Oppgradere, men til hva??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere, men til hva??

Som sikkert noen av dere har fått med dere så har oppgraderings-spøkelset tatt meg igjen, og jeg har lagt ut min kjære Arcam AVR200 for salg. Men jeg slites litt nå og har ingen helt klar formening om hva jeg skal oppgradere til. Og her kommer noen av dere inn i bildet....;-)

Jeg er ikke misfornøyd med Arcamen på noen som helst måte, men den er det komponentet jeg har hatt lengst og er "eventyrlysten" på å prøve noe nytt. Men hovedpoenget er at jeg ikke ønsker å miste noe av den musikaliteten som Arcam gir meg i mitt oppsett. Mye vil som kjent ha mer. Arcamen i samspill med Audiovector låter jo strålende, men kanskje littegranne på den lyse siden. Noe med "mørkere" klang kanskje?

Jeg ønsker også få enda mer ut av kino-opplevelsen (uten at jeg kan sette fingeren konkret på hva ;-) )

Makes sense?:?

Uansett, jeg har sett på et par kandidater i prisklassen +/- 10k-klassen, og ønsker gjerne kommentarer og evt innspill dersom det er noe jeg har oversett?

Marantz SR7500 må selvfølgelig være med i betraktningen her. Alltid hatt sympati med det merket, og alltid hatt rykte for å være "musikalsk".

Pioneer VSX-AX4AVI. Pioneer lager jo krem kinomaskiner, og her er det alt for den hjemmekino-interesserte. Men ofrer jeg for mye av musikaliteten her for å oppnå endel mer i kino-modus?

Rotel RSX-1056. Frykter kanskje at dette er "skivebom", men tok den med allikvel, da flere av de "hardbarkede" her på forumet sverger til Rotel.

Meninger eller alternativer? Alt mottas med takk.....;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisgrense?

Hvorfor ikke ha AVR200 som prosessor å gå for en separat (og kraftig) to/tre-kanals effektforsterker som f.eks:

http://www.arcam.co.uk/downloads/DiV...ifications.pdf
    eller
    http://www.arcam.no/p35_effektforsterker.htm

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Prisgrense?

Hvorfor ikke ha AVR200 som prosessor å gå for en separat (og kraftig) to/tre-kanals effektforsterker som f.eks:

http://www.arcam.co.uk/downloads/DiV...ifications.pdf
    eller
    http://www.arcam.no/p35_effektforsterker.htm
    Har vurdert det, kjære Tiger.;-) Men det "dumme" med dette er at det er nysgjerrigheten mot noe nytt (og enda bedre kino-lyd) som lokker litt også. Arcam er jeg jo godt kjent med nå.....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at han vil ha en annen prosessor har vel også litt med at arcamen ikke akkurat er spekket med finesser slik som de nye i dag er. Litt duppedingser må til

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt?

Har du forrsten bestemt deg for om du skal ha ekstra effektforsterker/monoblokker sammen med den nye receiveren din? Eller er det et krav om at receiveren skal kunne levere "nok" strøm til hele systemet? Hvis siste så blir plutselig utvalget ganske snevert i denne prisklassen etter min mening.

Føler at det er lettere å komme med forslag om jeg vet dette.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4600 kommer vel til å ligge langt over dette budsjettet?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom ikke 4600 på rundt 17.000!? Rotelen som er nevnt koster 15.000 så den Yamaha forsterkeren er vel ikke så langt over i pris kanskje...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder prisklasse, så har jeg ikke tenkt å bruke mer enn ca 10k. Den Rotelen er nevnt da jeg har muligheter til å skaffe denne brukt.

Kenti: Effektblokker eller ikke? La meg si det sånn; dersom en billigere receiver med blokker er bedre enn en større og mer kostbar receiver, så er dette et alternativ;-)

Men først og fremst hadde jeg tenkt på en receiver i første omgang. Audiovectorene blir jo dradd bra med Arcam AVR200 i dag, så en nyere og kraftigere receiver er også et steg i riktig retning.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgradere til AVR300 kunne vært et godt valg kanskje..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Oppgradere til AVR300 kunne vært et godt valg kanskje..
    Den har jeg tenkt på. Men forforsterkeren til 200 og 300 er rimelig lik, og da er det kun kreftene (pluss selvfølgelig noen andre ting) som er forskjellen. Og som sagt er det lysten til å utvide horisonten litt som gjør at AVR300 er et rimelig lite kreativt valg....;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Her er et forslag med "mørkere" lyd og "høyere kinofaktor", samt "god lyd i stereo".

Receiver: Harman/Kardon AVR 235
    Monoblokker: 2 stk. Vincent SP966

Pris totalt 10-11K.

Monoblokkene får du i enten sort, eller sølv.

Og er du keen på enda litt mer effekt: En monoblokk til for senterhøyttaleren.

Er jeg helt på jordet?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare kan jo være en mulighet da de innehar en del av de samme kvalitetene som Arcam har! Problemet her blir vel igjen prisen, men fine eksemplarer skal være å oppdrive på bruktmarkedet hvis man er tålmodig..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Jeg vil virkelig anbefale deg å prøve å låne med deg noen rene effektforsterkere og prøve deg frem med dette før du selger arcamen din .

Har ikke allverden kjennskap til høytalerne dine men jeg har a/b testet disse med yamaha a1 alene og sammen med effekttrinn i butikk , dette var fullstendig forskjellige ting .

Dersom du bytter til annen reciver i samme prisklasse ofrer du gjerne noe også , i ditt oppsett er jo sjansen stor for at du bytter bort lydkvalitet med "duppeditter"

Dersom du "nøyer" deg med effekttrinn i denne omgang er det kanskje ikke så lenge til du finner deg selv på jakt etter en ren prosessor , da er det iallefall slutt på tiden der du må velge mellom features og lydkvalitet , kjekkere å si som Ole Brum : jatakk begge deler .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Litt på jordet er du nok. H/K er vel såpass langt fra det jeg kaller musikalsk i henhold til min musikksmak som en kan komme. Uansett om en bruker Vincent monoblokker eller ikke.....

Primare er et interessant alternativ, men stopper seg litt på prisen. Har ikke sett for mye av disse på bruktmarkedet heller.

Foreløpig er det nok Marantz og Pioneer som ligger lengst fremme. Marantz vet jeg har et musikalsk lydbilde, men har ikke samme avanserte romkorreksjon og alle tilkoblingsmulighetene som Pioneeren har. Men her lurer jeg på om jeg virkelig trenger alt dette. Pioneer har vel en nøytral musikkgjengivning?

En brukt Marantz som eventuelt gir økonomisk rom for effektblokker, kunne kanskje være noe....:razz: ;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det var et skudd i mørket, men mitt innlegg var primært myntet på at du skulle beholde Arcamen og skaffe deg monblokkene i tillegg.

Da vil du få bedre "trøkk" i hjemmekinomodus, men beholde stereokvaliteten til Arcam du har forelsket deg i. Personlig ser jeg ikke noe poeng i å gå for en annen receiver da du nå kjører 5.1.

Skjønner du har lyst å prøve andre ting, men leser du dine egne innlegg i denne tråden en gang til så vil du se at du egentlig er lite villig til å kvitte deg med de kvaliteter Arcam gir deg i stereo. Ref. bla. Doxa-testen.

Med fare for å gjennta meg selv: Kjøp effekt og få mer trykk i hjemmekino, samtidig som du (kanskje) får lyftet stereoopplevelsen litt med monoblokkene.

PS nr. 1: Du nevner innledningsvis at du kunne tenke deg litt mørkere lyd enn Arcam.. Er da Marantz det rette?

Ps nr. 2: Du måtte vel ikke ha benyttet H/K som forforsterker. Har ikke du en habil CD-spiller du kunne koblet monoblokkene direkte på da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gode svar og argumenter, Tiger. Og du rører ved kjernen her.

Er jo ikke det kvalitative jeg er misfornøyd med, men mere lysten til å, la oss kalle det videreutvikle meg, og prøve noe nytt. Dillemmaet er jo at jeg da ikke ønsker å ta et skritt tilbake angående musikk i stereo.

Jeg trenger jo ikke en 7.1-receiver pga flere høytalere, det har jeg jo ikke plass til. Men dersom jeg kan biampe de to kanalene til frontene, så er jo dette en mulighet.

Setter stor pris på alle tips og engasjement rundt temaet, og ingen innspill er "dumme". Bare så jeg sa det, Tiger....;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfild
    dersom en billigere receiver med blokker er bedre enn en større og mer kostbar receiver, så er dette et alternativ
    Det er det som oftest. F.eks. Arcamen du har nå pluss et par monoblokker eller en effektforsterker av passende slag

Jeg byttet jo ut min AVR 200, og "nedgraderte" meg til Pioneer 1014. Jeg har alltid, som deg, lagt vekt på lyd i stereo. Uansett så kan jeg ikke si at jeg angrer, men jeg hadde nok sett anderledes på det om det ikke hadde vært for mine eminente monoblokker fra isen. 1014 er jo også et "mellomstopp" for min del, men foreløpig er jeg fornøyd så ser ingen grunn til å bytte ennå.

Når det gjelder bi-ampingen du nevner, så vet du vel hvor stor tro jeg har på det når det er snakk om en og samme strømforsyning. Tror innert inne at du heller ikke har så stor tro på det når det kommer til stykket :?:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Når det gjelder bi-ampingen du nevner, så vet du vel hvor stor tro jeg har på det når det er snakk om en og samme strømforsyning. Tror innert inne at du heller ikke har så stor tro på det når det kommer til stykket :?:
    Enig i det Kenti, men her skal alle muligheter undersøkes....;-)

Tydelig at de fleste her mener at det ikke er noe å hente på å bytte ut Arcamen, og at mer effekt vil gi større glede i kinoen.

Er det da ensbetydende at ingen receivere i 10k-klassen kan konkurrere med Arcam AVR200 på musikklyd? Og vil effekten av romkorreksjon bl.a. ikke være noe å strekke seg etter i det hele tatt? Kommer en "like langt" med tålmodighet og Radio Shack (og evt. en Behringer??)?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benyttet YPAO på Yamahaen før. Ender alltid oppvå justere til "own liking" allikevel

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •