Rotel 970bx oppsett (bi-amp'ing?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel 970bx oppsett (bi-amp'ing?)

Er det noen her som har noe erfaring med rotel 970bx?
    Jeg har pr. i dag en rc970bx forforsterker http://europe.rotel.com/support/pdfs...ls/rc970bx.pdf , og en rb970bx efektforsterker http://europe.rotel.com/support/pdfs...ls/rb970bx.pdf som driver to stk Tannoy 615 MKII høytalere (som jeg ikke finner igjen manualen til, men som jeg mener har følgende specs: Beschrijving: Power 10-175W, Sensitivity 92dB, Nom. Imped. 6 Ohm, Freq. respon. 45 - 30.000Hz, Cross. 400Hz & 2.5 Khz, Dimensions 974 + 324 + 228mm)

Nå lurer jeg på å kjøpe en rb970bx efektforsterker til, og bi-amp'e dem slik som forklart i manualen.

Har noen prøvd dette? Ga det noe merkbar forskjell? Vil det være lurere å bridge efektforsterkerene? (jeg er litt usikker på dette når høytalerene er 6 Ohm, og det står min.8 ohm på forsterkeren ved briging, men jeg skjønner meg ikke helt på hvordan dette med Ohm fungerer...

Høytalerene har jeg bare fått kjøpt av en venn, kan noen si om de er gode høytalere? (sånn rent bortsett fra at jeg synes de har god lyd)

Dette ble mye spørsmål, men jeg håper noen kan komme med litt innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfaringer med både 970 og 980 serien. Det er ikke mulig å bi-ampe 2 stk rotel 970 med de høytallerene, årsaken er at da vil impedansen bli så lav at du vil ryke de innebyde termo sikringene til forsterkeren. Prater av er faring her, har tatt de på 980'en som jeg hadde. Det er ikke noe problem, men du må bare vente til forsterkeren kjøler seg ned.

Hvis du hadde hatt 8 Ohm høytallere hadde det gått fint å bi-ampe de. Det er en must og det er derfor det står warning i brukermanualen at du må ha 8 Ohm høytallere.

Ja, jeg har testet å biampe 970'ene. Det er stor forskjell, du får mye mere kraft og bedre lydbilde (les strammere bass). Dette har innvirkning på både diskenten og mellomtonen også.

Når det gjelder Ohm's lov tror jeg ikke jeg er den rette til å forklare dette, tar jeg ikke mye feil så er det andre har på forumet som har skrevet litt om dette. Du får søke litt...

Når det gjerder høytallerene vet jeg ikke mye om, har selv 635 D50 som bakhøytallere. De spiller meget bra som bakhøytallere..Anbefaller deg å ta kontak med Stereofil de kan svare deg.

Er du intressert i flere 970BX'er så har jeg et par liggende.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se fra manualen skal ikke bi-amp'ing av forsterkerene føre til at man må ha 8ohms motstand i høytalerene? Det er først når man bruker dem som bridgede forsterkere at dette skjer, for da kobler man over en bryter. Har jeg misforstått dette?? Det er to forskjellige koblingssjemaer i manualen som jeg har linket til over, det ene er bi-amping og det andre kalles "Bridged amplifier".

Jeg tror jeg er interesert i de rb970bx'ene dine, du kan jo pm'e meg et forslag til pris. Mulig jeg bare trenger 1 da, siden jeg allerede har 1, men om prisen er god så er det sikkert bra å ha en standby forsterker :grin:

Takker for at du svarte.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem med impedanser når man bi-amper. Det er når man brokobler at høyttalerens impedans kan være kritisk. Så: Bare bi-amp du. Fungerte bra hos meg (lydmessig).
    Mvh. Johan.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd men kansje noen andre lurer på dette engang.

Brokobling av Rotel rb 970 bx og 6 ohm belastning fungerte fint det, prøvde nettopp isted, den ble ikke varm engang og det var med en Mirage m-7si som er skikkelig sær. Kansje en fordel og sjekke/justere bias da det ofte er forskjeller på kanalene på eldre forsterkere.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passiv bi amp: 4x60watt
    Bridge mode: 2x180watt i 8 ohm ved bruk av to Rotel RB 970 BX.
    Altså får man en bonus i form av 1/3 dels effekt ekstra, som vanlig ved brokobling.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker aldri watt som noe mål for hvor kraftig en forsterker er..
    Tviler på at en brokoblet watt er dobbelt så kraftig som en standard watt??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor står det noe om dobbelt så sterk?