Grundig test av Denon 3805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 107
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grundig test av Denon 3805

Har nå testet denne forsterkeren ganske grundig på musikk som er en ganske bra måte og teste hvordan ting egentlig låter. Hadde en Yamaha 650 før denne som er en betydelig rimeligere forsterker. Når jeg kobblet opp 3805 ble det en heftig demping av bassen i forhold til 650'n. Har fortsatt Yamahaen her så jeg benyttet anledningen til å teste de grundig opp mot hverandre ved hjlep av mange bananplugg bytter.

3805'er er faktisk utrolig lite engasjerende i forhold til 650'n da det blir ekstremt lite bass med 3805'en (og ja jeg har kobblet riktig og har høyttaleren som large)

Flere med samme erfaring kontra tidligere utstyr ?

3805'en er riktig nok litt bedre og klarere i mellomtone og diskant. Men ble veldig forbauset over bassnivået til denne forsterkeren må jeg si

Har nå koblet inn 3805'en med en sub og da fungerer det hele mye bedre. Vil si at en sub er et must til denne. Da låter det som engasjerende og realistisk musikk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med midbassen? den står vel primært for drivet.
    men tviler ikke. skjønner ikke hvorfor så mange kjøper den der..............

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har jeg ikke sett samme innlegg en gang før? hifisentralen? whatever....

hva har du gjort med autokalibreringen? hvilke høytalere har du? det som viser seg er at det blir lite liv om de blir for tungrodde for den av'en.
    Personlig foretrekker jeg autokalibreringen av, det gir meg best lyd på musikk. ved film kan det være greit å ha den på etter mine erfaringer.

Når jeg hadde dali 808 funket det greit, det var bass og driv, men etter innkjøp av evidence 870se ble det straks noe helt annet. tamt og gørr kjedelig. Av den enkle grunn av 3805 ikke hadde kraft til å drive disse. Kan det være tilfellet hos deg?

Koblet opp med monoblokker idag(jungson ja-50), du verden....makan til forskjell! Da bruker jeg 3805 som preamp.

Noen som har teste litt dac'en i 3805? Jeg har prøvd å kjøre digital og analog ut fra min dvd 2910. Ved analog er lyden desidert best. Da har jeg brukt QED Qunex Silver Spiral. Digitalkabelen er QED Signature 75.
    Det jeg er litt spent på er om dac'en i 2910 er bedre enn i recieveren. Eller om det bare er kabelen som gjorde forskjellen....

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så dårlig driv i 3805?
    Jeg har H/K AVR7000 og Hi-Fi Klubben betrodde meg med at 3805 var en mye kraftigere forsterker!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 3805 har vært grundig testet i DVD&Hjemmekino med dertil høveleg konklusjon som utelukkende er positiv på alle områder.

Du bør heller bruke tiden på å "finne fem feil" enn å betvile resultatet av tidligere eminente testere's tester, resultater og konklusjoner ;-)

Rommet og resten av utstyret som testen utføres med, er jo også helt avgjørende for resultatet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus

Noen som har teste litt dac'en i 3805? Jeg har prøvd å kjøre digital og analog ut fra min dvd 2910. Ved analog er lyden desidert best. Da har jeg brukt QED Qunex Silver Spiral. Digitalkabelen er QED Signature 75.
    Det jeg er litt spent på er om dac'en i 2910 er bedre enn i recieveren. Eller om det bare er kabelen som gjorde forskjellen....
    Skjønner dig ikke helt her, du siger lyden er mye bedre analogt ut fra 2910, da er dac´en i 2910 jo den bedste ....
    Tvivler sterkt på kablen skulle utgjøre store forskjellen...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skjønner dig ikke helt her, du siger lyden er mye bedre analogt ut fra 2910, da er dac´en i 2910 jo den bedste ....
    Tvivler sterkt på kablen skulle utgjøre store forskjellen...

Grunnen til usikkerhet her er jo kabel. men som du sier, at det sikkert ikke utgjør det helt store. Skal nok finne ut av dette med bedre digitalkabel. Har desverre ikke kabler nok til teste det skikkelig ut. Men skal nok få gjort det. I det minste for min egen del. Men utenom det har jeg ikke noe negativt å si om 3805. Man får det man betaler for i mine øyne.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Denon 3805 har vært grundig testet i DVD&Hjemmekino med dertil høveleg konklusjon som utelukkende er positiv på alle områder.

Du bør heller bruke tiden på å "finne fem feil" enn å betvile resultatet av tidligere eminente testere's tester, resultater og konklusjoner ;-)
    kan nevne mange tester som ikke står i nærheten av egne erfaringer. alt får jo 9/10 uansett hvor man ser. man bør lese mellom linjene....
    mange her har jo også meldt om kjedelig og elendig lyd på f.eks 604.
    at en forsterker med over 800VA trafo ikke skal klare dette vitner om billig konstruksjon....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jo jeg bare forforsterkerdelen i min AVR-2805 til musikk, men jeg må si jeg opplevde det som et steg i riktig retning fra min Yamaha RX-V596. Vil si det snarere ble bedre bass enn tvert i mot.

Jeg opplevde faktisk et par ganger i starten at jeg satt og koste meg over punch i bassen uten at subben var påslått pga feil oppsett på surroundforsterkeren, og jeg spiller vanligvis alltid med sub.
    --
    Thorbjørn

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hel er det utelukkende snakk om dårlig kalibrering, eller mangel på forståelese for hvor vilktig dette er i forholdet "rom og bassrespons". Hvilken delefrekvens bruker du? Er fasen på subben riktig? Spiller du bass både i fronter og sub, eller bare i subben? Hvordan har di kalibrerit? Er du klar over at romkorreksjon på 3805 ikke er aktiv selv om du har kjørt en kalibrering, den må aktiveres etterpå? Har du satt delefrekvensen riktig FØR du startet kalibrering?

3805 gruser den gamle Yamaha'n din på alle områder, så noe har du gjort feil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du sammenlignet med samme yamaha direkte?
    som han sier, frontene står på large og romkorreksjon er av. hva mer skal han gjøre? låter forsterkeren dårlig uten romkorreksjon så er det uten tvil en dårlig forsterker.
    få steroamper bruker dette tullet..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel mange historier fra stereo verdenen om at en svak forsterker ofte synes og oppfattes til å spille mer bass enn en bedre mer stømsterk forsterker. Dette fordi en strømsterk forsterker har bedre kontroll over de tunge bass elementene og dermed ikke får like volumiøs og oppblåst bass, som mange mindre heldige forsterker kombinasjoner kan få.

Vet ikke om det er tilfelle her i dette tilfelle mellom Denon 3805 og Yamaha 650, men ting og sammenhengene er ikke alltid som man kan få inntrykk av.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Her er det utelukkende snakk om dårlig kalibrering, eller mangel på forståelese for hvor vilktig dette er i forholdet "rom og bassrespons"

Relativt utrolig å få seg til å skrive noe så bastant da vedkommende ikke kjenner meg eller utstyret eller rommet osv osv. Uinnteligent og idiotisk bidrag til denne tråden.

Som sagt har jeg en Yamaha 650 her også og den spiller med en helt annen pondus. Dette gjelder både ved musikk og hjemmekino. Gidder ikke å gå inn på kalibrering da dette ikke har noe med det å gjøre. Har prøvd alt og vet hvordan man skal kalibrere en hjemmekino forsterker.

Har hatt mye utstyr på de høyttalerne jeg har nå, inklusiv div hjemmekino forsterkere, men aldri vært borti en såpass tam forsterker når det gjelder bassrespons. Dette har heller ikke noe med strømforsyning å gjøre som noen er inne på da 3805'en er meget strømsterk og er mere strømsterk enn mye annet jeg har prøvd.

Sett filmer og brukt den en del til musikk nå og så lenge man bruker en sub så er man i mål med denne, men kunne vært greit å unngå dette på musikk. Blir noe forskjell å endre høyttalerne fra large til small, men ikke så mye som på Yamahaen da 3805'en ikke har noe særlig å bidra med i den nederste oktaven som sagt. Merkelig. Ellers har 3805'en en god del gode egenskaper og god detalj gjengivelse generelt

Jaja... får heller prøve en del alternativer opp mot 3805'en i fremtiden. Mulig jeg bare liker en annen type klangfilosofi og en forsterker/receiver som spiller med i litt mere pondus i de nedre oktaver

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er jo at det er en forsterker med en eller annen form for feil, men tviler også på det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst vil jeg si at bedømmelse av lyd (og bilde for den saks skyld) er og blir en subjektiv vurdering.

Når det er sagt ville jeg vært meget forsiktig med å beskrive Gorm's vurdering som "uintelligent og idiotisk". Han har tross alt sverget til Denon i en årrekke og kjenner produktene deres bedre enn mange. Når du sier at du ikke gidder gå inn på kalibrering så stusser jeg litt... Betviler ikke at du vet hvordan dette gjøres, men dersom vi andre skal ha noen som helst mulighet til å uttale oss om testen din så må vi vite litt om hvordan systemet er satt opp og kalibrert.

Kjøpte selv AVR-3805 for noen uker siden og må si at inntrykket så langt er utelukkende positivt. Hadde en NAD T752 før og må si at 3805 byr på mer trøkk både i mellomtone og bass (med sub vel og merke) samtidig som detaljnivået er løftet til nye høyder. Auto-kalibrering har sine tilhengere og motstandere her på forumet, men for meg fungerte det ypperlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et bastant utsagn som ikke baserer seg på noe som helst da han rett og slett ikke vet noe om mitt utstyr osv osv

Vil ikke si at det utsagnet var særlig smart nei. Problemer med det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit.

Så lenge man har høyttalerne konfigurert som large og ikke kjører romkorreksjon og subwoofer skal ikke signalet være modifisert av receiveren på noen som helst måte og da er det vel ikke akkurat noen vits i å gå inn på det.

Stusser litt på innlegget til Gorm om at man må konfigurere alt mulig rart osv. Det trenger man ikke. Har selvsagt testet ut dette også, men nå driver jeg altså bare å vurderer lyden til receivern på helt vanlig måte. Ikke vanskelig det

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er jeg enig med deg Håvard i det du skriver. Mye av den samme erfaringen jeg har.

Men skal du sjekke lyden denne receiveren lager på egen hånd kan du ikke kombinere den med en sub. Kjør den på large på et par fullrange høyttalere og bedøm bassen mot tidligere utstyr og erfaringer. Skriv gjerne om erfaringen din her. Hadde vært kjemp eintressant for min del. Med sub er det mye bass her også

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt subwoofer på "NO" i oppsettet i denonen (for å indikere at ingen subwoofer er koblet til), og høyttalerne til large?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at folk elsker å diskutere saker som dette frem og tilbake i det uendelige, men her er et forslag.

Sound_sound: Skaff deg en lydmåler. Da kan du lett se om problemet er for lite bass på Denon eller for mye bass på Yamaha i forhold til resten av lydbildet.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •