Grundig test av Denon 3805 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 107
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenk så festlig det hadde vært å lese hifiblader om testene var sånn

stor fet overskrift "Grundig test av denon 3805" også under kommer en bitteliten notis med "Vi har testet denon mot yamaha, og yamaha låt bedre!"

Da hadde det blitt mye enklere å velge hvertfall, slapp å høre masse fjas om lytteinntrykk og masse unødvendig informasjon om hva forsterkerne kan og ikke kan
    --
    Thorbjørn

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter skal selvføleglig få mene akkuart det han vil om hvilken som helst receiver. Vi har jo tross alt forskjellig oppfatning av ting.
    Men hvorfor i heite h*lvete kan han ikke oppgi hvilke høyttalere og kilde som er brukt her? Det hadde vært utrolig viktig informasjon dersom noen skulle kunne hjelpe, og ikke minst for potensielle kjøpere av 3805 med samme høyttalere.
    Greit at du står på ditt Sound_sound, du er sikkert dyktig nok til å kalibrere og jeg betviler ikke at du har gjort alt riktig, men kunne du vennligst slutte med barnehagementaliteten og gi oss den informasjonen folk etterspør?

Har en litt snikende følelse av at hele denne tråden bare er trolling ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Hvorfor er det så dårlig driv i 3805?
    Jeg har H/K AVR7000 og Hi-Fi Klubben betrodde meg med at 3805 var en mye kraftigere forsterker!
    Haha det skal du få meg til å tro.
    Eg eig selv ein H/k 7500 og ingen til den prisen som den ble solgt på sin tid kan slå den strøm og kraft messig..

Transformatoren i avr 7000/7500 får min tidligere rotel rb 985 til å blekne
    Og den var på 1100volt amperre.

Lyd messig slår nok 3805 i dag ein 7000 og kanskje min 7500
    Men strøm messig . nope.

Skal noe til å knekke ein avr 7000/7500 med for store høyttalere.
    Dei fleste som vill kritisere at eg har for svak surround forsterker av dei meir salgs profesjonelle, blir tause når eg nevner hva som driver mine høyttalere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det slår meg at alle desse nye surroundforsterkerene trekker like mye fra nettet som ein hår tørker.
    Harman /kardon sin 7500 trekker nærmere kw og selv synes eg det er lite.
    Lurer på hvor mye store broren trekker fra nettet eg (8500)

Og eg som fundere på å gå over til ein 3806 eller noe . ja da må det i allefall invisteres i ein effektforsterker som klare å drive noen høyttalere. som og da må trekke tilsvarende fra nett viss det ikkje er ein klasse d eller noe

Hmm hadde vore digg med Sunfire sin største effektforsterker (5 kanals )
    den har sikkert nok strøm

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    Harman /kardon sin 7500 trekker nærmere kw og selv synes eg det er lite.
    Lurer på hvor mye store broren trekker fra nettet eg (8500)
    Arcam AVR300 har en strømforsyning på 1200 VA, så det finnes andre receivere enn H/K som kan "trekke strøm"....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Litt OT Gorm, men du har vel vært en del borte i 3805? Kjenner du til "flimmer" ved brukt av prog. NTSC signaler?
    Har nå testet med 720p (XBOX Amped2) siganler via en Yamaha 2500. Ikke noe problem med flimring her i gården. Spørsmålet er da: Er det noe feil med min Denon AVR-3805? Den viser 480p flimmerfritt. 576p fra Pioneer 575A DVD spilleren flimrer også med NTSC bilde, men ikke PAL. Kan noen andre med Denon AVR-2805/3805 teste?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Arcam AVR300 har en strømforsyning på 1200 VA, så det finnes andre receivere enn H/K som kan "trekke strøm"....;-)
    trekke strøm ja, spørsmålet er om de klarer å levere den effektivt også tipper denon har brukt penger på trafo, 800va som gir et greit kvalitetsinntrykk på specslisten. så kutter de og kjøper billige transistorer og liten kondensatorbank.
    har en 100watter med 500va her, prøvde å halvere kondisene fra 80.000uF til 40. dynamikken ble deretter "halvert"....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    trekke strøm ja, spørsmålet er om de klarer å levere den effektivt også tipper denon har brukt penger på trafo, 800va som gir et greit kvalitetsinntrykk på specslisten. så kutter de og kjøper billige transistorer og liten kondensatorbank.
    har en 100watter med 500va her, prøvde å halvere kondisene fra 80.000uF til 40. dynamikken ble deretter "halvert"....
    Det å angi bare en uF verdi for "kondisene" i 100 watteren din, sier vel egentlig ganske lite om effekten du kan ta ut, dersom du ikke samtidig også angir en spenning som kondensator bankene jobber med. Det blir nesten like dumt som å angi hestekreftene du kan ta ut av bilmotoren, med å bare angi maks RPM. Å halvere µF verdien vil vel føre til mange forskjellige forandringer i tilegg til dynamikken, og poenget er vel å ha nokk ladning i kondensatorene i forhold til belastningen, så utgangs transistorene får gode arbeidsvilkår innenfor det de skal levere av effekt.

Har egentlig fått et intrykk av at du er mest ute etter å rakke ned på Denon AVR 3805. Har ikke funnet noen plass at Denon skryter av en 800VA trafo, eller dokumentasjon som angir Farad verdiene for kondensatorene i strømforsyningen og at de benytter seg av billige og dårlige transistorer i utgangs trinnene, det håper jeg du kan vise litt bedre dokumentasjon om enn mer eller mindre kvalifisert tipping einis.

Skal man holde seg til litt mer "fakta" og mer kvalifisert testing, ser det i alle fall ut til at Denon AVR 3805 vil kunne levere det de er opgitt til i andre mer "grundige" tester på nettet i alle fall. ;-) http://www.audioholics.com/productre...5_review01.php

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kommer ikke bort fra Farad verdien uansett hvilke spenning de jobber med.
    strømvariasjonene er prosentvis større enn spenningsvariasjonene på slike "utgangslytter" skal man ha større lagringskapasitet paralellkobler man flere middels store, spenningen blir likevel lik
    lav lagringskapasitet, mindre strøm. mindre grep og tregere lyd. transistorene dimensjonert deretter etter hvilken hvilestrøm og belastningsevne de må tåle. mindre strøm fra kondisene = mindre bæreeffekt for utgangene og mindre typer.
    de jeg byttet hadde selvsagt samme spenning. standard ELNA typer.

http://www.audioholics.com/images/re...805_top_lg.jpg
    utfra bildet kan jeg se denon også bruker ELNA.
    forøvrig ingen ringekjerne. som gir mer strøm ved lavere impedancer. denon sin type kan gi mer spisseffekt. hestekrefter istedenfor newton om du vil. typisk japse
    elektrolyttene i strømforsyningen er 15kuf per stk tipper e. strøm lagret i 2 stykker helt fra starten, som skal fore 7kanaler. nærmest ingenting tett på effekttrinnet hvor strømmen leveres....
    selvsagt er jeg ute etter å rakke ned på denne kan ikke forestille meg en eneste receiver til 10k som låter bra. ser lett fra bildet de billige komponentene....om man dimensjonerte denne til en 2kanaler hadde det ikke vært mye igjen inni der

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig test av Denon 3805 my ass

Grundig test av Denon 3805 my ass

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du kommer ikke bort fra Farad verdien uansett hvilke spenning de jobber med.
    strømvariasjonene er prosentvis større enn spenningsvariasjonene på slike "utgangslytter" skal man ha større lagringskapasitet paralellkobler man flere middels store, spenningen blir likevel lik
    lav lagringskapasitet, mindre strøm. mindre grep og tregere lyd. transistorene dimensjonert deretter etter hvilken hvilestrøm og belastningsevne de må tåle. mindre strøm fra kondisene = mindre bæreeffekt for utgangene og mindre typer.
    de jeg byttet hadde selvsagt samme spenning. standard ELNA typer.
    Er enig i at en større Farad verdi vil føre til at man kan ta ut mer strøm, før man reduserer spenningen, og er helt klart en stabiliserende faktor for en effekt forsterker, men.....

Velger å overføre en liten analogi til et annet system, for å ilustrere det jeg mener, tenk på at Farad verdien er volumet på et trykkluft tank i kubikk meter. trykket i luften i tanken er analogt med spenningen kondensatoren er ladet opp med, og ladningen man har til rådighet å utføre et arbeid eller avgi en effekt er luftmengden i liter man kan hente ut med det atmosfæriske trykket som nedre grense. Dobbles trykket i dette systemet, dobbles også luftmengden i tanken, selv om ikke det fysiske volumet i liter i tanken øker.

Farad verdien = Ladning/Spenning dvs Ladning = Farad verdien * spenning
    Den midlere strømmen i amper som du kan ta ut av dette kondensator systemet er midlere strømmen = Ladning / utladnings tiden.

(litt info om kondensator og farad verdier kan leses her http://www.elsiden.no/eltekn/magn/41feltvir.htm)

Dette vil si at det er ladningen man vel egentlig er ute etter og som man kan få hjelp av i en effekt forsterker, og størrelsen i Farad sier etter min mening, veldig lite om hvilke effekt reserver man har tilgjengelig dersom man ikke også oppgir spenningen man har ladet opp kondensatoren med.

Alle har vel sett den fysiske størrelsen til de typiske 15v 1F condensatorene til bruk i bilstereo, har du sett en 1kV 1F kondensator einis. Tror du det blir litt annen gjennomsnittelig strømstyrke å lade ut en 1kV 1Farad kondensator i løpet av ett sekund, enn en 15v 1Farad.....;-)

For litt mer "morsom" bruk av kraftige kondensatorer, sjekk denne siden ;-) http://205.243.100.155/frames/shrinkergallery.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3805 En potent forsterker i stereo

Testet å spille med litt volum uten effekttrinnene i dag (2x218 er solgt til fordel for MA Oberon 6.1) og jeg må si jeg er imponert over Denon AVR-3805. CV! 1515 er kanskje ikke verdens mest krevende høytaler med sine 103 dB i følsomhet, men jeg synes det står respekt av 110 dB uten noen form for hørbare(mine ører) forvrengninger. Romet anleget står i er forøvrig ca. 50 m2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder strømforsyning og levering av effekt for 3805 vil jeg bare komme med en kommentar/erfaring. Jeg har lest flere tester av denne recieveren, samt flere andre recievere. 90% av alle surroundforsterkere har ikke en god nok strømforsyning, da alt for mange har store problemer med å drive impedanser ned mot, og under 3 ohm.
    Jeg fikk nylig eksemplifisert dette ved å prøve en tungdreven og dyr(men 91dB følsom) senterkanal drevet av 3805. Vi måtte skru ned betraktelig under referansevolum for at ikke forsterkeren skulle gå i safety modus, dette skjedde totalt 4 ganger under én enkelt film (War of the Worlds). Til info drev forsterkeren kun senterkanal og 2 bakkanaler.
    Dette vitner ikke om en god strømforsyning, spør du meg. Noe som går igjen på så godt som alt av surroundforsterkeren i den normale prisklassen (les opp til 20k). Noen få merker klarer seg bra, men ingen av de nevnte i trådstarters innlegg har en god ´nok´ strømforsyning. Sammenliknet med en skikkelig poweramp, selv om recieverne er oppgitt til å yte feks. 6x170W

Til SoundSound, finn de produktene som passer deg og din smak. Andres kommentarer kan hjelpe på veien, men av og til også avspore.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K og Denon er vel ikke helt i samme gate. Denons sterkeste side ligger vel i forforsterkerdelen, mens H/k's sterke side er strømforsyning. Men strømforsyning er ikke alt Jeg personlig foretrekker god prosessordel og heller supplere med eff trinn senere....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som mange er på jordet her.

Legger ved en link som dokumenterer at Denon AVR 3805 leverer i bøtter og spann mht effekt og stabilitet.

http://www.hometheatermag.com/receiv...on/index2.html

Den er målt med 2 kanaler i drift til 162 watt i 8 ohm og 243 watt i 4 ohm ved 1% forvrengning.
    Med 0,1% forvrengning er tallene 132 watt og 218 watt i 8 og 4 ohm.

Dette er nesten DOBBELT så mye som konkurrenten YAmaha 2400 leverer, og kun 50 watt mindre per kanal enn monsteret Denon 5805.

Selv har jeg drevet Infinity Kappa 9.2i kun med Denon 3805 i både stereo og til film på lydnivåer man ikke skulle tro, og da snakker vi impedanser ned mot 2 ohm.

Trafoen er på 850 Va til orientering, håper dette var interessant info.

Uansett, krefter er ikke det Denon 3805 mangler. Låter det ille og mangler bass så er det noe med oppsettet, her basser det så det holder.

3805 er så grundig testet og har kun topp resultater, det må være noe annet som er skyld i problemene, eller at den enheten vi snakker om er defekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne det, 3805 er også målt til 5X125 watt kontnuerlig drift med 1% forvrengning, det er faktisk ganske heftig. (115 wattX5 med kun 0,1% forvrengning)
    Skulle like å vite hvem av konkurrentene som leverer det de lover i virkeligheten, ifølge de tester og målinger jeg har lest er det knapt noen.

Personlig sper jeg på med en Vincent 331 sammen med 3805 i biamp konfigurasjon, 2X540 watt i 4 ohm til en meget overkommelig pris.
    De har samme gain og det fungerer meget bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene på Yamaha 2400, den sliter spesielt med 5 eller 7 kanaler i drift:

This graph shows that the RX-V2400's left channel, from CD input to speaker output with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1% distortion at 102.9 watts and 1% distortion at 130.5 watts. Into 4 ohms, the amplifier reaches 0.1% distortion at 158.4 watts and 1% distortion at 195.3 watts. With five channels driving 8-ohm loads, the amplifier reaches 0.1% distortion at 43.5 watts and 1% distortion at 44.1 watts. With seven channels driving 8-ohm loads, the amplifier reaches 0.1% distortion at 32.3 watts and 1% distortion at 36.9 watts.

Så med 5 kanaler i drift og 1% forvrengning leverer YAmaha 44,1 watt per kanal og Denon 3805 125 watt per kanal, det er drøy forskjell spør du meg.

Her er målingene på AVR 5805:

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 185.5 watts
    1% distortion at 204.2 watts

This graph shows that the AVR-5805's left channel, from a CD input to a speaker output, with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1% distortion at 192.8 watts and 1% distortion at 215.5 watts. Into

4 ohms, the amplifier reaches 0.1% distortion at 312.1 watts and 1% distortion at 366.2 watts.

Kraftige saker...og kraftig pris...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finn frem 10 uavhengige målinger for en evt. konklusjon.
    faktum er da at maange her inne med bw 604 har alle sagt den ikke klarer å drive de.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier det mest om 604 eller 3805?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at 3805 skulle dra kappa 9.2i og ikke 604 kan jeg ikke skjønne etter diverse eiermeldinger "kappa, mindre enn 200watt? glem d".

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •