Det var bedre før

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 126
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det var bedre før

Les følgende link:
    http://www.epinions.com/content_4087718020
    Forfatteren diskuterer egne lyd-erfaringer med receivere fra 70-tallet sammenlignet med moderne home theater-receivere.

Interessant fordi jeg selv holder på med å prøve ut gamle Pioneer receivere og forsterkere fra tidlig 70-tall, f.eks. SA-900 og SX-770. Kan bare si at dette gir mersmak.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle forsterkere har en ting til felles, og det er FARGET lyd.

Grunnen til at mange oldiser og rør fantaster snakker så varmt (sick!) om varm analog og rør lyd er fordi frekvenskurvene ser ut som en berg og dalbane.

Hemmeligheten med at disse låter så jævla varmt og behagelig mot de nye digitale monstrene som låter kaldt og sterilt ifølge mange, er enkelt og greit at de ikke gjengir noe nevnverdig diskant, i det minste ikke linjert her heller.

Hvis man har en moderne forsterker eller reciver med feks EQ kan man faktisk stille inn mye av samme lyden hvis man kan bruke en EQ. Øk øvre bassen, øk nedre bassen, dra ned litt mellomtonen og dra ned mye i toppen så får man en varm og behagelig lyd anno 1978.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii

Grunnen til at mange oldiser og rør fantaster snakker så varmt (sick!) om varm analog og rør lyd er fordi frekvenskurvene ser ut som en berg og dalbane.

De gamle forsterkerne som omtales her hadde linjalrett frekvenskurve ca. 20 Hz - 50 kHz eller bedre. Du bør lese før du svarer.
    Ellers har jeg bygget gamle kretsløp med moderne elektronikk-komponenter, og da blir lyden like steril og kald - så det er selve elektronikken det er noe grunnleggende galt med idag. Det er stadig flere og flere som blir klar over dette - men hvis man ikke har mere krav til lyden enn at man bare skal klare å oppfatte subwoofer-dunk og computer-rasling i diskanten, så vil moderne utstyr være godt nok.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av grunnen til at mange har samme holdning som meg er kanskje tilgangen av det gamle "drømmeutstyret". Jeg for min del bekymrer meg ikke over det utstyret som ligger langt inne i haugen på Grønmo fyllplass, fordi det faktisk er mulig å bli tilfredsstilt lydmessig med dagens utstyr også. Så slipper jeg å vandre rundt, i håp om en dag å finne lykken i et klenodium jeg antakelig ikke får tak i likevel.

Det hadde vært artig å få tak i en gammel T-Ford også, selv om bruken sikkert må begrenses kraftig, på grunn av mangel på resevedeler.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man går tilbake til krigens dager så da får man topp utstyr altså? Kanskje utetoalett er bedre enn vannklosett?

Fra spøk til halvor. Den største utviklingen har nok vært i den lavere prisklassen, der majoriteten av befolkningen kan få seg et bra anlegg til under en mnd lønn. Faktum er at man kan finne radio'er til en tusenlapp (kloss) som faktisk gir grei lyd for pengene. Det er vel rundt 1/30 av en mnd lønn for mange. Man kan få en (moderne) 7kanals receiver til 5k, dvs rundt 1/6 av en mnd lønn. Klarer du å gi noen eksempler på vintage utstyr som gir like god verdi for pengene (den gang)?

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med siste post. Det har vært en demokratisering av lyd. Anlegg som vi liker å kimse av (500 Watt PMPO på Elkjøp til 1499,-) gir faktisk en lyd som man bare kunne drømme om tidligere til den prisen. Greit nok at det er farget etc. Men det er lite støy, ok båndbredde. Den jevne kjøper er rett og slett fornøyd. Sammenlign også iPod til 1/10 månedslønn med tilsvarende walkstation fra 80-tallet. Kvalitet og funksjonalitet har gått opp, mens prisen har gått ned.

Det som kanskje har blitt redusert er muligheten til å "tweake". Med analogt utstyr finnes det uendelig mange parametre som kan skrus på og kan gi bedre eller dårligere lyd. På digitalt utstyr er det som regel en referanse.

mvh
    Knut Inge

Produsent rep.
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Les følgende link:
    http://www.epinions.com/content_4087718020
    Forfatteren diskuterer egne lyd-erfaringer med receivere fra 70-tallet sammenlignet med moderne home theater-receivere.

Interessant fordi jeg selv holder på med å prøve ut gamle Pioneer receivere og forsterkere fra tidlig 70-tall, f.eks. SA-900 og SX-770. Kan bare si at dette gir mersmak.

Kjell

Er du stødt på en Nikko 1415.

Jeg har fået den positivt omtalt, men har aldrig hørt den...

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mangler bare forvrengning og klirr

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Helt enig med siste post. Det har vært en demokratisering av lyd. Anlegg som vi liker å kimse av (500 Watt PMPO på Elkjøp til 1499,-) gir faktisk en lyd som man bare kunne drømme om tidligere til den prisen. Greit nok at det er farget etc. Men det er lite støy, ok båndbredde. Den jevne kjøper er rett og slett fornøyd. Sammenlign også iPod til 1/10 månedslønn med tilsvarende walkstation fra 80-tallet. Kvalitet og funksjonalitet har gått opp, mens prisen har gått ned.

Det som kanskje har blitt redusert er muligheten til å "tweake". Med analogt utstyr finnes det uendelig mange parametre som kan skrus på og kan gi bedre eller dårligere lyd. På digitalt utstyr er det som regel en referanse.

mvh
    Knut Inge
    Nytt utstyr mangler bare muligheten for å skru på forvrengning og klirr så blir de som gamle rørforsterkere. Verden vil bedras, snart kommer krystall mottageren tilbake.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Nikko NR 1415. 26,5 kilo, 2 x 175 watt i 8 ohm, 56 cm bred, 21 høy og 51 dyb.
    Med denne blev mine IMF RSPM MK IV testet i Hifi og Elektronik i 1979.
    Her blev også testet Kenwood KA 9100 forsterker, flere husker sikkert denne eminente forsterker.
    NR 1415 brukt som effektforsterker er ganske bra, forforsterkeren, inkl. riaa er ikke helt deroppe.
    Jeg bruker den i kontoret sammen med en Pioneer CT-F 950 tape og Carlsson OA50.2 høyttalere.
    Det med at retro ikke kan spille diskant er noe tøv, og de fleste her kunne med fordel lytte til noe gammelt utstyr, blot er der sjeldent status i dette jo !
    Gang på gang er det skrevet om "latterlige" gamle 30 watt forsterkere fra Sansui, Pioneer osv der spiller så det griner på moderne høyttalere. Disse har skikkelig kontroll over elementerne, ikke som en moderne surround pingleforsterker.
    Enig i at man får mye for pengene idag, men istedet for et billigt Elkjøp anlegg kunne man sette sammen et par komponenter av eldre dato og få en musikalskt opplevelse istedet for en teknisk.....
    Jeg kan ikke være med i diskusjonen om diverse utstyr da jeg ikke har råd å skifte komponenter som man skifter sokker, og masse gammelt utstyr er ikke bedre verd en søppelhaugen, men det virker som om nesten alle her automatisk har en aversjon imot eldre utstyr, også det der har god lyd.....

I sidste nummer av DVD & Hjemmekino skrev de om Marantz cd spilleren at kanskje nå ville vinyl entusiaster få en lyd der var bedre. Det har sandelig også gått fort, ikke mange øyeblikke siden de lovet oss "perfect sound forever" fra dette latterlige medie....
    Jeg kan nesten ikke vente på det neste perfekte...., min gamle Tandberg 3001A tuner, selv med dårlig antenne banker min kritikerroste, LCAudio moddede 963SA så langt ned under gulvet at det ikke går an når det kommer til plastisk levende musikk hvor man faktisk hører holografi, dybde og mikrodynamikk,,,,,,,

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvis man går tilbake til krigens dager så da får man topp utstyr altså? Kanskje utetoalett er bedre enn vannklosett?

Fra spøk til halvor. Den største utviklingen har nok vært i den lavere prisklassen, der majoriteten av befolkningen kan få seg et bra anlegg til under en mnd lønn. Faktum er at man kan finne radio'er til en tusenlapp (kloss) som faktisk gir grei lyd for pengene. Det er vel rundt 1/30 av en mnd lønn for mange. Man kan få en (moderne) 7kanals receiver til 5k, dvs rundt 1/6 av en mnd lønn. Klarer du å gi noen eksempler på vintage utstyr som gir like god verdi for pengene (den gang)?

Mvh

Ha-ha, for noe tøv.

Det som har skjedd er ikke en demokratisering av hifi-markedet, men istedet en forskyvning fra det musikalske til det primitive. Mens den store masse som bare skal ha crash-bang lyd får det de søker. Men da dreier det seg om enkle lydeffekter, ikke sammensatt musikk.Vi er tilbake i hifiens stenalder.

Den seriøse musikkelsker har kun ett alternativ - søke i brukmarkedet (eBay, etc) etter klenodiene fra den gang.

Det er alltid morsomt å lese disse high-end bladene og se hvordan de kommenterer gammelt utstyr. Men det tvinger seg frem. Stadig mer plass i hifi-pressen brukes til å presentere de gamle apparatene fra 70-tallet og tidligere, men med de merkeligste omskrivninger - og man nevner helst utstyr som er nesten umulig å skaffe idag som brukt (altså uoppnåelige klenodier).

Og i den grad det finnes noen svært få gode moderne produkter, så kommer disse fra små entusiast-firmaer, mens den kommersielle pressen og bransjen idag jobber effektivt for å hindre disse i å bli kjent.

Det siste spørsmålet (pris) er lett å svare på. Det krydde av firmaer som leverte halvfabrikata som kunden skrudde sammen selv - hadde man ikke råd til noe ferdig, så kjøpte man et byggesett - i kioskene var det mange hobbyblader å kjøpe med konstruksjons-beskrivelser - massevis av ungdom og andre satt hjemme med loddebolten (istedenfor data idag).

Og selv den billigste rørradio eller transistor-modell leverte et ganske musikalsk resultat. Jeg husker at folk flest så absolutt hadde råd til et stereoanlegg den gang også.

Et billiganlegg idag (som en 10-åring har råd til) kan ikke brukles til musikk, kun lydeffekter.

Produsent rep.
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har en Nikko NR 1415. 26,5 kilo, 2 x 175 watt i 8 ohm, 56 cm bred, 21 høy og 51 dyb.
    Med denne blev mine IMF RSPM MK IV testet i Hifi og Elektronik i 1979.
    Her blev også testet Kenwood KA 9100 forsterker, flere husker sikkert denne eminente forsterker.
    NR 1415 brukt som effektforsterker er ganske bra, forforsterkeren, inkl. riaa er ikke helt deroppe.
    Jeg bruker den i kontoret sammen med en Pioneer CT-F 950 tape og Carlsson OA50.2 høyttalere.
    Det med at retro ikke kan spille diskant er noe tøv, og de fleste her kunne med fordel lytte til noe gammelt utstyr, blot er der sjeldent status i dette jo !
    Gang på gang er det skrevet om "latterlige" gamle 30 watt forsterkere fra Sansui, Pioneer osv der spiller så det griner på moderne høyttalere. Disse har skikkelig kontroll over elementerne, ikke som en moderne surround pingleforsterker.
    Enig i at man får mye for pengene idag, men istedet for et billigt Elkjøp anlegg kunne man sette sammen et par komponenter av eldre dato og få en musikalskt opplevelse istedet for en teknisk.....
    Jeg kan ikke være med i diskusjonen om diverse utstyr da jeg ikke har råd å skifte komponenter som man skifter sokker, og masse gammelt utstyr er ikke bedre verd en søppelhaugen, men det virker som om nesten alle her automatisk har en aversjon imot eldre utstyr, også det der har god lyd.....
    Duelund fortalte mig, at den spillede glimrende som integreret indt kl. 11 på volumekontrollen. Hans beskrivelse af den var, at den evnede at give en oplevelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et billiganlegg idag (som en 10-åring har råd til) kan ikke brukles til musikk, kun lydeffekter.

Definer "kan ikke brukes" :-)

Hva er forresten lydeffekter? Jeg vet du får kjøpt cd-rom bibliotek med dyreskrik og laser "zapp" til filmbruk, men kjøper 10-åringer dette?

Den generelle befolkningen er mindre teknisk interessert (og kapabel) i dag enn tidligere. Dette er litt synd egentlig. Men før var kretser enkle, og enheter var laget i europa eller usa til høy kost. Dette tilsa at det lå mye penger i å lage ting selv. I dag er kretser veldig integrerte og komplisert. Dessuten lages alt i asia slik at det blir dyrere å kjøpe inn enkelt-komponentene enn et ferdig sammensatt produkt i enkelte tilfeller.

Når familien min fikk CD hjemme var det "wow" fordi de slapp sus, manglende diskant og ujevn pitch. Når de fikk dvd var det dobbelt "wow" fordi de slapp elendig oppløsning og støy på vhs bånd. Når de fikk digital parabol kontra analog bakkesendt ble det "wow" fordi bildet var rent, skarpt og uten reflekser (selv om enkelte kanaler komprimerer for hardt). Andre teknologier har ikke slått igjennom der hjemme, så som DAB, MD,etc

mvh
    Knut

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Definer "kan ikke brukes" :-)

Hva er forresten lydeffekter? Jeg vet du får kjøpt cd-rom bibliotek med dyreskrik og laser "zapp" til filmbruk, men kjøper 10-åringer dette?

Den generelle befolkningen er mindre teknisk interessert (og kapabel) i dag enn tidligere. Dette er litt synd egentlig. Men før var kretser enkle, og enheter var laget i europa eller usa til høy kost. Dette tilsa at det lå mye penger i å lage ting selv. I dag er kretser veldig integrerte og komplisert. Dessuten lages alt i asia slik at det blir dyrere å kjøpe inn enkelt-komponentene enn et ferdig sammensatt produkt i enkelte tilfeller.

Når familien min fikk CD hjemme var det "wow" fordi de slapp sus, manglende diskant og ujevn pitch. Når de fikk dvd var det dobbelt "wow" fordi de slapp elendig oppløsning og støy på vhs bånd. Når de fikk digital parabol kontra analog bakkesendt ble det "wow" fordi bildet var rent, skarpt og uten reflekser (selv om enkelte kanaler komprimerer for hardt). Andre teknologier har ikke slått igjennom der hjemme, så som DAB, MD,etc

mvh
    Knut
    Jamen du har rett, selvfølgelig. Utviklingen har gitt oss masse betjeningvennlige saker med god kontroll på støy osv.
    Men, de fleste unge spesiellt, lytter ikke til musikk, de lytter til teknikk, med subs der flytter huset og så mange enheter i høyttalerne som muligt. Watt er ekstremt viktigt selvom det ikke betyr en dritt. Høyttaler plasering er et ikke tema også, satte de høyttalerne opp skikkelig kunne det være de plutselig lyttet til nerven og gløden i musikken jo...
    Når barkete hifi anmeldere kan få hakeslepp av et retro anlegg med lampet ledning som signal kabler blir det litt tungvint å retferdiggjøre vår moderne lidenskab med det vi driver med....
    Jeg siger ikke at moderne hifi ikke kan være bra, men jeg mener også man har glemt hvordan musikk egentlig lyder, men idag er dette jo sikkert ikke så viktigt....

Til Carøe : Ja, men på kl. 11 spiller den sikkert høyere enn dine ører liker, he-he.
    Den har en relativ simpel strømforsyning og klarer ikke elektrostater f.eks., og den pumper ikke noe videre mere ut i 4 ohm enn i 8....
    Den spiller utrolig dynamisk, som utstyr gjorde på den tiden. Der er masse "slam" i bassen, nerve og glød, levende lyd egentlig.

Jeg har ikke prøvd den med RSPM´erne nede, jeg tør ikke, er redd for at min Thule IA350B da må selges ! Og da får jeg et forklaringsproblem med kona...
    Vet ikke helt hvad jeg da må finde på, Bryston eller Naim effekt forsterkere kanskje.....
    I testen sagde de at på RSPM, der er ca. 83 db effektive, blev trommer avfyrt som befandt man sig i et skytetelt på tivoli, og det stemmer helt fint, selv med de små OA50.2. Noen ganger tror jeg basserne skal hoppe ut av kassene, men det gjør de ikke, på dette niveau er det bare såvidt man kan se membranene bevege sig !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jamen du har rett, selvfølgelig. Utviklingen har gitt oss masse betjeningvennlige saker med god kontroll på støy osv.
    Men, de fleste unge spesiellt, lytter ikke til musikk, de lytter til teknikk, med subs der flytter huset og så mange enheter i høyttalerne som muligt. Watt er ekstremt viktigt selvom det ikke betyr en dritt. Høyttaler plasering er et ikke tema også, satte de høyttalerne opp skikkelig kunne det være de plutselig lyttet til nerven og gløden i musikken jo...
    Når barkete hifi anmeldere kan få hakeslepp av et retro anlegg med lampet ledning som signal kabler blir det litt tungvint å retferdiggjøre vår moderne lidenskab med det vi driver med....
    Jeg siger ikke at moderne hifi ikke kan være bra, men jeg mener også man har glemt hvordan musikk egentlig lyder, men idag er dette jo sikkert ikke så viktigt....
    Men jeg tror FLERE er opptatt av "Hifi" nå enn før. Fenomenet med å sette høyttalere der kona foreslår (under sofaen eller bak bokhylla) er ikke ny =)

Det bestående vil alltid være uenig i det nye. Mine besteforeldre mente at Beatles var "usammenhengig bråk", men det nå er opphøyd til fin-kultur som det er helt stuerent å ta doktorgrad i ;-) Jeg hører ikke selv på tekno eller mye rap, men jeg synes det er vanskelig å gi en musikk-teoretisk begrunnelse til hvorfor det er av lavere kvalitet enn Bach. Mye klassisk er jo også sterkt matematisk og regel-bundet, basert på ostinat som repeterer seg selv i det uendelige med mindre variasjoner, akkurat som dagens loop og sequencer-baserte musikk :-)

Konservative, "voksne" vil ha mer penger og plass, dessuten kanskje den objektive avstanden man får av å ha sett at ting gjentar seg og går i sykler. Da er det bare naturlig at de kjøper fin og bra stereo, og lytter til en annen type musikk en ny-konfirmerte som ikke har grunn til å tvile på reklamen på elkjøp. Gjør det dem til dårligere musikk-brukere?

mvh
    Knut

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, for noe tøv.

Det som har skjedd er ikke en demokratisering av hifi-markedet, men istedet en forskyvning fra det musikalske til det primitive. Mens den store masse som bare skal ha crash-bang lyd får det de søker. Men da dreier det seg om enkle lydeffekter, ikke sammensatt musikk.Vi er tilbake i hifiens stenalder.

Den seriøse musikkelsker har kun ett alternativ - søke i brukmarkedet (eBay, etc) etter klenodiene fra den gang.

Det er alltid morsomt å lese disse high-end bladene og se hvordan de kommenterer gammelt utstyr. Men det tvinger seg frem. Stadig mer plass i hifi-pressen brukes til å presentere de gamle apparatene fra 70-tallet og tidligere, men med de merkeligste omskrivninger - og man nevner helst utstyr som er nesten umulig å skaffe idag som brukt (altså uoppnåelige klenodier).

Og i den grad det finnes noen svært få gode moderne produkter, så kommer disse fra små entusiast-firmaer, mens den kommersielle pressen og bransjen idag jobber effektivt for å hindre disse i å bli kjent.

Det siste spørsmålet (pris) er lett å svare på. Det krydde av firmaer som leverte halvfabrikata som kunden skrudde sammen selv - hadde man ikke råd til noe ferdig, så kjøpte man et byggesett - i kioskene var det mange hobbyblader å kjøpe med konstruksjons-beskrivelser - massevis av ungdom og andre satt hjemme med loddebolten (istedenfor data idag).

Og selv den billigste rørradio eller transistor-modell leverte et ganske musikalsk resultat. Jeg husker at folk flest så absolutt hadde råd til et stereoanlegg den gang også.

Jeg tilhører ikke den generasjonen som er så "heldig" å ha opplevd hifi på 70-tallet, men snarere den nye primitive som bare hører på crash-bang-musikk med lydeffekter. Jeg innrømmer gjerne at jeg aldri i mitt liv har hørt en forsterker som er noe særlig nyere enn 1985 (pappas gamle Kenwood), så "lyden fra 70-tallet" skal jeg ikke uttale meg om.

Allikevel klarer jeg ikke å la være å føle at dette blir litt av den gode gamle "alt var så mye bedre før"-klaginga. Greit nok; verden har blitt mer komersiell, det masseproduseres hifi i stor stil og det produseres masse produkter som jeg ikke ville tatt om jeg så fikk de slengt etter meg. Og de små produsentene drukner fort i mengden, hvilket jo er synd.
    Men å si at vi er tilbake i hifiens stenalder, og at den seriøse musikkelsker ikke har noen andre alternativer enn å kjøpe 20 år gamle produkter blir litt for enkelt.

Jeg regner meg selv for å være en musikkelsker, og med det mener jeg at jeg gjerne hører på musikk to-tre timer om dagen og vier mye av min fritid til dette. Verden hadde virkelig vært et fattig sted uten, og der er vi nok enige.
    Jeg hører på mye forskjellig musikk, inkludert crash-bang-lydeffektene, og en ting er jeg sikker på: Det finnes ikke dårlig og bra musikk.

Klart det finnes musikk som flere liker og noe som færre liker, smak er så utrolig variert, men musikk som jeg selv oppfatter som støy kan låte som himmelen for andre, og da kan jeg vel ikke si at den musikken er dårlig?
    Det blir litt det samme med ny lyd vs. gammel lyd, noen liker det ene og noen det andre. Nå skal det vel sies at det er lettere å få seg en demo av en Denon 3805 enn en Pioneer fra 1972, men om de plutselig skulle bli like lett tilgjengelige begge to tviler jeg allikevel sterkt på at det ville blitt halleluja-stemning og at alle vil kaste surround-receiverne sine for å løpe å kjøpe seg en Pioneer fra disko-dagene.

Jeg tror det heller kommer an på hva slags musikk og hvordan lyd man liker. De gamle forsterkerne passer nok godt til din musikk-smak og til den lyden du liker, mens dagens utsyr nok passer bedre til dagens populær-musikk. Og så lenge det er denne musikken folk i dag hører på vil de være fornøyde med lyden. Å si at vi er tilbake i hifi-stenalderen fordi folk flest liker en annen lyd enn deg blir litt som den gamle dama som kjørte på venstre side av vegen og klaget på at alle kjørte på feil side... Nå sier ikke jeg at alle andres musikk- og lyd-preferanser er riktig og din er feil, men det er så definitivt ikke motsatt heller.

Når alt dette er sagt tar jeg gjerne i mot en demo på litt gammel lyd;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal man forsvare utviklingen i moderne tid så må man jo konstruere forklaringer på at når alt kommer til alt, så er det meste såre vel. Jeg skal dog ikke gå i detalj her.

Et forum som dette vil jo for det meste tilhøre den gruppe som måtte være fornøyd med dagens situasjon, så det er ikke rart at mange "faste forum-medlemmer" føler seg noe overkjørt. Og alle har rett til å bli respektert, osv. osv.

Et stort problem er vel ellers at ingen i pressen våger å kritisere de store leverandørene når de ikke kan levere god lyd. Så man kan lese tester, men er egentlig like klok.
    Innen bilstereo så har vi jo følgende store aktører: Clarion, Pioneer, Sony, Alpine og noen til.

Jeg har testet forskjellige bilradio-modeller (standard type m/CD, alle i samme prisklasse) i to biler: en Chevrolet Suburban og en Hyundai Tucson (høyttalere standard type for vedkommende bilmodell). Samme resultat i begge. Tre firmaer leverer bare dritt for å si det mildt: Clarion, Pioneer, Sony. Så var det en overraskelse å lytte til to forskjellige Alpine-modeller. Endelig naturlig mellomtone, og en musikalsk gjengivelse som nærmer seg 70-tallet.
    Mange som hørte, alle enige.

Hvilket bilstereo-magasin våger å skrive dette ?

Så det er lysning i horisonten - hvis man spanderer en halv million kroner på å prøve utstyr fra kjente og ukjente leverandører, så kan man snuble over noe brukbart. Dagens hifi-presse har stort sett til formål å glatte over ulikheter og ikke fornærme de store.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tildels enig angående hifi-pressen, Kjell. Men tror du virkelig at de har en bevisst "plan"? Jeg heller mer til å tro at de enten er naive og lettlurte, eller at de rett og slett skriver svada, altså ikke hører noen forskjell selv. Jeg vet ikke hva som er verst :-)

Må vel tillegge at jeg snakker om enkelte magasiner. Jo nærmere farge og layout minner om livsstil-magasiner, jo mer ukritisk og dårlig innhold =)

mvh
    Knut

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, for noe tøv.

Så du sier at man ikke kan høre musikk på Henry Kloss sin Tivoli radio?

Dette blir ganske latterlig, hvem er du til å bedømme hva som er bra musikk? Det ser ikke ut som du klarer å titte ut av stuen for å se hva som skjer i samfunnet. Mye av musikken som du klassifiserer som bråk finnes også i samband med klassiske instrumenter og de gjerne har spilt konserter med symfoniorkestre (jmf Metallica og mange andre "bråke band"). Jeg er veldig tolerant når det gjelder musikk og hører på veldig mye (alt i fra klassisk til hard rock). Noe du tydeligvis IKKE er.

Mye av lyd er veldig subjektivistik fremstilt og slik vil det alltid være. Men å gå fra det til å si at det eneste gangbare er produsert før 1970 og helst før 1930 det blir litt enkelt. Noen liker den såkalte moderne lyden, fri for støy og forvrengning. Det er helt klart noen gamle produkter som er riktig gode, men jeg ville ikke hatt disse utifra flere hensyn. (Bruksområde (multikanal), estetikk osv).

Men du slipper litt lett når du sier at man kunne bare kjøpe byggesett. Ja, man kan fortsatt kjøpe byggesett, men man trenger litt innsikt og interesse av å sette igang et slik prosjekt. Det som er realiteten er at man får vesentlig mer for pengene nå enn for 30-40-50 år siden uansett hvordan du vrir på flisen. Stikk fingeren ned i bakken så ser du det. Sjekk gjerne dine gamle hifiblader og se på prisene, sjekk ssb.no og ta frem kulerammen og regn deg frem til hva utstyret hadde kostet i dag. Du får en dvd-spiller som slår hvilken som helst (vanlig) vhs spiller på bildekvalitet til 300kr.
    Du kan like det eller ei, men utviklingen går nå i den retningen du ser utenfor stuen. Du kan gjerne ha med en portabel platespiller for min del, men jeg tviler på at denne vil gjøre noe bedre jobb enn ipod på joggeturen.

Kan det være at disse nisjeproduktene du nevner ikke er interessant blant den gjevne leser av Hifi-blader? Selv om noen ønsker seg et hus bygd på 1700tallets byggeteknikk og materialer så blir det veldig irrelevant for folk som ønsker seg et hus med isolering, elektrisitet og andre finurligheter. Folk som har ønske om å vite mer om slike produkter vet veldig godt hvor de skal finne disse og trenger vel da strengt tatt ikke å lese om de i blader. Jeg kan selv være interessert i å lese om noen av nisjene, men hvis dette tar fullstendig overhånd så sier jeg takk for meg og velger å lese noe annet. Jeg vil tro at hifi bladene vet utmerket godt hva leseren vil ha, hvis ikke så ser de det på opplagstallene og bladet dør ut.

Alle eldre menn snakker ut om sin ungdom og drømmer seg tilbake, desverre tikker klokken kun en veg og den stopper ikke før om 5 milliarder år. Da har jeg sluttet å kverulere.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

komplett.no

Empire M20 2.0 Aktive rør-forsterket MDF høyttaler, 30W RMS konstant, pianolakk

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310778&cks=PRL

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lekkert, noen som har hørt de overnevnte?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •