Tandberg TR 220, vakkel inn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg TR 220, vakkel inn?

Hei.

Min gamle Tandberg Stereo Reciever TR 220 tar bare inn venstre kanal på ting som er koplet til bak. Gjelder både phono og extra, og sikkert tape monitor også.

Trykk på monoknappen sender lyd ut i begge høyttalerne. Dessuten funker innebygd FM fint i stereo. Det later altså til å være noe koko i «inngangspartiet».

Noen som har vært borti noe slikt og har noen tips?

Hilsen Håvard

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøv å spraye trykk-knappene for valg av innganger.
    Først rensespray, deretter smørespray.
    Se anvisning Huldra 10.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tandberg TR 220: CD og LP samtidig, gitt.

Takk for tips! Men ting var ikke helt som jeg trodde med min Tandberg TR 220 ...

Jeg har koplet en CD-spiller til Extra og en platespiller til Phono på baksiden.

Jeg hørte på en CD og satt på en LP jeg ville høre på. Før jeg fikk valgt om på forsterkerfronten hørte jeg _både_ CD-en og LP-en: CD-en i høyre høyttaler og LP-en i venstre høyttaler.

Det viste seg at det var Phono som valgt i front, men CD-en låt altså like herlig, om enn med noe lavere nivå enn når Extra var valgt.

Hvis jeg valgt Extra så forsvant LP-lyden, mens CD-en fortsatte i høyre høyttaler.

Hva skjer? På tide å levere den inn til en ekspert, kanskje?

Håvard

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hovis
    Takk for tips! Men ting var ikke helt som jeg trodde med min Tandberg TR 220 ...

Jeg har koplet en CD-spiller til Extra og en platespiller til Phono på baksiden.

Jeg hørte på en CD og satt på en LP jeg ville høre på. Før jeg fikk valgt om på forsterkerfronten hørte jeg _både_ CD-en og LP-en: CD-en i høyre høyttaler og LP-en i venstre høyttaler.

Det viste seg at det var Phono som valgt i front, men CD-en låt altså like herlig, om enn med noe lavere nivå enn når Extra var valgt.

Hvis jeg valgt Extra så forsvant LP-lyden, mens CD-en fortsatte i høyre høyttaler.

Hva skjer? På tide å levere den inn til en ekspert, kanskje?

Håvard

Neida, du har bare koblet DIN-kontakten feil. Bruk DIN-adapter med 4 kabler ut. 2 av de 4 er de korrekte. Feil nå: du sender CD inn der det egentlig skal komme signaler ut fra enhver valgt kilde.

En 5-pin DIN-kontakt kan behandle 4 forskjellige signaler.

Mht. feil i innganger - det er også en mulighet for brudd på printbaner. Mange av de fine gamle Tandberg-receiverne har jo DIN-kontaktene loddet direkte på printet. Hvis disse har vært utsatt for hårdhent fysisk behandling (bøye/presse), kan være brudd som repareres med å lodde på tynne ledere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Neida, du har bare koblet DIN-kontakten feil. Bruk DIN-adapter med 4 kabler ut.
    Ah, nå føler jeg meg teit. Jeg antok at det var rød og hvit av de 4 som skulle brukes, men så var det hvit og gul ... Da virka det!
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Mht. feil i innganger - det er også en mulighet for brudd på printbaner.
    Ja, det er mulig at det er noe krøll: LP kommer i stereo noen minutter, så faller høyre høyttaler ut. Hvis jeg drar ut og setter i den ene rca-pluggen igjen, så kommer den tilbake. Den faller også ut hvis jeg trykker på Extra-knappen og så på Phono igjen. Da kommer den også tilbake hvis jeg drar ut og setter i pluggen igjen.

Men Extra funker i stereo hele veien, så mye er løst.

Jeg takker for veiledning og tips!

Hilsen Håvard

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lignende problem med en Tandberg jeg og, problemet løste seg ved å slå av og på forsterkeren en gang

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av don
    Hadde lignende problem med en Tandberg jeg og, problemet løste seg ved å slå av og på forsterkeren en gang

Interessant, hvis dette gjentar seg, så er det nok en elektrolytt som må skiftes i vedkommende krets. Men først skal man prøve noen ganger - gjelder det et apparat som har stått lenge ubrukt, vil det ofte skje at elektrolytten "reformes" etter en stund med strøm på, og så er alt i orden.

Problemet er jo ellers at en service-tekniker lett vil sette inn en moderne elektrolytt-kondensator, med betyderlig degradering av lydkvaliteten. Da er det bedre å finne en original lytt i et tilsvarende gammelt apparat. Europeiske elektrolytter (FRAKO, Siemens, Philips, italienske Ducati) produsert ca. 1950-75 holder gjerne evig (mens USA-typer faktisk var dårligere den gang). Kun i forsterker-utganger med AC-kobling ut, kan kraftig bruk noen ganger redusere livslengden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •