Grundig test av Denon 3805 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 107
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    selg begge. stereo ruler

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    selg begge. stereo ruler
    veldig til multikanals-hat da? Surround er kult det!
    --
    Thorbjørn

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget mitt bygger på noe som kalles erfaring, og jeg ser ikke at du på noen måte har bidratt til å forandre førsteinntrykket mitt. :wink:
    Jeg mener fortastt at du ikke er i nærheten av å hente ut potensialet i 3805. Jeg har testet den i mange forskjellige oppsett, alt fra billige høyttalere, til svært dyr elektronikk og høyttalere. Den har aldri "feilet" slik du indikerer i inleggene dine. At jeg svarer deg på påstandene dine, får du bare tåle når du starter en tråd du kaller "Grundig test av Denon 3805". Ikke fullt så grundig spør du meg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det finnes vel mange historier fra stereo verdenen om at en svak forsterker ofte synes og oppfattes til å spille mer bass enn en bedre mer stømsterk forsterker. Dette fordi en strømsterk forsterker har bedre kontroll over de tunge bass elementene og dermed ikke får like volumiøs og oppblåst bass, som mange mindre heldige forsterker kombinasjoner kan få.
    Og dette er viktig. Opplever eksakt det samme med min AVR200 som ble avløst avløst av A32 med mye mer krefter i stereo. Mye mer kontroll, og ofte kan dette oppfattes som mindre bass. Eller som jeg beskriver det, mindre "boomete" bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vet du om det Gorm ? Du vet ingen ting om min test av AVR 3805 og kommer bare med synsing her og div merkelige påstander om kalibrering osv. Fint du aldri har fått 3805 til å feile. Jeg har hatt en grundig test av den og er ikke spesielt imponert

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du skjønner vel at du må "dokumentere" en slik påstand. Det nytter ikke å bare si at det er gjort en grundig test, ute å si noe om hvordan denne grundige testen er utført. Gi oss innblikk i hvordan du har utført testen din da, ellers fremstår den jo bare som en useriøs påstand. For at vi andre skal kunne tolke det troverdig må du jo komme med noe sakelig informasjon og hvordan du har kalibrert receiveren. Det er jo tross alt ikke snakk om en stereo-receiver dette, men en surround-receiver. Den må settes opp riktig for å spille korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gorm må selvsagt dokumentere at han har hørt 640 og sammenlignet selv, siden den blir "GRUSET" som han påstår.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos krefter i 3805: Var det ikke Dag Johnsen som mente at 3805 ikke hadde noen problemer med å dra hans Kappa 9.2?? Det er jo ikke de letteste "kassene" å dra.......

Så dersom kreftene er der, og det ikke spiller bra, så må det jo være noe av følgende:

- dårlig kalibrering?
    - feil innstilling og bruk?
    - lytterommet?
    - dårlig matching på forsterker/høytalere?
    - lydbilde rett og slett ikke i lytterens smak?

I fall det siste, er jo ikke det Denons sin feil, da er det et dårlig valg av lytteren...;-)

Men ønsker selvfølgelig at både trådstarter og Gorm kommer med mer utfyllende informasjon om sine tester, så kan vi upartiske kommmentere....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel dokumentert noe av testingen rimelig godt, og den testen ligger også her på forumet (under AVnytt). Nå er det heller ikke min test som bør være i fokus her, for det var ikke jeg som startet denne tråden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har både denon og yamaha på testbenken her nå. yamahaen er svulstigere i bassen en denonen. den yamahaen som er her (657) har også noe som kalles "double bass" ( både fronter og sub spiller alle bass) så det er ingen bombe for meg heller at yamaha oppfattes som bedre på bass. denonen spiller kanskje mer korrekt og har en musikkstil med mer oppløst lyd. yamaha har sin force i musikk med trykk. er det sånn musikk man liker så ville jeg satset på yamaha jeg og
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har vel dokumentert noe av testingen rimelig godt, og den testen ligger også her på forumet (under AVnytt). Nå er det heller ikke min test som bør være i fokus her, for det var ikke jeg som startet denne tråden.
    Hadde vel trådstarter i tankene her, Gorm.....;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE+Main funksjonen kan jo aktiveres på Denonen også da Jørn. Nå beskriver heller ikke trådstarter forskjellen i bassrespons som moderat, men snarere at 3805 ikke spiller bass i forhold til gamle 650 (quote: ekstremt lite bass med 3805'en). Det rimer ikke med min erfaring i det hele tatt. Det er grunnen til at jeg hevder "dårlig kalibrering" som årsak.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liff offtopic, men fikk samme "problemet" når jeg fikk min AX5ai og hadde en RXV650 på høytalerne. FØR jeg fikk kalibrert AX5ai var RXV650 mye bedre i bassområde.
    Etter 2 timer med AX5`n (kalibrert) slo det meg at det ikke bare var bassen som var forskjellen men hele lydbilde som var renere og bedre enn RXV650.

Må sies at jeg var rimelig skuffet ved første lytting på AX`n og tenkte hvorfor i helv... har jeg brukt XXX kr på denne boksen:-)

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke slik att jo mer effekt jo bedre kontroll på elementer og dermed stramere "penere" bass (lyd). liten effekt = romlebass (forvrengning) og dermed høres det ut som "mere"bass.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    er det ikke slik att jo mer effekt jo bedre kontroll på elementer og dermed stramere "penere" bass (lyd). liten effekt = romlebass (forvrengning) og dermed høres det ut som "mere"bass.

jeg er også av den oppfatningen, syntes mine cv hadde mere bass med en svak forsterker, men ettersom jeg fikk en receiver så ble bassen mye mere stram, og hele lyden ble bedre

Så mange oppfatter vel nok at en svak forsterker gir litt mere bass ved lave volumer, pga romlebassen..

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    jeg er også av den oppfatningen, syntes mine cv hadde mere bass med en svak forsterker, men ettersom jeg fikk en receiver så ble bassen mye mere stram, og hele lyden ble bedre

Så mange oppfatter vel nok at en svak forsterker gir litt mere bass ved lave volumer, pga romlebassen..

da er iallefall noen enige hehe

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring fra forskjellige hjemmekino forsterkere (har desverre ikke selv erfaring fra Denon 3805), er at disse mange ganger er såpass avangserte og har såpass mange valg og justerings (feil) muligheter, at det er fort gjort å sette en innstillinger feil, noe som kan fulstendig ødelegge den hørbare ytelsen. Dersom bassen blir "borte", ville det etter min mening være lurt å sjekke alle feilmuligheter flere ganger, samt foreta en reset av alt, og begynne fra bunnen av. Virker ikke dette, ville jeg mistenke at det er en feil på det bassfattige eksemplaret, noe som jeg tror kan være lurt å sjekke ut.

I den forbindelsen, kan det sikkert være lurt å gå gjennom opsettet på den gammle referangse forsterkeren og se om det er satt noen sterkt fargene bass boost innstillinger som gjør at den "vinner" bass konkurangsen på feil grunnlag.

Har man mulighet for å AB teste de to Yamaha og Denon surround forsterkerene opp mot hverandre med den samme analog kilden, tilkobblet med mer eller mindre bypassede eller direkte innganger til effekt forsterkerne til fornt (stereo) kanalene i 3805, så er kanskje det en ide å se om problemet er effekt delene eller surround eller forforsterker (kalibrerings) relatert.

Synes ellers den litt krasse "angrepskrig" ordvekslingen i denne tråden var litt trist å se, vi er vel her i av forumet for å hjelpe hverandre, og få løst opp i eventuelle tekniske problemer, og ikke for å nermest rakke ned på hverandre og den kunskapen og erfaringene man har.

Mvh ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne står som large, romkorreksjonen er slått av. Det er ikke flere innstillinger man da skal gjøre. Da påvirker ikke forsterkeren signalet. Det samme gjør Yamahaen og den låter betydelig bedre i bassen på mine høyttalere som sagt. Mere krefter i AVR 3805 ja, men det er ikke bedre basskontroll av den grunn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVR 3805 er som sagt veldig enkel å kalibrere. Ikke noe spesielt med den. Den har riktig nok en romkorreksjon, men den er ikke aktivert hos meg. Så dere som fortsatt prater om kalibrering kan nok avslutte den diskusjonen. Blir ikke noe særlig realistisk bassrespons med mine høyttalere i kombinasjon med Denonen. Blir mere liv med Yamahen, irriterende da jeg nå regnet med å være ferdig med bytting av receivere. Yamahaen er allerede solgt, men ikke hentet. Ser for meg en litt dyrere Yamaha, f.eks 2500 som potensiell ny receiver.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hvordan du har kobblet 3805 opp i oppsettet, hva salgs høytalere du benytter og digital/analog kilde osv ved testingen. Ser av baksiden på 3805 at man ikke har lasket pre-out til inngang til hver av effekt forsterkerene, så noen god bypass av forforsterker delen er vel vanskelig å få til.

Går ut i fra at bass responsen du nevner kunn er for et reint stereo oppsett, stemmer det?

Lurer også litt på hvordan det er med fasen for høytalerene sin del, dersom man ikke benytter romkorreksjon, står 3805 da i en "midtstilling" som et vanlig stereo audio forsterker oppsett, eller har man utgangspunkt en forskyvning som det egentlig må kalibreres riktig for ved rom korreksjonen, for at bassen skal bli riktig.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •