeg yamaha er egentlig en forsterker jeg kunne tenke meg også... Ett par dager senere har tankene mine enda ikke forlatt pioneer sin forsterker da jeg i bunn og grunn syntes den passer bedre inn i min nye front,Syntes den rett og slett er dritlekker å se på. Ringer til pioneer
    og forklarer problemet til en tekniker som helt seriøst burde gå på følgende. Talekurs -smilekurs-bryseg kurs-gledeskurs eller søke ny jobb kurs.uansett han sa att pioneer ikke takler dette best. Max volum ville nå komme raskere med 4 ohm slik att max ble oppnådd ved kl. 12 isteden for kl 14.MAn kunne oppløeve att høytalerutgangen kunne bli sprengt og forsterkeren ville gå i standby modus. Snakke salig som han ikke var så orket jeg ikke mere av denne samtalen.

Jørn testet denne pioneeren med sin 4 ohms høytalere uten noen problemer
    og høytalerene fungerer utmerket på min onkyo forsterker.

Sjekket litt på audiopros sine hjemmesider. der står det følgende

Impedans är ett mått på hur en förstärkare ser eller upplever en högtalare. Ju lägre impedans, desto högre krav ställs på förstärkaren. Exempelvis kan en 4 ohms högtalare lättare tömma en förstärkare på dess strömreserv. Därför ska man vara försiktig när t. ex två högtalarpar ska kopplas samman. (två par 8 ohms högtalare ser förstärkaren som 4 ohm. Observera att detta inte gäller vid inkoppling av hemmabio.)

Audio Pro har många högtalare som konstruerats som 4 ohm. Vi gör detta helt enkelt för att du ska få mer ljud för pengarna. Audio Pros 4 ohm:are är i samtliga fall på mer än 4 ohm, d.v.s. ’snälla’ 4 ohm:are och ger inte impedansproblem. På många förstärkare anges 8 - 16 ohm, eller kanske bara minimum 8 ohm. (Ett tecken på att förstärkaren är av sämre kvalitet).

Kan jag på problem med Audio Pro 4 ohm högtalare? Vid hemmabiouppkoppling blir det inga problem såvida inte förstärkaren är av riktigt usel kvalitet. Med 2 högtalarpar (där alla högtalare är på 4 ohm) kan det bli problem om dessa kopplas till både A och B utgången och ska spelas samtidigt. Förstärkaren tystnar och ställs i ’protection mode’. Den går inte sönder. Vi känner inte till något fall där impedansen vållat något problem vid hemmabioinkoppling med Audio Pro högtalare. Vanligtvis anges en högtalare som är under 6,4 ohm som 4 ohm. Över 6,4 ohm som 8.

Svaret på denne siden tilsier jo att jeg ikke vil få noen problermer men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe nytt for så og oppleve att den sprenger utgangen eller går i standby modus mitt i flimer eller på musikk.

Hva merer dere ? kan jeg satse på att pioneer ikke blir ødelagt, har noen andre hatt slike problemer ??

Jeg orker ikke lengere og lete etter ny forsterker det blir enten pioner 1015 eller yamaha 2500. Jeg bryr meg svært lite om att de ikke har hdmi/dvi switshing eller mangeler alt som kommer på neste modell.

Takker for oppklarende svar

Beklager alle skrivefeil i :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart godt for en yamaha, hadde en slik en selv og var storfornøyd. De vinner jo en masse tester også. Kjøpte en Pioneer reciever til brodern og var på langt nær like fornøyd med den. Yamaha er helt klart tingen i din situasjon med 4 ohms belastning.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at forsterkeren kan stilles om til å brukes på på lavimpedanse høytalere i følge det som er trykt på baksiden av forsterkeren på bildet du finner her:

http://www.pioneerelectronics.com/pn...etailComponent

Ville satset på Pioneer - det har altid jeg gjort

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ved å bruke 4 ohms høytalere på den Pioneeren skal sprenge utgangene betinger vel et rimelig høyt lydnivå/belastning? I fall ikke, er det jo et stort svakhetstegn...

Vil vel mene å tro at den Pioneeren ikke skal ha problemer med dette, gitt at du ikke belaster den på max nivå 24/7.....;-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker nå på å handle 2 par Black Diamond V2 og tenker i samme baner. Kunne godt tenke meg å se an Pioneer AX4AVi, men Yamaha RX-V2500 skal være grei på Audio Pro.

Musikk er forsåvidt også viktig så jeg vurderer andre forsterkere også. Ikke lett dette.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forsterkere har sikkerhets ting i seg, så den vil slå seg av før alt sprenges... Men må si at før man sprenger utgangene så må da volumknapper være trødd 643 grader og høytalern får ren likespenning, Da går alt til svarte

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at du får problemer med noen av forsterkerne, kjøp den som låter best i dine ører/med dine høyttalere
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er igrunn ikke redd for å sprenge noe, men jeg er redd det kan bli vanskelig å finne en forsterker som får ut potensialet i høyttalerene.

Jeg har følgende kandidater foreløpig: Pioneer AX4AVi og Denon AVR3806
    RX-V2500 er liksom litt gammeldags og mangler HDMI og i-Link.

Ingen av de 2 kandidatene har dukket opp i butikkene enda.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste løsning på dette problemet er å kjøpe en receiver med alle de finessene og dubbedittene du kunne tenke deg, og så kjøpe effektforsterkere til frontene. Trenger ikke koste noe mere det. Receiveren klarer uansett greit å dra senteren og effekthøytalerne....

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    senteren og effekthøytalerne....
    (Flire tel dass-skåla sprekk)
    ikke ondt ment men var bare artig, kl 3 er jo om morran.
    Litt enig med deg der, skaffe en god gismodobox og koble effektforsterker til. Men husk, en God Gismondo..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er ikke noe problem. moderne utstyr har sikkerhetsfunksjoner som tar seg av slike ting. tester receivere hjemme nå og det er ikke dyre greiene heller. de drar 4Ohm's Helicon høytalere som om de aldri skulle gjort noe annet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Beste løsning på dette problemet er å kjøpe en receiver med alle de finessene og dubbedittene du kunne tenke deg, og så kjøpe effektforsterkere til frontene. Trenger ikke koste noe mere det. Receiveren klarer uansett greit å dra senteren og effekthøytalerne....
    Enig med du, dette gjør jeg med stort hell
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har rett og slett ikke falt meg inn å sjekke http://www.milleraudioresearch.com/avtech/

Det er jo ting som tyder på at Pioneer VSX-AX5i er Denon AVR-3805 overlegen i 2 ohm. Hvis AX4AVi ikke er noe dårligere enn sin forgjenger er det nok denne jeg går for.

Når kan vi vente å se denne til salgs, og til hvilken pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det går fint fint og bruke 4ohm høytalere på 1015. Skifter du til 6ohm isteden for 8ohm leverer den mere også. Har gjort dette på min AX5ai. Så i en test i et svensk blad på 2014 og den hadde en helt rå kube helt ned i 2ohm! Det er vel mye den samme forsterkeren i 1015 som i 2014 hvis jeg tipper rett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •