Denon AVR-3805, funksjoner og innstilliger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-3805, funksjoner og innstilliger?

Har akkurat kjøpt med ny surround receiver, Denon AVR-3805. Det var en del flere innstillinger på denne enn min forrige forsterker (Philips FR-996). Så hvis noen har noen tips og råd om noe jeg bør huske/passe på ved innstilling av lyd og parametere med denne forsterkeren, blir jeg meget glad for å høre dem :grin:

Her kommer noen konkrete spørsmål:
    • Hvor godt fungerer ”Auto Setup/Room EQ”-funksjonen med mikrofonen som medfølger? Er det ingen andre innstillinger som bør justeres hvis jeg bruker denne?
    • Bruker B&W DM601 som surroundhøyttalere. Når jeg brukte autosetup ble disse registrert som ”large”. Kan de stå som det, eller bør de settes til ”small”?
    • Mulig ”Audio Delay” også blir stilt inn med ”Autosetup”…??... men pleier dette å være en funksjon som er nødvendig å stille på?
    • Bør ”Pure Direct” fuksjonen vær på? Det står at dette skal gi klarer lyd (men bare i stereo?). Får man bedre surroundlyd ved å bruke ”Multi Direct”?

Newcomer Audifil sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du var å handlet på bursdagen til Hifi-klubben ja:-)

Kan ikke svare på så mye her, er på hugget etter en slik selv, men Pure Direct er beregnet til Stereo ja, da går signalet korteste vei utenom prosessorer etc for bedre lyd.

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio delay må stilles inn manuelt.
    Pure Direct er beregnet på musikk i stereo. Recieveren slår da av all video behandling for å ha mer prosessor kapasitet tigjengelig til lyden.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mithrandir
    Pure Direct er beregnet på musikk i stereo.
    Hva med "Multi Direct"? Er dette på en måte den samme funksjonen, men den holder alle høyttalerkanaler åpne for surround lyd?

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du bruker auto setup trenger du ikke stille inn noe som helst den ordner alt, men det er å annbefale og sjekke innstillingene etter på da den selvfølgelig kan gjøre feil (jeg har ikke opplevd det). romkereksjon er fint og bruke da de fleste har et rom som påvirker lyden noe.

hvor dypt spiller bakhøytalerne dine? er det over 80hz ville jeg satt de som small.

audio delay blir stilt inn når du bruker auto setup men gå inn i menyen og sjekk hva den har kommet framtil så du vet att det er riktig.

pure direct gjelder bare stereo, men den funker også ved avspilling av sacd 5.1 over denon link.

multi direct er nok ikke neo som heter (tror jeg)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    hvor dypt spiller bakhøytalerne dine? er det over 80hz ville jeg satt de som small.

audio delay blir stilt inn når du bruker auto setup men gå inn i menyen og sjekk hva den har kommet framtil så du vet att det er riktig.

multi direct er nok ikke neo som heter (tror jeg)
    Bakhøytalerene spiller ned til 50-60hz i følge sesifikisjonene. Da har jeg dem på large.

Men hvordan vet jeg hva som er rikitg audio delay? Må jeg sette på en film, følge med og kontrollere?

Det står i bruksanvisningen at en kan velge mellom "Pure Direct" og "Direct". Står at "Direct"-modus vil gi 2-kanals lyd med god kvalitet mens en titter på bilder. Og så står det at ved flerkanal inngang vil displayen vise "Multi Direct". Skjønner ikke helt denne forklaringen, om en da kan bruke det på surround, eller om det kun er til stereo.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppssssss beklager tenkte delay time i sted. audio delay er når du skal ha lyden synkronisert med bilde feks på plasma. denne må du justere manuelt. ved og studere feks leppene til de som prater og sammenligne de bevegelsene med lyden du får fra reciveren kan du tidsforskyve lyden.

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes det ikke et bilde på DVE for innstilling av audio delay?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mithrandir
    finnes det ikke et bilde på DVE for innstilling av audio delay?
    jo det er det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Men hvordan vet jeg hva som er rikitg audio delay? Må jeg sette på en film, følge med og kontrollere?
    Denon 3805 oppgir audio delay i avstand. Så for å sjekke om det har gjort rett så et det bare å finne frem målbånd og måle avstand fra kalibreringsmikrofonen (lytteposisjon) til høytaler. Ps. sub kan bli markert med noe feil avstand. Dette er pga. forsterkeren i sub som gir delay på signalet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og det siste du nevner der er grunnen til at subwooferen er så dårlig integrert rundt i "de tusen hjem". Folk måler avstanden med målebånd, noe som ikke tar høyde for at subwooferens interne signalbehandling, gjør denne målingen totalt meningsløs.De aller fleste opplever akkurat integreringen av subwoofer som et stort løft, når de lar receiveren kjøre automatisk settup og romkalibrering. Uten slikt "verktøy" er nemlig dette veldig vanskelig å få til, det krever i hvert fall et godt "trent øre".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Denon 3805 oppgir audio delay i avstand. Så for å sjekke om det har gjort rett så et det bare å finne frem målbånd og måle avstand fra kalibreringsmikrofonen (lytteposisjon) til høytaler.
    Audio delay er noe annet. Du kan stillie inn avstand til høyttalerene, men i TILLEGG kan en stille inn audio delay. Dette i ms (meter pr. sekund). Tror jeg må gjøre som han "klodrik" sier; se på en film og se om det er sykronisert med lepper, fottrinn o.l.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    romkereksjon er fint og bruke da de fleste har et rom som påvirker lyden noe.
    Hva kalles romkoreksjon-menyen på engelsk? Og hvordan stiller jeg inn denne?

Og bass/diskant, kan en stille inn dette to steder? Både detaljert med Hz, og enkelt med bass/diskant +-?? For auto setup stiller ikke inn dette?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm mulig jeg er litt teit men jeg forstår ikke spørsmålet ditt.

ser du bor på lillehammer kunne kansje tatt en tur, eller mottsatt ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio delay er noe annet. Du kan stillie inn avstand til høyttalerene, men i TILLEGG kan en stille inn audio delay. Dette i ms (meter pr. sekund). Tror jeg må gjøre som han "klodrik" sier; se på en film og se om det er sykronisert med lepper, fottrinn o.l.
    Den funksjonen du beskriver her heter LipSync.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kalles romkoreksjon-menyen på engelsk? Og hvordan stiller jeg inn denne?

Og bass/diskant, kan en stille inn dette to steder? Både detaljert med Hz, og enkelt med bass/diskant +-?? For auto setup stiller ikke inn dette?
    Auto-setup prosessen kjører romkorreksjon, du har vel lest bruksanvisningen?

Bass og diskant justering bør du holde deg langt unna. Den "detaljerte med Hz" er manuell romkorreksjon. Tror du absolutt bør ta deg en runde med bruksanvisninen snarest mulig. :wink:

Etter at du har kjørt automatisk romkorreksjon, må du aktivere denne. Hvordan står beskrevet i bruksanvisningen. Hvis den ikke aktiverens etterpå, har du gjort en kalibrering du faktisk ikke bruker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i det siste fiklet og lekt litt med "RoomEQ" på 3805. Jeg har også huka av bassbosteren (DB-10) da den lagde enorme mengder med støy,sus og brum. Tror det er noe galt med den.

Etter å ha kjørt autosetup, så er det enorm forskjell på lyden ved når RoomEQ=ON. Mye luftigere lyd og mye mer informasjon som kommer frem. Spesiellt i de øverste frekvensene. Dette fungere for mine ører meget godt ved moderate lydvolum. Men når jeg skal spille høyt (>110 dB) synes jeg RoomEQ=Front er best. Har ikke sjekka parametrene ved de forskjellige frekvensene på de ulike instillingene, men har for meg at det er store variasjoner.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tror du absolutt bør ta deg en runde med bruksanvisninen snarest mulig. :wink:
    Har lest en del i bruksanvinsningen, men er ikke alt der som er så lett å forstå. Så takker for alle svar

Og den funksjonen du kaller "LipSync" står ikke beskrevet som LipSync i bruksanvisningen, men "Audio Delay".

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lipsync og audio delay er det samme. kan vel skrives på flere måter...

har lest manualen så mange ganger et skriften begynner og forsvinne hehe men det er jo moro og da.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har støtt på et nytt problem:

Har tidligere redigert noen egenproduserte kortfilmer som jeg har brent ut på en dvd. Men når jeg prøver å spille av denne på min dvd-spiller, kommer det ingen lyd fra min nye forsterker. (Bilde synes). Har prøvd å gjøre om på alt av input, surroundmode, signalype osv, men får ingen lyd.

Får lyd med andre dvd'er og cd'er. Prøvde å putte dvd'en i xboxen, som er koblet til forsterkeren med optisk kabel (dvd-spiller tilkoblet med coax), da fikk jeg plutselig lyd.

Hva kan dette komme av? Noen som vet hva slags innstillinger jeg bør prøve å forrandre?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •