Lydbildet forringes ved bruk av "straight" (yamaha)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydbildet forringes ved bruk av "straight" (yamaha)

På lørdag satt jeg, flageborg og mr. gadget man og testet det nye høyttaleroppsettet mitt. Etter å ha plassert høyttalerene eksakt der de skulle stå, og justert subben så godt det lot seg gjøre, så var det tid for lytting.

Først ut var Roger Waters med Amused to death, for å se hvor vi hadde plassert lista med tanke på q-sound effekten. Dette var greit, uten noen stor hallelulja opplevelse. Så over til diverse andre testskiver, for å se på kjente spor om vi kunne plassere instrumenter og vokal. Men det var noe som ikke stemte. Lydbildet var spikret svært nær midten av lytteposisjon, selv om mange av disse innspillingene har svært definerte plasseringer på instrumenter, vokal og lydeffekter.

Så fant vi ut følgende;
    - kun ved bruk av "direct stereo" på forsterker var lydbildet helt åpent og livlig. Ved "straight" og "2ch stereo" mistet vi så og si all opplevelse, lyden ble flat og konsentrert mellom høyttalerene, helt livløs.

Så det jeg lurer på er; vet noen hvorfor dette skjer? Ved 2 ch stereo kan jeg skjønne det, for da blir det sannsynligvis brukt noen parametre fra YAPO konfigureringen, men hva med straight da??? Skulle tro lyden passerte fritt ved denne modusen. Jeg finner ikke brukermanualen, så jeg får ikke sjekket (Yamaha RX-V 1400) Det som er kjipt, er at ved direct stereo blir ikke subben med...

Prøv gjerne selv, de som har Yamaha med YAPO. Bruk sanger der man kan plassere og adskille de forskjellige bestanddelene i musikken.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgespørsmålet da er om dette kødder med lydmiksingen på film også. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut av dette men...

Dette bør det forskes mer på, og om det heller bør vurderes å sette opp systemet manuellt, for å være på den sikre siden.

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men jeg kan ta ett eksempel;

La oss si at en bil skal kjøre over lerretet. Bilen starter kanskje 1 meter til venstre for venstre fronthøyttaler og passerer over til andre siden. Dette skal gå symetrisk over VF - C - HF.
    Hvis vi tenker oss at vi ikke bruker senter, så vil vi ha en jevn gange over hele fronten. Men vil det da bli slik. Vil YAPO gjøre det samme her, slik at den tenkte bilen passerer VF og så skynder seg til midten av fronthøyttalerene, henge litt der, og så skynte seg over til andre siden... Noen som har en ide hvordan jeg kan finne ut av dette, eller forslag til testscener?

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket det selv!, ble liksom *rart* ved straight, 2ch stereo og ikke minst
    6ch stereo. Du kan jo prøve å stille alt inn til 2 kanalers på basic eller advanced menyen og sjekke om det blir forskjell. Kan ikke gjøre det her siden kl er halv 2 å gamlingen sover^^

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    apropo teste så har du jo return of a king da han gamlingen roper til armeen og rir sidelengs, mye venstre til høyre der

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 ch vil jo uansett ødelegge hele stereoperspektivet, så det er greit.

Takk for tipset, skal prøve den scenen med og uten korreksjon!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme erfaring når det gjelder at "Direct Stereo" er best på musikk. Har en RX-V1400.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også merket dette, låter crap i straight, 2ch stereo synes jeg ikke er så ille. Har du testet om det gjelder analog inngang også?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder kun analog inngang... Hmm, kanskje det er noe forskjell der. Skal teste om det er likt ved digitalt.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det gjelder kun analog inngang... Hmm, kanskje det er noe forskjell der. Skal teste om det er likt ved digitalt.
    Jeg kjører digitalt, så da er det nok likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke brukt all verdens tid på å teste de forskjellige alternativene opp mot hverandre, men følte relativt fort at multichannel inputen ga best lyd i mitt oppsett (Phillips dvd-763sa), også på vanlige cder.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest denne tråden måtte jeg teste. Bruker Yamaha RX-V1400.
    Jammen er jeg forbauset.
    Har normalt ikke brukt "direct" siden sub-en ikke spiller med der.
    Vanligvis har jeg brukt straight og 2ch-stereo til musikk.

Etter å ha knipset innom direct må jeg si haken min traff bordet.
    Da fikk jeg endelig det brede perspektivet jeg har søkt etter.
    Switcher innom straight og 2ch, og som beskrevet her. Alt blir komprimert mot midten.

Hjelp!
    Jeg har lyst til å ha sub-en med på musikknotene, men etter å ha hørt forskjellen fra direct vs. de andre modusene er det ikke aktuelt å høre på annet enn direct på denne forsterkeren.
    Nå føler jeg meg nesten litt snytt og har lyst på ny forsterker bare pga dette.
    Da blir det overhodet ikke noe Yamaha neste gang.
    Det er jo nesten så dette må kunne klasifiseres som en feil.
    Trodde YPAO skulle korrigere for dips og forskjeller i lydtrykk ved forskjellige frekvenser, men her snevrer jo YAPAO perspektivet inn slik at man tror det er centeren som spiller 70% ved vanlig 2ch stereolytting.

Nå ble jeg også nysgjerrig på om det er det samme ved 5.1 surround.
    Blir vel nødt til å bruke MultiChInn for å unngå at Yamahaen skal kutte perspektivet, for denne stereotesten var en av disse wow-opplevelsene man ikke har så ofte.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat slik jeg opplever det også Tor. Og som deg føler jeg meg snytt!! Jeg har på følelsen av at Yamaha'en åker ut ved første anledning. Jeg spurte om dette på Yamaha's stand på Horten-messa, men de gutta der viste null og nix, siden de egentlig ikke jobbet med slikt til vanlig.

Jeg tror ikke det finnes noen som helst måte å få med subben samtidig som du får stereoperspektivet. Dette er talentløst...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er da en fellesnevner for alle receievere. de låter best i "pure direct" og tilsvarende. vil man ha med bass så kommer det en A/D D/A konvertering som ikke er heldig hvis ikke brikkene er av meridian kvalitet. til og med AVC-A1XV låter betydelig bedre i direkte modus. litt av forklaringen er at da blir all elektronikk som ikke er i bruk skrudd av. da blir dårlig inntern støydemping avslørt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat slik jeg opplever det også Tor. Og som deg føler jeg meg snytt!! Jeg har på følelsen av at Yamaha'en åker ut ved første anledning. Jeg spurte om dette på Yamaha's stand på Horten-messa, men de gutta der viste null og nix, siden de egentlig ikke jobbet med slikt til vanlig.

Jeg tror ikke det finnes noen som helst måte å få med subben samtidig som du får stereoperspektivet. Dette er talentløst...
    prøv å koble opp i en høypasskonfigurasjon.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhmm... Gidder du å forklare dette for en nOOb...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhmm... Gidder du å forklare dette for en nOOb...
    koble høytalerkablene inn på høytalerterminalene på subben og kabler videre fra subben til frontene. kjør crossover i subben.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Selvfølgelig... Det er noe som heter HP-DR i setup på forsterkeren. Jeg trodde det hadde noe med det å gjøre...

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka litt på min 2500, og jeg har ingenting som heter direct, er det pure direct vi snakker om? Hørte enorm forskjell på straight/2ch stereo og pure direct ja...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    dette er da en fellesnevner for alle receievere. de låter best i "pure direct" og tilsvarende. vil man ha med bass så kommer det en A/D D/A konvertering som ikke er heldig hvis ikke brikkene er av meridian kvalitet. til og med AVC-A1XV låter betydelig bedre i direkte modus. litt av forklaringen er at da blir all elektronikk som ikke er i bruk skrudd av. da blir dårlig inntern støydemping avslørt.
    En ting er støy blir fjernet og andre microdetaljer, men her snakkes det om VIRKELIG MARKANT snevring av stereoperspektivet.
    Alt blir presset inn mot midten og det er mye dårligere om plassen for instrumentene.
    Trodde ikke litt støy eller noen nabokretser skulle ha en så stor innvirkning.
    Føles jo som om man går fra en 2-felts motorvei til en 80-sone på landet.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Jeg vet ikke om jeg er helt enig i dette, signalet kan tapes for så å bli
    lavpass filtrert enten analogt eller digitalt (AD digitaltfilter DA) til sub uten
    at dette skal påvirke hovedsignalet, det skal jo ikke være noen grunn til
    å gjøre noe med det signalet som skal til fronthøytt. (hvis de er large)
    Jeg mener at hvis et lavpass filter (analogt eller digitalt) forvrenger/endrer
    signalet til fronthøytt. så må det være en konstruksjonsfeil eller elendig design.

Hvis SUB'en har eget innebygget lavpassfilter så ville jeg forsøkt å koble
    denne til "PRE out" fronthøytt. på forsterker, og "no sub" i forsterker meny.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •